Brennende oljetanker utenfor Kina kan eksplodere

Store mengder olje kan lekke ut hvis et brennende tankskip utenfor Kina eksploderer. 32 mennesker fryktes å ha omkommet i infernoet.


<p><b>VOLDSOM BRANN:</b> Det iranske tankskipet Sanchi kolliderte med et annet skip utenfor Korea-kysten. Nå fryktes en naturkatastrofe. Bildet er tatt av den koreanske kystvakten den 7. desember, samme dag som kollisjonen inntraff.</p>

VOLDSOM BRANN: Det iranske tankskipet Sanchi kolliderte med et annet skip utenfor Korea-kysten. Nå fryktes en naturkatastrofe. Bildet er tatt av den koreanske kystvakten den 7. desember, samme dag som kollisjonen inntraff.

Svart røyk steg opp fra det 274 meter lange tankskipet Sanchi mandag. Det var ingen tegn til at noen av de 32 besetningsmedlemmene var i live.

– Sanchi står i fare for å eksplodere eller synke, uttalte det kinesiske transportdepartementet.

Likevel fortsatte slukningsarbeidet, og den statlige kinesiske TV-kanalen CGTN la ut en video på Twitter som ga inntrykk av at brannen var under kontroll. Opptaket viste et annet skip som sprøytet vann over det ødelagte tankskipet.

Fartøyet tilhører National Iranian Tanker Company (NITC), og 30 av besetningsmedlemmene er iranere. De to andre er fra Bangladesh.

– Liv i havet kan bli drept

Sanchi var lastet med nesten 1 million fat kondensat – ofte beskrevet som svært lett olje – da tankskipet kolliderte med et annet skip i Østkinahavet lørdag.

I tillegg var det drivstoffolje om bord.

Til sammenligning: Da Exxon Valdez grunnstøtte og skapte naturkatastrofe i Alaska i 1989 hadde hun 1,2 millioner fat om bord, 260.000 fat lakk ut.

Miljøorganisasjonen Greenpeace frykter store miljøødeleggelser hvis lasten om bord i Sanchi lekker ut.

I verste fall kan oljeutslippet bli det største i verden fra et skip på flere tiår.

– Det er absolutt mulig at marint liv i et stort område vil bli drept, sier miljøeksperten Wei Xianghua ved Tsinghua-universitetet i Beijing.

Situasjonen kunne likevel vært verre. Kondensatet om bord på Sanchi brenner og fordamper lett, og det er mulig at mye av lasten er borte allerede.

I så fall kan drivstoffoljen om bord vise seg å bli et større problem.

 <p><b>FRYKTES DØDE:</b> Besetningen om bord fryktes omkommet. Her ser vi et kinesisk brannskip jobbe på det brennende vraket.</p>

FRYKTES DØDE: Besetningen om bord fryktes omkommet. Her ser vi et kinesisk brannskip jobbe på det brennende vraket.

Én funnet død

Kollisjonen mellom Sanchi og frakteskipet CF Crystal skjedde omkring 260 kilometer utenfor Shanghai den 7. desember. Tankskipet var på vei til Sør-Korea.

Alle de kinesiske besetningsmedlemmene på CF Crystal ble reddet, men redningsmannskapene klarte ikke å nå fram til mannskape

t på tankskipet. Én død person er blitt funnet flere kilometer unna fartøyet.

Den amerikanske marinen har hjulpet til med å lete etter tegn til overlevende. Et amerikansk patruljefly av typen P-8A fra Okinawa i Japan søkte i området før det vendte tilbake til basen, uten å ha gjort funn.

Kinesiske myndigheter har sendt ti fartøyer til området, og i tillegg bidrar mange fiskebåter i rednings- og oppryddingsarbeidet. Et kystvaktskip fra Sør-Korea er også på plass på stedet.

 <p><b>TIDENES VERSTE</b>? Exxon Valdez-ulykken i 1989 regnes som en av verdens verste miljøkatastrofer. En oljetanker gikk på grunn i Canada, og nær 300.000 fat råolje lakk ut, med katastrofale følger for dyrelivet - som denne valen.</p>

TIDENES VERSTE? Exxon Valdez-ulykken i 1989 regnes som en av verdens verste miljøkatastrofer. En oljetanker gikk på grunn i Canada, og nær 300.000 fat råolje lakk ut, med katastrofale følger for dyrelivet - som denne valen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå