Næringslivstopper samler seg til gründerjakt: – Dette er et lite eksperiment for oss

Statoil, Kongsberg Gruppen og McKinsey vil hjelpe ti oppstartsbedrifter med å få fart på ideen sin. I motsetning til mange andre gründerprogrammer vet ikke selskapene helt hvilket problem deltagerne skal løse - det er opp til dem selv.



<p><b>PÅ GRÜNDERJAKT:</b> Fra venstre: Jørn Seglem, Kongsberg Gruppen, Jens Festervoll, Statoil, Audun Abelsnes, Techstars, og Anders Brun, McKinsey</p>

PÅ GRÜNDERJAKT: Fra venstre: Jørn Seglem, Kongsberg Gruppen, Jens Festervoll, Statoil, Audun Abelsnes, Techstars, og Anders Brun, McKinsey

– Vi har jo drevet innovasjon i alle år, men vi ser at vi kanskje må gå utenfor oss selv og partnerne våre i leverandørindustrien. Vi håper jo at vi kan både lære og også benytte oss av løsningene og ideene vi håper å få i dette programmet, sier Jens Festervoll i Statoil til E24.

Han får nå med seg Kongsberg Gruppen-selskapet Kongsberg Digital og McKinsey på et akseleratorprogram i regi av det globale nettverksselskapet Techstars.

På et arrangement på Mesh i Oslo tirsdag lanseres nyheten om at trioen nå slår seg sammen i gründerjakten.

– Statoils visjon er å være et selskap som former energifremtiden. For å lykkes med
dette er vi avhengige av å samarbeide med andre, fortsetter Festervoll, som er kontaktperson for Techstars-programmet i oljegiganten.

Techstars ble etablert i Colorado i 2006 og er i dag en av verdens ledende nettverk som kobler gründere, eksperter, mentorer, investorer og store internasjonale selskaper.

Målet med akseleratorprogrammet er å få inn ti gründere eller selskaper og gi dem et intensivprogram som skal fremskynde utviklingen deres fra det som kunne tatt år til en kort periode på tre måneder.

Søknadsprosessen åpnet den 19. februar og løper til 13. mai. Når de ti deltagerne starter opp arbeidet i september får de ikke bare tilgang til sine egne arbeidslokaler hos Statoil på Fornebu, men også tilgang til ekspertise og ressurser fra både Statoil, Kongsberg Digital og McKinsey.

– I McKinsey har vi verdens største nettverk av rådgivere innen olje og gass, og vi vil både bidra med det, kompetanse og også arbeidskapasitet på juniornivå, sier Anders Brun, partner i McKinsey.

Ikke bare olje

Tittelen på programmet de tre selskapene nå er i gang med er «Energiplattformer for fremtiden», og med det brede utgangspunktet ser de tre aktørene etter oppstartsbedrifter og gründere som enten jobber med å løse mer tradisjonelle utfordringer innen olje og gass, eller fremtidige utfordringer.

Det kan da være snakk om alt fra ny fornybar teknologi, nye forretningsmodeller eller digitaliseringsideer. De ti vinnerne får opptil 120.000 dollar (rundt en million kroner) for å delta gjennom de 13 ukene.

– Har dere gått ut på denne måten før, uten et definert problem dere vil ha løst?

– Jeg tror ikke vi har gjort det, nei, og ofte har slike program vært mer strukturert slik du beskriver, sier Festervoll i Statoil.

– Så dere holder med andre ord døren åpen for folk som har ideer for både oljeplattformer og digitale plattformer?

– Ja, og det er derfor vi går bredt ut. Vi håper jo vi får kontakt med bedrifter som kan hjelpe oss med dagens eller morgendagens utfordringer, sier Festervoll i Statoil.

– Dette er et lite eksperiment for oss, fordi vi vet jo ikke helt hva vi får igjen, fortsetter han.

Festervoll peker blant annet på det store digitaliseringsarbeidet som Statoil holder på med og han peker på hvordan det skapes enorme mengder data hver eneste dag fra alle oljeplattformene, riggene og installasjonene:

– Det er sikkert måter å bruke dataene på som vi ikke har tenkt på, sier Festervoll.

Audun Abelsnes leder akseleratorprogrammet for energi i Techstars. Han forteller at Techstars per i dag har 38 forskjellige slike program fordelt over fem kontinent.

– Det dere egentlig gjør er å sette en slags turbo på en utviklingsprosess eller etablering som gründerne allerede er i gang med?

– Ja, virkelig, sier Abelsnes.

– Vi håper å bidra til å turbolade ti deltagere og kanskje få muligheten til å investere i ideen i etterkant, sier skyter Festervoll i Statoil.

– Har ingen rett til å kjøpe seg inn

I motsetning til mange andre tilfeller der store bedrifter inngår samarbeid med gründere, har ikke Statoil, McKinsey og Kongsberg noen rett til å kjøpe seg inn i selskapene som blir valgt ut til akseleratorprogrammet.

– Vi ser på dette som en mulighet for en intensiv tremåneders periode der Statoils venturesatsing kan komme inn og se muligheter etter hvert, men vi har ingen rettigheter til å kjøpe oss inn i de ti kandidatene som blir med, sier Festervoll i Statoil.

– Vi jobber mye med å bygge opp økosystem av aktører der vi klarer å løfte frem forskjellige ideer og så finne ut hvordan de kan brukes. Vi mener jo at det er viktig å være åpen og by på seg selv først som stor aktør, sier Jørn Seglem, direktør for digitale plattformer og analyse i Kongsberg Digital.

Anders Brun i McKinsey mener programmet også tjener hans egen bedrift, selv om han ikke nødvendigvis får noen økonomisk gevinst av å bidra:

Saken fortsetter under annonsen.

– For oss er dette også en måte å eksponere de yngre ansatte hos oss til startup-miljøet, og vi som rådgiverbedrift vil jo også verdsette folk som har startup-erfaring i fremtiden.

– Men dette programmet er ikke noe vi tenker er en rekrutteringsplattform for oss i utgangspunktet, legger han til.

Anders Brun har over ti års erfaring med olje og gass, og han mener at også han kan lære noe av de ti gründerbedriftene som kommer inn i programmet.

Håper nordmenn slipper gjennom nåløyet

Det er Audun Abelsnes i Techstars som skal stå for utvelgelsen av de ti deltagerne i dialog med Statoil og Kongsberg.

– Vi kommer til å starte med å sile søknadsbunken ned til rundt 80 aktører før vi inviterer rundt 20 av dem hit til Fornebu i mai for å gjøre den endelige utvelgelsen, sier Abelsnes.

I tillegg til å se på ideen, teamet og hvor stor mulighet ideen kan ha i markedet, sier Abelsnes at han også vil vurdere hvor stor intellektuell evne gründerbedriften viser til å kunne endre produktet eller løsningen sin gjennom prosjektet.

Selv om E24 møter tre norske topper fra de tre selskapene på Statoils kontorer på Fornebu, er søknadsprosessen global. Dermed er det ikke sikkert at det blir noen norske aktører som slippes inn, men de tre håper likevel på det.

– Forventer dere at mange av vinnerne vil komme fra typiske oljeregioner som Rogaland, Houston, Aberdeen og lignende?

– Jeg tror geografien til vinnerne vil kunne overraske oss, både fordi vi går bredt ut og fordi vi ser at disrupsjon ofte kan komme fra helt andre steder enn det man er vant til i en bransje, sier Anders Brun i McKinsey.

Audun Abelsnes i Techstars er enig og sier at han allerede har vært i kontakt med mulige kandidater i India og Singapore etter at Statoil annonserte prosjektet i fjor høst.

– Også håper vi jo at det også kommer noen norske til topps, legger han til.

– For oss i McKinsey er ikke dette noe vi gjør for å finne investeringsmuligheter, men en kombinasjon av å lære og få innflytelse. Vi ser at det skjer vel så mye disrupsjon fra små og mellomstore bedrifter som fra andre segmenter, og vi tenker at jo mer vi forstår jo bedre rådgivere blir vi, sier Brun i McKinsey.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå