Tror den elektriske lastebilrevolusjonen lar vente på seg

Toppsjefen i det internasjonale energibyrået mener vi glemmer lastebilen i debatten om elbiler, men han tror ikke hydrogen- og el-lastebiler tar av på mange, mange år. Spådommen får Zero-sjefen til å steile.


<p><b>EN REVOLUSJON SOM LAR VENTE PÅ SEG?</b> Elbilprodusenten Tesla viste frem sin nye semitrailer under en lansering i California i november. Etter planen skal produksjonen starte for fullt i 2019.</p>

EN REVOLUSJON SOM LAR VENTE PÅ SEG? Elbilprodusenten Tesla viste frem sin nye semitrailer under en lansering i California i november. Etter planen skal produksjonen starte for fullt i 2019.

– Hvordan kommer vi frem til at oljeetterspørselen vil fortsette å øke, dog på et lavere nivå enn før? Jo, det er på grunn av lastebiler, fly og mest av alt petrokjemisk industri.

Det sa sjefen i Det internasjonale energibyrået (IEA), Dr. Fatih Birol, på Statoils høstkonferanse i forrige uke. Uttalelsene falt ikke i god jord hos en rekke klima- og miljøforkjempere i salen, og IEA har tidligere fått kritikk for å være for pessimistiske i sine anslag for veksten i elbiler og fornybar energi.

IEA har for få uker siden offentliggjort sin siste rapport kalt World Energy Outlook, der byrået kommer med prognoser for en rekke forhold innenfor energimarkedet.

Selv om han også snakket om elbiler, forsøkte Birol å få forsamlingen til å få øynene opp for en annen kjøretøygruppe: Lastebiler.

– De siste 10 årene har det blitt brukt mer olje i lastebiler enn i passasjerbiler, og utslippene fra lastebiler har vært større. Jeg leser mye i media om bilindustrien og elbiler, men ikke noe særlig om lastebiler, sa Birol fra podiet.

Han pekte også på at reguleringene for lastebiler er noe helt annet enn for biler:

– 50 land har forskjellige reguleringer for drivstofforbruket til biler, men bare 4 har det for lastebiler. Det er veldig vanskelig å se at det skal komme gode substitutter for olje til lastebiler og fly med det første, sa Birol.

Tviler på Nikola og Tesla

Selv om debatten om lastebiler kanskje overdøves av alt snakket om elbiler, er det imidlertid en rekke konkrete initiativ på gang. I tillegg til de store lastebilprodusentene, jobber både Elon Musks Tesla og konkurrenten Nikola med nullutslippslastebiler.

Tesla viste nylig frem sin nye batterielektriske semitrailer, mens konkurrenten Nikola arbeider med en hydrogen-elektrisk modell. Nikola-sjef Trevor Milton var nylig på Norgesbesøk og fortalte at produksjonen skal starte i 2019 (samtidig med Tesla) og at den trappes opp til fullt volum i 2021.

–Gitt det du har sett fra aktører som Tesla og Nikola, hvorfor tror du ikke vi vil se en stor overgang med det første?

– Jeg mener lastebiler er en faktor som er underkommunisert og undervurdert i debatten rundt klima og oljemarkedet, og det fokuseres for mye på elbiler og bilindustrien. Både utslipp og veksten i oljeetterspørsel fra lastebiler er høyere enn for personbiler, sier Birol og fortsetter:

– El-lastebiler er teknisk sett veldig vanskelig å få til. Det er noen prototyper og demonstrasjoner som er gode og imponerende, men det gjenstår å se om det er teknisk og kommersielt bærekraftig. Vi er langt unna det tidspunktet at dette vil påvirke markedet.

– Det samme gjelder fly, skyter han inn.

Dr. Fatih Birol, sjef i Det internasjonale energibyrået (IEA) på Statoils høstkonferanse november 2017
Dr. Fatih Birol, sjef i Det internasjonale energibyrået (IEA) på Statoils høstkonferanse november 2017

Oppgitt Zero-sjef

Leder i klimastiftelsen Zero, Marius Holm, er lettere oppgitt over prognosene til IEA:

– Her begår man en stor analytisk feil. Hvis man regner med at elbilene skal bli konkurransedyktige og ta av, så må man også regne med lastebiler, sier Holm til E24 og fortsetter:

– De fleste anerkjente analysemiljøer og bransjeaktører regner med at elbilene blir helt konkurransedyktige en gang på 2020-tallet, og da snakker man om å få halvert batterikostnadene fra dagens nivå ned mot 100 dollar per kilowattime.

 <p>Leder av Zero, Marius Holm</p>

Leder av Zero, Marius Holm

Holm viser til at kinesiske BYD allerede tilbyr elektriske nyttekjøretøy fra de minste varebilene og opp til mellomstore lastebiler. Han mener det bare er et tidsspørsmål før markedet i Europa også får disse i stor skala.

– Batteri og kostnader er bare den ene siden av dette. I tillegg vil det komme stadig flere restriksjoner, reguleringer, bompenger og strengere Euro-krav (på utslipp, journ.anm.) som vil skape kraftige incentiver, sier Holm, og legger til at det ikke bare er i urbantransport, men også innen fergetrafikk og annet at vi vil se elektrifiseringen komme for fullt.

Han mener også skiftet innen næringstransport vil skje på en annen måte enn når det gjelder privatbiler.

– Mens elbilister ofte kan ha noen emosjonelle grunner til å velge elbiler nå, handler det kun om lønnsomhet for nyttekjøretøy. Så hvis elektrisk lønner seg, vil skiftet komme umiddelbart og overgangen vil bli mye raskere enn vi har sett i privatbilmarkedet, sier Holm.

Tror ikke elbilen utgjør den store forskjellen

Byrået tror altså at oljeetterspørselen vil fortsette å vokse, noe som er godt nytt for norsk sokkel. Grunnen er at IEA ikke tror elbilens inntog vil dempe oljeetterspørselen noe særlig, kombinert med at lastebiler, fly og petrokjemi vil fortsette å bruke olje.

Selv om Marius Holm i Zero er enig med Birol om at det blir en kraftig vekst, mener han IEA bommer og treffer for lavt. Han peker på at IEAs anslag er langt lavere enn blant annet Bloomberg New Energys anslag på om lag 530 millioner.

Fatih Birol forklarte forsamlingen at IEA venter en kraftig vekst i antall elbiler fra dagens nivå på 2 millioner til om lag 300 millioner elbiler i 2040 – av en flåte på 2 milliarder biler.

– Men jeg må skuffe mange av dere som sitter her, for selv ved å gå fra 2 til 300 millioner elbiler vil de globale CO₂-utslippene ikke falle med mer enn 1 prosent, sa Birol.

Det forklarer han med at kjøretøytransport står for en mindre andel av det totale oljeforbruket, og hvis man bare ser på personbiler er det en enda mindre andel.

Saken fortsetter under annonsen.

– Så man tar feil hvis man tror at elbiler alene er løsningen for CO₂-utslippene, men det vil altså hjelpe mye når det kommer til lokal forurensning.

Plast og lim

Et annet viktig felt som IEA peker på for å begrunne spådommene om en fortsatt vekst i oljeetterspørselen er petrokjemi.

Da snakker man om olje og produkter fra olje som brukes til alt fra plastikk, smøremidler, lim- og festemidler, til andre industri- og forbruksvarer.

– Handler dette om at oljen blir brukt til nye ting innen petrokjemi eller bare at forbruket øker etter hvert som befolkningen og velstandsnivået øker?

– Dette handler om en økende befolkning og økende behov. Etterspørselen etter plast og de andre produktene øker, og dette brukes jo i alt fra emballasjen til iPhonen din til elbiler, sier Birol.
– Ser du noen reelle alternativer til å bruke olje i disse produktene?

– Nei, ikke per dags dato. Det er noen prototyper for biobaserte løsninger, både i petrokjemi og drivstoff, men vi prøver å være realistiske i våre prognoser og ser ikke noen klare alternativer, sier Birol.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå