Oljeduoen Borten-Moe og Haugane tar over skandalefeltet Yme

Med nesten to milliarder kroner i krigskassen vil den tidligere sjefen i Det norske og den tidligere oljeministeren gjenåpne Yme-feltet i Nordsjøen.



<p><b>PARTNERS IN OIL:</b> Våren 2015 slo tidligere SP-nestleder og tidligere oljeminister Ola Borten-Moe (t.v.) seg sammen med tidligere sjef i oljeselskapet Det norske, Erik Haugane, for å starte det nye oljeselskapet OKEA. De to har nå rollene som henholdsvis kommersiell og administrerende direktør.</p>

PARTNERS IN OIL: Våren 2015 slo tidligere SP-nestleder og tidligere oljeminister Ola Borten-Moe (t.v.) seg sammen med tidligere sjef i oljeselskapet Det norske, Erik Haugane, for å starte det nye oljeselskapet OKEA. De to har nå rollene som henholdsvis kommersiell og administrerende direktør.

Det ferske oljeselskapet Okea, som blant annet Ola Borten-Moe og tidligere Det norske-sjef Erik Haugane står bak, overtar nå Yme-feltet.

Selskapet overtar operatørskapet og en eierandel på 60 prosent fra oljeselskapet Repsol, som eier oljeselskapet Talisman, som uten hell har forsøkt å blåse liv i feltet.

Det var Teknisk Ukeblad som først omtalte nyheten, og magasinet har tidligere skrevet om at partene var i forhandlinger.

Tidligere olje- og energiminister, og nå kommersiell direktør i Okea, Ola Borten-Moe, bekrefter kjøpet overfor E24.

– Det stemmer. Dette har vi holdt på med i hele høst. Dette er ett av flere prosjekter som vi har hatt på blokken, og som vi nå har klart å føre helt frem til mål.

– Har dere andre oppkjøp på gang, eller tar dere ett prosjekt av gangen?

– Vi har flere ting på blokken, sier Borten-Moe, uten å ville utdype noe mer.

Repsol eier 60 prosent av lisensen og er operatør på det som ofte omtales som skandalefeltet. Plattformen som ble bygget i Midtøsten har vært full av feil og overskridelsene har kommet opp i milliardklassen. I mars 2013 skrev E24 at plattformen skulle skrotes.

Les også: Comeback for Haugane: – Man nærmest skryter av hvor mange ingeniørtimer man har brukt

Ukjent pris

Borten Moe vil ikke ut med hva Okea betaler for å ta over kontrollen av feltet.

Når E24 spør om hvordan selskapet skal finansiere kjøpet viser han til at selskapet har hentet egenkapital for til sammen 200 millioner dollar, noe som tilsvarer snaue 1,8 milliarder kroner med dagens verdi.

– Det blir jo også stadig mer, humrer Borten-Moe med referanse til kronesvekkelsen vi har sett i nyere tid.

Det var i september det ble kjent at Seacrest Capital gikk inn med opp til 200 millioner dollar. Okea startet med en milliard kroner i startkapital.

Borten-Moe sier også at det kan bli aktuelt å låne penger basert på feltets verdi i fremtiden hvis det blir nødvendig, men understreker at de «ikke er der nå». Kjøpesummen ligger dermed et sted under 1,8 milliarder.

Les også: Borten Moes oljeselskap henter inn 1,7 milliarder

Plattformen skal skrotes

Yme-feltet var opprinnelig i drift fra midten av 90-tallet til 2001 med Statoil som operatør. Da ble det besluttet å legge ned produksjonen fordi man ikke anså det som lønnsomt lenger.

Etter hvert kom Talisman, som nå er eid av Repsol, inn for å gjenåpne feltet og utvinne ressursene som finnes der. Det prosjektet endte imidlertid i fiasko. Feltet skulle egentlig koste et sted rundt 5 milliarder å gjenåpne, men plattformen som ble bygget var så full av feil og mangler at den ikke ble ansett som trygg. De siste anslagene tilsa at kostnadene hadde kommet opp i nesten 15 milliarder kroner.

En kostnadssprekk på nesten 10 milliarder var ikke bare kontroversiell i seg selv, men debatten raste også fordi det norske oljeskatteregelverket gir muligheter for å trekke fra kostnader, slik at den norske stat og fellesskapet dekker 78 prosent av overskridelsene, siden inntekter beskattes tilsvarende høyt.

–Milliardverdier

Ola Borten-Moe og resten av teamet i oljeselskapet Okea ser imidlertid et stort potensial i feltet, til tross for den trøblete historien.

– Vi tror det ligger rundt 60 millioner fat der, hovedsakelig olje. Selv med dagens priser tilsvarer det verdier for 20 milliarder kroner, sier Borten-Moe.

Okea-direktøren ser det som en vinn-vinn-situasjon, både forretningsmessig og for samfunnet, at feltet gjenåpnes.

– For samfunnet ville det vært et stort pluss hvis man klarer å produsere verdier på det som allerede er investert der.

For selv om selve plattformen må skrotes, mener Okea at de kan bruke en del av den eksisterende infrastrukturen under havoverflaten, som brønnrammen og en lagertank, når feltet skal gjenåpnes.

– De delene av Yme-feltet ble bygget ut etter plan, og vi tror vi kan bruke det for å ta ut ressursene. Selve plattformen skal fjernes under ledelse av Repsol. Planen er at den skal bort i løpet av sommeren, forteller Borten-Moe.

Det foreligger allerede en PUD (Plan for utbygging og drift) hos myndighetene, og Okea vil i løpet av første halvår sende inn en oppdatert PUD-søknad.

Ifølge Borten-Moe er det ikke avgjort hva slags type installasjon man skal bruke for å gjenåpne produksjonen. Han viser til at Statoil i sin tid brukte riggen Maersk Giant til å utvinne ressursene fra Yme-feltet frem til 2001, ikke ulikt det Statoil gjør i dag med Maersk Inspirerer på Volve-feltet.

– Kan en FPSO (en flytende produksjons- og lagringsenhet) være aktuell?

– Som konsept kan en FPSO også være aktuelt.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå