Bygger batterifabrikker i Norden: – Markedet vokser fortere enn produksjonen

Nordiske aktører spår kraftig vekst i batteribruken. Northvolt bygger en enorm batterifabrikk i Sverige, og Corvus Energy bygger batterifabrikk i Bergen.


<p><b>VENTER VEKST:</b> Det svenske selskapet Northvolt skal bygge ut en svensk batterifabrikk på størrelse med Teslas gigafabrikk i Nevada. Direktør for forretningsutvikling i Northvolt, Martin Anderlind, sier at etterspørselen etter batterier i Europa vokser fortere enn produksjonskapasiteten.</p>

VENTER VEKST: Det svenske selskapet Northvolt skal bygge ut en svensk batterifabrikk på størrelse med Teslas gigafabrikk i Nevada. Direktør for forretningsutvikling i Northvolt, Martin Anderlind, sier at etterspørselen etter batterier i Europa vokser fortere enn produksjonskapasiteten.

– Markedet vokser fortere enn batteriproduksjonen akkurat nå, sier direktør for forretningsutvikling Martin Anderlind i Northvolt til E24.

Denne uken holdt en rekke batteriprodusenter innlegg på Swedbanks Energy Summit, som denne gang hadde vridd innholdet fra olje og gass til å være helt viet til finansieringen av solkraft, vindkraft, batterier og biodrivstoff.

Blant annet holdt det franske fornybarselskapet Neoen og norsk-canadiske Corvus Energy presentasjoner om sine batteriløsninger og planer for videre vekst.

Mens Corvus har planer om å bygge en ny batterifabrikk i Bergen og mangedoble sin produksjon og levere enda flere batterier til ferger og skip, vil Northvolt bygge et gedigent anlegg i Sverige som er på størrelse med Teslas gigafabrikk.

Ifølge Tesla selv er gigafabrikken i Nevada oppe i en produksjonskapasitet på rundt 20 gigawattimer årlig.

Billigere og bedre batterier koblet med strengere klimapolitikk gjør at behovet for batterier trolig vil øke, mener flere av aktørene i batterimarkedet.

Mange potensielle kunder

Det trengs mye batterier nå som europeisk bilbransje storsatser på elbiler. Det kan også bli økt etterspørsel etter batterier til strømlagring etter hvert Europas kraftbransje bygger ut stadig mer fornybar energi, og nettet må stabiliseres.

Batterietterspørselen kan også øke fra skip og ferger som utfordres av tøffere klimaregler og nye miljøkrav fra 2020 som skal kutte svovelutslipp.

I tillegg vil batterier kunne erstatte dieseldrevet utstyr i for eksempel gruvebransjen, skogsdriften og anleggsvirksomhet, og i økende grad brukes i bærbart utstyr som motorsager og driller. Etter hvert vil kanskje også luftfarten bli kunde.

– Stadig flere begynner å regne på at «jaha, kanskje det vil fungere med elektrisitet i min bransje også?» Det har de ofte ikke tenkt på, sier Anderlind.

– Det meste som har forbrenningsmotor vil bli elektrisk, det meste som har ledning vil miste ledningen, og det som har batterier i dag vil bli billigere og bedre, sier Anderlind.

(saken fortsetter under bildet)

 <p><b>STOR FABRIKK:</b> Slik skal fabrikken Northvolt Ett i svenske Skellefteå etter planen se ut. Selskapet jobber nå med finansieringen.</p>

STOR FABRIKK: Slik skal fabrikken Northvolt Ett i svenske Skellefteå etter planen se ut. Selskapet jobber nå med finansieringen.

Bygger mindre kapasitet

Ifølge Northvolt vil ikke dagens fabrikkutbygginger i Europa dekke den forventede etterspørselen.

På Swedbank-seminaret viste Anderlind frem en figur som antyder en etterspørsel på rundt 400 gigawattimer batterikapasitet mot slutten av 2020-tallet.

Den samlede kapasiteten som er planlagt bygget ut i Europa er så langt på rundt 140 GWh, inkludert fabrikker fra blant andre LG Chem, Terra, CATL og Northvolt, ifølge Anderlinds figur.

– Absolutt en stor fare

Anderlind innrømmer at det er risikosport å starte en enorm batterifabrikk i Sverige. Andre aktører som har forsøkt å ligge i forkant av utviklingen, som solcelleindustrien, har opplevd at det ble krevende når giganter som Kina satser for fullt i samme bransje.

– Det er absolutt en stor fare, og våre største konkurrenter kommer til å være asiater. Ikke nødvendigvis som produserer i Asia, men som produserer i Europa. De vil ha omtrent samme kostnadsforutsetninger som oss, sier Anderlind.

– De fleste har lagt sine fabrikker i Polen og Ungarn, og der kan du finne litt billigere arbeidskraft, men dyrere strøm, som ikke er fossilfri, sier han.

Anderlind tror at det kommer til å være et fortrinn for Northvolt at selskapet bygger en svært stor fabrikk, som til slutt skal ende opp med en kapasitet på 32 GWh. Andre aktører i Europa vil kunne bygge tilsvarende anlegg, men det kommer til å ta tid, tror Anderlind.

Norsk produsent av skipsbatterier

Også selskaper i Norge gjør det skarpt i nisjer av det voksende batterimarkedet. Corvus Energy har Norsk Hydro, Equinor og BW Group blant eierne. Selskapet har installert over batterier på over 100 MWh på blant annet supplyskip og ferger, og har levert batterier som nå har erfaring fra over to millioner driftstimer.

Nå har Corvus Energy planer om å åttedoble produksjonen gjennom en ny og automatisert batterifabrikk i Bergen med kapasitet på 400 MWh, samt en betydelig utvidelse av produksjonen i Canada. Det er mye mindre enn Northvolt, men etterspørselen etter batterier til havs er i betydelig vekst.

– Vi har konsentrert oss om å levere batterier til maritim industri, sier konsernsjef Geir Bjørkeli i Corvus Energy.

Selskapet er lokalisert i Bergen og Vancouver, og fyller ti år neste år. Det har levert batterier til en Scandlines-hybridferge, Ampere som er Norges første elferge, samt til supplyskip, en slepebåt, og kraner i havner. Stadig nye aktører kommer nå til selskapet fordi de ser behov for å kutte utslipp.

– De store cruiseaktørene kommer til oss nå, fordi de ser det blir veldig vanskelig for dem å drive, enten det er i fjordene eller for eksempel i Antarktis, med forurensning, sier Bjørkeli.

 <p><b>VERDENS STØRSTE:</b> Romain Dessroseaux er nestsjef i det franske fornybarselskapet Neoen, som driver verdens største batteri i Frankrike.</p>

VERDENS STØRSTE: Romain Dessroseaux er nestsjef i det franske fornybarselskapet Neoen, som driver verdens største batteri i Frankrike.

Jobber med finansiering

Northvolt har sikret finansiering av Northvolt Labs, en fabrikk i Vesterås, som er i gang og skal stå klar i starten av 2019. Maskinene er bestilt.

Saken fortsetter under annonsen.

– Vi har begynt finansieringen av neste runde. Den var i utgangspunktet tenkt på åtte gigawattimer, men med den etterspørselen vi har så har vi økt det til å finansiere 16 GWh i ett trinn, sier Anderlind.

Han sier at selskapet vil sikre seg finansiering fra sine eksisterende industrielle partnere, men også fra ulike typer finansielle aktører.

– Vi har i dag finansiering for eksempel fra japanske underleverandører, et av de store, tyske bilselskapene, Scania, danske Vestas, og vi er i diskusjoner med veldig mange typiske finansielle aktører både i Norden og resten av verden, sier Anderlind.

Ønsker lokale råvarer

I tillegg til at en av grunnleggerne er svenske Peter Carlsson med bakgrunn fra Tesla, er billig og ren energi blant grunnene til at Northvolt bygger fabrikker i Sverige. Men over tid tror Anderlind at Norden kan komme til å bygge ut gruver for viktige råvarer til batterier.

– Til å begynne med kommer trolig råvarene fra de vanlige stedene, som Kongo. Men over tid kan vi faktisk få mer og mer av råvarene fra den finske, svenske og norske berggrunnen, som inneholder de mineralene vi trenger, sier Anderlind.

Han påpeker at svenske mineralmyndigheter de siste 1,5 årene har gitt 47 nye letetillatelser bare for kobolt, og at det finnes litium i aktive og inaktive gruver på en rekke steder i regionen. Inntil videre kommer Northvolts litium fra Canada.

– Vi trenger nikkel, vi trenger mangan, vi trenger kobolt og vi trenger litium, og vi trenger grafitt. Det er de store, sier Anderlind.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå