43.000 arbeidere jobbet døgnet rundt: I dag får Suezkanalen to løp

Nå dobles kapasiteten.

<p><b>SPOR TO:</b> Nå åpner et nytt løp i Suezkanalen, som vil doble kapasiteten til 97 skip i døgnet.<br/></p>

SPOR TO: Nå åpner et nytt løp i Suezkanalen, som vil doble kapasiteten til 97 skip i døgnet.

Fra og med torsdag 6. august dobles kapasiteten på Suezkanalen, når en ny parallell kanal åpnes med brask og bram.

Frem til nå har kun 47 skip kunne seile kanalen som forbinder Middelhavet og Rødehavet. Nå økes kapasiteten til 97 skip i døgnet, tilsvarende drøyt 35.400 skip i året.

Mer en 8 prosent av verdens skipsfart går gjennom kanalen, og med det nye kanalløpet vil ventetiden på å få kunne gå gjennom gå ned med åtte timer.

– Den viktigste skipsruten i verden er den mellom Europa og Asia. Der har du to valg: Et lite skip vil gå gjennom Suez, og et større vil går rundt Sør-Afrika, sier professor ved Handelshøyskolen BI, Torger Reve.

– Å gå rundt Afrika er lengre og dyrere, og en forkorting av skipsruten vil gi store økonomiske gevinster.

Betegnelsen Suezmax omfatter de største skipene som kan gå gjennom kanalen.

<p><b>VIKTIG</b>: Torger Reve<br/></p>

VIKTIG: Torger Reve

Større skip enn det, Post-Suezmax, må ta turen rundt Kapp det gode håp. De kalles gjerne Capesize, som i at de må rundt kappet.

– Da kanalen åpnet for første gang åpnet, var det som en helt ny verden som åpnet seg. Nå blir kanalen en enda viktigere trafikkrute, sier Reve.

Må rundt Afrika uansett

Shippinganalytikerne er litt mer lunkne til betydningen av det nye løpet.

– Nei, for tørrlastmarkedet mener jeg det ikke har så mye å si, sier shippinganalytiker Rune Sand i Nordea til E24.

- Det som primært driver tørrlastmarkedet er Capesize-skipene som uansett må rundt Sør-Afrika på sin ferd fra Brasil.

Mye av Capesize-trafikken går fra Brasil til det asiatiske markedet med jernmalm.

Ei heller shippinganalytiker Dan Togo Jensen i Handelsbanken ser for seg at det vil ha en stor påvirkning på markedet.

– Årsaken til det er hvordan de etablerte rutemønstrene er. Mesteparten av tørrlastfrakten er jernmalm til Kina og går ikke gjennom Suez. Om noe så vil det ha mest å si for containerfrakt.

Men om utvidelsen i 2015 ikke endrer verden voldsomt for norsk skipsfart, så har kanalen historisk sett betydd enormt.

<p><b>FORRIGE GANG: E</b>t bilde datert november 1869 viser den offisielle åpningen av det første løpet i Suezkanalen.<br/></p>

FORRIGE GANG: Et bilde datert november 1869 viser den offisielle åpningen av det første løpet i Suezkanalen.

«Endrer kartet»

Arbeidet med det nye kanalløpet startet for nøyaktig 12 måneder siden. President Abdel el-Sisi kalte prosjektet Egypts gave til verden, da han annonserte prosjektet i FNs generalforsamling.

«Vi endrer verdenskartet» kan man ifølge Financial Times lese på plakater rundt omkring i Kairos gater, i forbindelse med feiringen av åpningen av det nye løpet.

Blant annet har Frankrikes president François Holland meldt sin ankomst til åpningsseremonien.

<p><b>POPULÆRT:</b> En kvinne holder en plakat med bilde av president Abdel Fattah al-Sisi i forbindelse med feiringen av åpningen av den nye kanalløpet.<br/></p>

POPULÆRT: En kvinne holder en plakat med bilde av president Abdel Fattah al-Sisi i forbindelse med feiringen av åpningen av den nye kanalløpet.

Konfliktfylt område

Selve byggingen av kanalen har kostet rundt 74 milliarder kroner, og Egypts myndigheter mener at områdene rundt det nye kanalløpet kan utvikles til å skape nærmere 1 million arbeidsplasser.

Til sammen har 43.000 arbeidere jobbet døgnet rundt med å få kanalen ferdig.

Plassert geografisk i et av de mest eksplosive områdene i verden, har kanalen har vært gjenstand for flere konflikter gjennom årene.

<p><b>JUBLER:</b> President Gamal Abdel Nasser feirer nasjonaliseringen av Suezkanalen i 1956, etter mer enn 70 års britisk okkupasjon.</p>

JUBLER: President Gamal Abdel Nasser feirer nasjonaliseringen av Suezkanalen i 1956, etter mer enn 70 års britisk okkupasjon.

<p><b>KASTET UT:</b> Nasjonaliseringen av kanalen førte til Suezkrisen. På bildet feier egyptiske styrker den endelig evakueringen av britiske og franske styrker.<br/></p>

KASTET UT: Nasjonaliseringen av kanalen førte til Suezkrisen. På bildet feier egyptiske styrker den endelig evakueringen av britiske og franske styrker.

<p><b>STENGT:</b> Under seksdagerskrigen ble Suezkanalen stengt, og den ble ikke gjenåpnet før 1975. På bilde er israelske Sherman M4-tanks på vei mot Sinai i 1967.</p>

STENGT: Under seksdagerskrigen ble Suezkanalen stengt, og den ble ikke gjenåpnet før 1975. På bilde er israelske Sherman M4-tanks på vei mot Sinai i 1967.

<p><b>PÅ GODT OG VONDT</b>: Skipsreder Hilmar Reksten tjente store penger på Suez-krisen i 1956, og da Suez-kanalen ble stengt i 1967. Oljekrisen, som følge av Yom Kippur-krigen i 1973, rammet derimot Reksten hardt, og ble på mange måter starten på den store nedturen til bergenseren.<br/></p>

PÅ GODT OG VONDT: Skipsreder Hilmar Reksten tjente store penger på Suez-krisen i 1956, og da Suez-kanalen ble stengt i 1967. Oljekrisen, som følge av Yom Kippur-krigen i 1973, rammet derimot Reksten hardt, og ble på mange måter starten på den store nedturen til bergenseren.

<p><b>FERDSELSÅRE:</b> Et skip seiler inn i den nye Suez-kanalen ved Ismailia i Egypt. Det nye løpet øker kapasitete til over 35.000 skip i året.</p>

FERDSELSÅRE: Et skip seiler inn i den nye Suez-kanalen ved Ismailia i Egypt. Det nye løpet øker kapasitete til over 35.000 skip i året.

<p><b>FEIRING:</b> Sikkerhetsstyrker i Egypt feirer med flagg at det nye løpet er åpnet. Suez-kanalen er under sterkt vakthold av militære styrker.<br/></p>

FEIRING: Sikkerhetsstyrker i Egypt feirer med flagg at det nye løpet er åpnet. Suez-kanalen er under sterkt vakthold av militære styrker.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå