Milliardoppussing for Haugesund-verft

Aibels verft i Haugesund har sikret seg nok en milliardkontrakt fra Statoil. Nå skal de pusse opp lagerskipet på Njord-feltet i Norskehavet for 1,3 milliarder.

Lagerskipet Njord Bravo på Njord-feltet til Statoil skal nå oppgraderes av Aibel
Lagerskipet Njord Bravo på Njord-feltet til Statoil skal nå oppgraderes av Aibel

Statoil fortsetter å dele ut store kontrakter i forbindelse med oppgraderingen av Njord-feltet i Norskehavet.

Først sikret Kværner og Aker Solutions seg kontrakten for å oppgradere Njord A-plattformen til fem milliarder kroner. Nå har Aibel sikret seg kontrakten for lagerskipet Njord Bravo. Statoil opplyser i en melding at kontrakten er verdt 1,3 milliarder kroner.

– Aibel har flere gode leveranser bak seg og har vist at de har både kompetanse og evne til å håndtere denne type komplekse prosjekter, sier direktør for prosjektutvikling Torger Rød i Statoil i meldingen.

Aibel og Statoil skal offisielt signere kontrakten i Haugesund torsdag. Nyheten kommer for øvrig bare et par uker etter at Aibel vant sin største kontrakt noensinne, kontrakten for å bygge den nye prosessplattformen på Johan Sverdrup-feltet fase to til åtte milliarder.

Njord-feltet kom i produksjon i 1997 og for en stund tilbake startet Statoil og partnerne i lisensen arbeidet med å se hvordan man kunne forlenge levetiden for feltet og fasilitetene med nye 20 år.

Lagerskipet Njord Bravo skal nå oppgraderes og klargjøres for å kunne fortsette driften av Njord- og Hyme-feltene, i tillegg til at man skal knytte til de nye satellittfeltene Bauge og Fenja. Oppgraderingen av Njord-infrastrukturen skal også gjøre det mulig å koble på andre mulige funn som kan dukke opp.

Ifølge Statoil skal Njord Bravo også utstyres med et VOC-anlegg for å redusere utslippene fra lagerskipet.

Les også: Statoil gir Kværner milliardavtale for plattformoppgradering

Taues til Haugesund

Både plattformen og lagerskipet ble tauet til land i 2016. Mens plattformen ble tauet til Stord, der Kværner holder til, ble lagerskipet tauet til Kristiansund.

– Det har vært viktig å utnytte tiden i landligge i Kristiansund godt og det har vært utført mye arbeid mens skipet har ligget til kai, sier Torger Rød i Statoil, og forklarer at man der fikk gjennomført demontering og overhaling av en del utstyr.

Leverandørbedrifter i Kristiansund-regionen skal ha blitt tildelt kontrakter for rundt 80 millioner i denne perioden.

Etter oppholdet i Kristiansund skal lagerskipet taues til Aibel i Haugesund, med ankomst i juli. Partene regner med at prosjektet på det meste vil sysselsette rundt 600 ansatte på verftet.

– Vi ser frem til samarbeidet med Aibel, sier direktør for anskaffelser i Statoil, Pål Eitrheim, som regner med at Njord Bravo skal leveres ferdig ved årsskiftet 2019/2020.

Ettersom både plattformen og lagerskipet er tauet til land, er det ikke produksjon på Njord-feltet nå. Statoil regner med å kunne gjenoppta produksjonen høsten 2020.

Njord A-plattformen som startet produksjon i 1997 er nå tauet inn til Kværners verft på Stord for en total overhaling, som skal sikre produksjon i 20 nye år.
Njord A-plattformen som startet produksjon i 1997 er nå tauet inn til Kværners verft på Stord for en total overhaling, som skal sikre produksjon i 20 nye år.
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå