Skyhøye drivstoffpriser koster storforbrukere dyrt

Høyere bensin- og dieselpriser gir en ekstra kostnadssmell for storforbrukere som Posten, ISS og Asko. Men for noen aktører vil elbiler dempe smellen.


<p><b>STORFORBRUKERE RAMMES:</b> Drivstoffprisene har steget til rekordhøye nivåer, og det bidrar til økte utgifter for store selskaper og kommuner med store bilflåter. Den 22. mai var bensinprisen på 16,68 kroner på Esso på Sogn i Oslo.</p>

STORFORBRUKERE RAMMES: Drivstoffprisene har steget til rekordhøye nivåer, og det bidrar til økte utgifter for store selskaper og kommuner med store bilflåter. Den 22. mai var bensinprisen på 16,68 kroner på Esso på Sogn i Oslo.

Noen av landets største forbrukere av bensin og diesel opplever økte kostnader.

Den veiledende prisen for 95 blyfri hos bensinkjeden Circle K satte denne uken ny rekord på 16,67 kroner literen, og noen steder er prisene enda høyere.

Les mer: Setter opp bensinprisene igjen: – Det er «all-time high»

Dette får følger for storforbrukerne, inkludert offentlige aktører som Oslo kommune og større bedrifter som Posten, Asko og ISS.

Men for Oslo kommunes del legger den økende andelen elbiler en betydelig demper på prissmellen.

– De rekordhøye drivstoffprisene under en Frp-regjering er jo oppsiktsvekkende ja. Oslo har dog vært godt forberedt på fremtiden her, ettersom vi var tidlig ute med overgangen til fossilfri transport, sier finansbyråd Robert Steen til E24.

– Kommunen har endret sammensetningen av bilflåten mye?

– Elbiler har vist seg å være lønnsomt i mange sammenhenger allerede, og det er klart at høye drivstoffpriser på fossilt brennstoff hadde ført til økte kostnader for kommunen hvis vi ikke hadde satset på elbiler, sier han.

Av Oslo kommunes 1.330 kjøretøy er nå nesten halvparten utslippsfrie, opp fra en andel på 21 prosent i 2014. Kommunen skal fase ut fossilkjøretøy frem mot 2030, og erstatte dem med utslippsfrie kjøretøy.

– Vil påvirke våre kostnader

Posten har en flåte på mange tusen biler. Selv om selskapet har kjøpt inn mange elbiler, elektriske mopeder og elektriske traller, gjøres de lange turene fortsatt med diesel.

– Prisoppgangen på drivstoff vil påvirke våre kostnader, sier pressesjef John Eckhoff i Posten til E24.

– Norge er ganske grisgrendt, og derfor trenger vi fortsatt fossilbiler for å kunne nå ut overalt der vi må være, legger han til.

Dyrere for Tine

Økte drivstoffpriser rammer også Tine-konsernet, som frakter melk og meieriprodukter med rundt 600 selveide og innleide biler.

Med en flåte av denne størrelsen er det klart at vi merker de økte dieselprisene på bunnlinjen, sier Lars Galtung, Tines konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft, til E24.

– Vi jobber kontinuerlig med ruteoptimalisering og innovasjon for å holde både kostnader og miljøavtrykket nede, legger han til.

Taper millioner

Norgesgruppens grossistselskap, Asko, har også rundt 600 selveide og innleide biler i drift. Selskapet bruker rundt 18 millioner liter drivstoff per år, og merker prisoppgangen.

– For hver krone økt drivstoffpris øker vår kostnad med rundt 18 millioner kroner, sier administrerende direktør Tore Bekken i Asko til E24.

Også ISS merker høyere drivstoffpriser. Selskapet leverer blant annet kantine- og renholdstjenester til større bedriftskunder, og har en flåte på 800 biler i Norge.

– Bensinpriser har direkte effekt på våre marginer. Det blir dyrere å kjøre ut til våre kunder hvor vi utfører arbeid. I det korte løpet påvirker det inntjeningen negativt, mens i et lengre perspektiv øker prisen for våre tjenester, sier finansdirektør Peter Thomsen i ISS til E24.

Jobber med alternativer

De fleste av aktørene E24 har snakket med har satt seg mål om å finne alternativer til fossil energi i sine bilparker, inkludert strøm, hydrogen eller biodrivstoff.

Prisrekorder på fossilt drivstoff vil gjøre klimavennlige alternativer enda mer attraktive.

Tine-konsernets mål er å få hele bilparken over på fornybar energi, blant annet gjennom «Kukraft»-prosjektet hvor biler drives med biogass fra kumøkk.

– I første omgang er det tre biler som går på komprimert biogass fra meieriet på Sem utenfor Tønsberg, sier Galtung.

– Her er det åpnet en egen fyllestasjon i samarbeid Skagerak Energi og Greve Biogass. Ytterligere to biler er i bestilling, men den store planen er at Tine gradvis skal skifte ut dagens fossile bilpark, sier han.

Saken fortsetter under annonsen.

 <p><b>ALTERNATIVT DRIVSTOFF:</b> Flere aktører satser på alternativer til diesel og bensin. Her viser Tine-konsernet frem en lastebil drevet med biogass fra kumøkk under fjorårets Zero-konferanse.</p>

ALTERNATIVT DRIVSTOFF: Flere aktører satser på alternativer til diesel og bensin. Her viser Tine-konsernet frem en lastebil drevet med biogass fra kumøkk under fjorårets Zero-konferanse.

Kjøper Tesla-lastebiler

Asko jobber også med alternativer. Selskapet har reservert ti elektriske lastebiler fra Tesla, har et prosjekt sammen med Scania om leveranse av hydrogendrevne lastebiler fra høsten 2019, og har tatt i bruk biodrivstoff.

– Vi tror høyere drivstoffpriser vil kunne øke utskiftingstakten. Men dette er veldig styrt av tilgjengelighet på ny teknologi, for eksempel elektriske biler og hydrogenbiler, hvor tilbudet per i dag er veldig begrenset, sier Bekken.

Posten har så langt kjøpt inn 511 elbiler og 518 elmopeder, som særlig brukes på kortere distanser. Selskapet har et uttalt mål om å bli fossilfri innen 2025.

– Men det forutsetter at det finnes teknologi som gjør dette mulig. Vi har bestilt en Tesla-lastebil. Denne utviklingen går ikke raskt nok, men vi ønsker å være en aktør som pusher på i disse markedene, sier Eckhoff.

– De ansatte i Posten kan ikke alle kjøre rundt i Teslaer. Dette er en kost-nytte-vurdering. Teknologien må kunne konkurrere med eksisterende teknologi, og den må kunne konkurrere på pris, sier han.

Vurderer elbiler

Også ISS vurderer å øke bruken av elbiler, både av miljøhensyn og grunnet de økonomiske fordelene ved å lade med strøm.

– Fordi det er stor forskjell i avstander mellom våre kunder alt etter hvor i landet vi er, kreves det en grundig analyse av hvor det er praktisk mulig å anvende elbiler i vår virksomhet. Målet vårt er å øke antallet elbiler fremover, sier Thomsen.

Entreprenøren Veidekke sier at kostnadene for drift av biler og anleggsmaskiner vil øke med drivstoffprisene, men at det utgjør en begrenset del av konsernets utgifter. Også Veidekke gjør flere grep for å redusere sine utslipp.

– Vi har en flåte på rundt 80 elektriske varebiler. Vi blir også det første entreprenørselskapet som kjøper en elektrisk gravemaskin. Vi er absolutt på vei i den retningen. Vi tror det vil komme elektriske versjoner av de fleste av maskinene vi bruker, sier pressekontakt Anders Auberg i Veidekke til E24.

– Høyere drivstoffpriser kan være med på å drive den utviklingen. Vi er fortsatt bare i startgropen på elektriske biler og maskiner, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå