Første milliardkontrakt på Johan Castberg er klar

Statoil har inngått en intensjonsavtale med Sembcorp Marine i Singapore for byggingen av skroget og en boligmodul til produksjonsskipet til Johan Castberg-feltet i Barentshavet.


<p><b>ALT-I-EN-LØSNING:</b> Slik skal Statoils flytende produksjonsskip på Johan Castberg-feltet se ut. Skipet vil etter planen ha et integrert boligkvarter og ha muligheten til å snu seg rundt med vinden uten av produksjonen påvirkes. Oljen vil bli lastet over i tankskip på stedet som frakter det ut i markedet.</p>

ALT-I-EN-LØSNING: Slik skal Statoils flytende produksjonsskip på Johan Castberg-feltet se ut. Skipet vil etter planen ha et integrert boligkvarter og ha muligheten til å snu seg rundt med vinden uten av produksjonen påvirkes. Oljen vil bli lastet over i tankskip på stedet som frakter det ut i markedet.

Ingen norske aktører hadde lagt inn bud da Statoil skulle bestemme hvem som skal få bygge skroget til produksjonsskipet (FPSO) på det kommende Johan Castberg-feltet.

Blant de internasjonale tilbyderne har valget nå falt på Sembcorp Marine Rigs & Floaters. Det kommer frem i en melding fra Statoil. Det Singapore-baserte selskapet har skipsverft i Singapore, India, Indonesia, Storbritannia og Brasil, men Statoil opplyser ikke hvor skroget deres skal bygges.

Kontrakten for skroget og den integrerte boligmodulen estimeres til å være verdt rundt fire milliarder kroner, og Statoil skriver at den offisielle kontrakten vil bli inngått når den endelige investeringsbeslutningen for feltet tas før jul.

Kontrakten forutsetter også at utbyggingsplanen (PUD) for feltet godkjennes som ventet. Planen skal leveres inn til norske myndigheter i forbindelse med at investeringsbeslutningen tas før nyttår.

– Johan Castberg er den neste store feltutbyggingen på norsk sokkel og viktig for fremtidig infrastruktur i Barentshavet. Analyser fra Agenda Kaupang viser at prosjektet vil bidra med rundt 47.000 årsverk i Norge i løpet av utbyggingsfasen fra 2018–2022 gitt en konkurransedyktig norsk leverandørindustri, sier Torger Rød, direktør for prosjektutvikling i Statoil, i en uttalelse.

Johan Castberg-feltet skal i produksjon i 2022 og inneholder anslagsvis 450 til 650 millioner fat oljeekvivalenter, primært olje. Statoil er operatør med 50 prosent eierandel, mens Eni og Petoro eier 30 og 20 prosent henholdsvis.

I juli annonserte Statoil at de hadde gjort et funn på anslagsvis 25 til 50 millioner fat olje i Kayak-prospektet i Barentshavet. Dette ligger like ved Johan Castberg og kan i fremtiden kobles opp mot produksjonsskipet som et satellittfelt.

Statoil skriver at de planlegger å bore 30 brønner på feltet mellom 2019 og 2024.

Norske leverandører venter i spenning

Teknisk Ukeblad og Upstream har denne høsten skrevet at Statoil vurderte å tildele skrogkontrakten til koreanske Daewoo Shipbuilding (DSME). Verftet sliter økonomisk og sliter blant annet med å levere KNM Maud til det norske forsvaret i tide. Nå ble det altså ikke DSME som fikk kontrakten likevel.

Selv om det ikke er noen norske verft som har stor nok tørrdokk til å bygge skroget til Castberg-feltet, så er det mange norske leverandørbedrifter som spent venter på muligheten til å levere andre deler av produksjonsskipet.

Aker Solutions har vært med over en lang periode og har bistått med mye av forhåndsarbeidet på ingeniørsiden, og ønsker å være med videre i prosjektet. Kværner-ledelsen har også åpent indikert at de har lagt inn anbud på feltet.

For norske leverandører er det store utstyrs- og installasjonskontrakter i spill for feltet. For selv om selve skroget nå skal bygges av Sembcorp er det bare starten av jobben.

Etterpå skal det leveres store moduler og forskjellig utstyr som må installeres og integreres på skipet før endelig ferdigstillelse kan gjennomføres. Statoil skal også ha en rekke installasjoner på havbunnen (subsea) som også sikrer leverandørindustrien milliardinntekter.

– Vi kommer nå til å jobbe tett sammen med Sembcorp Marine for å sørge for en sikker og effektiv leveranse forankret i våre krav til HMS, kvalitet, tid og kost. Parallelt fortsetter vi det øvrige anskaffelsesarbeidet, sier Pål Eitrheim, direktør for anskaffelser i Statoil i en uttalelse.

Statoil anslår at den norske andelen av leveransene til utbyggingen av feltet vil være på rundt 50 prosent, mens andelen vil stige til rundt 80 prosent i driftsfasen.

Kraftig slankekur

Johan Castberg-feltet blir det andre oljefeltet i Barentshavet etter Goliat-feltet og Statoils andre egenopererte felt etter gassfeltet Snøhvit.

Castberg-feltet ble en periode lagt på is av tidligere konsernsjef Helge Lund da friinntekten i oljeskattesystemet ble endret i 2013 og fordi kostnadene var blitt for høye.

Opprinnelig skulle feltet koste om lag 100 milliarder å bygge ut med en balansepris (oljeprisen som kreves for at prosjektet blir lønnsomt) på rundt 80 dollar per fat.

Etter flere runder internt med endringer og forbedringer, samt den generelle prisreduksjonen og effektivitetsforbedringen som har skjedd i leverandørindustrien, har regnestykket endret seg dramatisk det siste halvannet året.

Under Sandefjordskonferansen i 2016 kunne Statoil-sjef Eldar Sætre fortelle at investeringskostnaden hadde kommet ned i rundt 55 milliarder dollar med en balansepris på 55 dollar per fat. Under kapitalmarkedsdagen i London i februar i år hadde kostnaden falt med ytterligere 10 milliarder, og feltets balansepris hadde kommet under 35 dollar per fat.

Hva som blir de endelige tallene i utbyggingsplanen som snart skal legges frem er ikke kjent, men det er ikke utenkelig at prosjektet har blitt forbedret ytterligere.

Planlagt oppstart er nå 2022.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå