Miljødirektoratet hardt ut mot Equinor etter oljeutslipp: – Svært alvorlig

Equinor får krass kritikk fra myndighetene etter ulovlige oljeutslipp på Mongstad. Direktorat frykter at Equinor-ledelsen ikke tar miljøet på alvor. – Alle har ikke hatt full kontroll på reglene, svarer Equinor-direktør.

Equinors oljeraffineri på Mongstad.
Publisert:

Equinors anlegg på Mongstad er Norges største oljeraffineri. Her produseres store mengder bensin, diesel og flydrivstoff.

Nå reagerer Miljødirektoratet på forurensing etter oljeutslipp. Det var Equinor som tidlig i 2020 varslet direktoratet om uhellene.

Direktoratet bruker uvanlig krasse formuleringer i et ferskt brev til Equinor.

«Vi ser svært alvorlig på situasjonen», skriver de i brevet Aftenposten/E24 har fått innsyn i.

Aftenposten/E24 forsøkte fredag formiddag å få en kommentar fra Equinor. De svarte med en pressemelding fredag ettermiddag.

– Forholdene vi har avdekket på Mongstad er uakseptable, sier Irene Rummelhoff. Hun er konserndirektør i Equinor.

– Overhodet ikke tilfredsstillende

Direktoratet har hatt en rekke møter med Equinor-ledelsen tidligere i år. Bakgrunnen er en frykt for at jobben med å ivareta miljøet mangler forankring på toppnivå i selskapet.

– Det er spesielt at vi må påpeke at dette er viktig, sier Harald Sørby. Han er seksjonsleder i Miljødirektoratet.

Etter dette startet Equinor en intern granskning av saken. Rapporten kom fredag.

Nå får Equinor to pålegg:

  • De må grundig vurdere forurensingen.
  • De må gjøre tiltak som hindrer skade på miljøet.

Videre vurderer direktoratet politianmeldelse av saken.

– Utfordringen er langt større enn det vi har antatt tidligere. Situasjonen på Mongstad er overhodet ikke tilfredsstillende. Vi håper Equinor tar dette alvorlig og følger opp, sier Sørby.

– Skadelig for livet og organismene

Mellom 2015 og 2019 rapporterte Equinor inn utslipp av over 40.000 liter mer enn de hadde tillatelse for. Equinor har nå pumpet opp 100.000 liter olje fra grunnen.

Antall utslipp ville vært betydelig færre dersom Equinor hadde gjort nødvendige tiltak, mener direktoratet.

De frykter høy grad av ulovlig forurensning og en uakseptabel risiko for spredning.

Equinor mente i 2018 at utslippene ikke utgjorde en stor risiko for miljøet. Oljen spredte seg ikke til sjøen, mente de. Derfor nøyde direktoratet seg med å be dem gå gjennom rutinene for å unngå flere uhell.

I 2019 og 2020 har det imidlertid oppstått flere utslipp. Og det har spredt seg til sjøen.

Equinors vurdering i 2018 er derfor ikke riktig, ifølge direktoratet.

– Olje i vannet og grunnen er skadelig for livet og organismene der, sier Sørby.

Konserndirektør i Equinor, Irene Rummelhoff.

Alvorlige brudd

Utslippene i seg selv er alvorlige, mener de. Men at forurensingen spres til sjøen er enda mer alvorlig, skriver de.

Equinor har også brutt et miljøkrav i tillatelsen deres, ifølge Miljødirektoratet.

– Å bryte tillatelsen kan sammenlignes med å bryte veitrafikkloven. Å kjøre i 53 km/t i 50-sonen gir ikke fengsel. Men 120 km/t i 50-sonen gir strengere reaksjon, sier Sørby.

– Hvordan ser Equinors brudd ut i trafikken?

– Nå er vi oppe i høy fart. Det vil jeg si.

Equinor: – Ingen god forklaring

Equinor er forelagt kritikken fra Miljødirektoratet. På spørsmål om det er riktig at ledelsen ikke tar miljøansvar, svarer Rummelhoff:

– Jeg føler jeg og mine kolleger jobber med miljøsaker og tar dette alvorlig. Vi har gransket saken. Rapporten slår fast at utslippene ikke er i samsvar med regelverk. Det er leit og trist. Det jobber vi med å begrense.

– Ville dere gransket uten tilbakemeldingen fra direktoratet?

– Ja. Det er jeg sikker på. Vi satte i gang granskningen før vi kom over grensenivået. Det vi så var urovekkende.

Rummelhoff forklarer utslippene slik:

– Det har vært flere utslipp i forbindelse med vedlikehold og revisjonsstans gjennom historien. Det har vært en sterk utvikling i reglene i denne perioden. Da Mongstad ble bygget i 1975, var det kanskje innenfor reglene.

– Alle har ikke hatt full kontroll på reglene. Inkludert meg selv. Det erkjenner vi. Det har vært brudd på relevante miljøkrav.

– Hvordan kan det skje at dere ikke har kontroll på reglene?

– Det er det ikke en god forklaring på. Vi jobber hele tiden med dette. Det er mange reglene, og de utvikler seg. Enkelte i organisasjonen har nok full kontroll. Men vi har slitt med en felles oppfatning.

– Får dette konsekvenser for noen?

– Det er ikke jeg opptatt av nå. De ansatte og ledelsen har jobbet godt med dette etter at vi ble kjent med det.

Equinor er ikke enige i direktoratets vurdering om risiko for spredning til sjøen.

Publisert: