En ny gassregion er åpnet

Gassfeltet Aasta Hansteen startet produksjonen 16. desember og den 17. desember sendes den første gassen av gårde til kundene. Med det er en ny gassregion og en ny gassrørledning innviet på norsk sokkel.

Her er Aasta Hansteen-plattformen avbildet under tauing fra Kværners verft på Stord og opp til feltet i Norskehavet i april 2018.
Her er Aasta Hansteen-plattformen avbildet under tauing fra Kværners verft på Stord og opp til feltet i Norskehavet i april 2018.

– Aasta Hansteen er en pioner! Med et havdyp på 1.300 meter er dette den dypeste feltutviklingen på norsk sokkel, den første spar-plattformen på norsk sokkel og den største i verden. Det er et helt unikt felt som nå starter opp.

Det sier Anders Opedal, konserndirektør for Teknologi, Prosjekter og Boring i Equinor, i forbindelse med at produksjonen på gassfeltet nå er i gang.

En spar-plattform er en flytende plattform med et vertikalt sylindrisk skrog som er ankret opp til havbunnen. I tillegg er det montert mye subsea-utstyr, inkludert tre brønnrammer.

– Aasta Hansteen har vært en kompleks og utfordrende utbygging, der vi sammen med partnerne Wintershall, OMV og ConocoPhillips samt leverandørene har tatt nye teknologiske steg, sier Opedal.

Feltet er oppkalt etter kvinnesaksforkjemperen og forfatteren Aasta Hansteen, og ligger værhardt til i Norskehavet, 30 mil utenfor Sandnessjøen.

I tillegg til at Aasta Hansteen i seg selv er et nytt felt, markerer den åpningen av en ny gassregion i Norskehavet.

Utbyggingen har også ført med seg utbyggingen av den 482 kilometer lange Polarled-rørledningen, som går ned til Nyhamna i Møre og Romsdal. Både rørledningen og Aasta Hansteen har tilgjengelig kapasitet som gjør det mulig å bygge ut mulige fremtidige gassfunn.

Det er Arne Sigve Nylund, konserndirektør for norsk sokkel i Equinor som nå har overtatt ansvaret fra Opedal og kollegaene i prosjektdivisjonen i selskapet. Nylund peker på at Hansteen-feltet er med på å sikre en langsiktig norsk gasseksport.

– Med infrastruktur på plass blir det også mer attraktivt å lete rundt plattformen og langs rørledningen. Dette gir oss mulighet til å sikre aktiviteten i mange tiår fremover og er i tråd med våre ambisjoner for norsk sokkel, sier Nylund.

Bygget i Korea

Selv om plattformen og understellet er bygget av Hyundai i Sør-Korea, har flere norske bedrifter sikret seg arbeid i forbindelse med feltutbyggingen.

  • Kværner på Stord har stått for mye av ferdigstillingen av sammenkoblingen fra sitt verft på Stord
  • Halvparten av utstyrspakkene på plattformdekket og havbunnsutstyret er levert fra Norge
  • Brønnrammene ble bygget i Sandnessjøen og sugeankrene som holder den enorme plattformen på plass er produsert i Mo i Rana, opplyser Equinor.
Feltet skal drives fra Equinors kontorer i Harstad, mens basetjenester leveres fra Sandnessjøen. Helikoptertrafikken går fra Brønnøysund og ut til feltet.
– I prosjektfasen har Aasta Hansteen og Polarled gitt ringvirkninger for drøyt 16 milliarder kroner i Norge. Av dette har 1,3 milliarder kroner gått til bedrifter i Nordland og Sør-Troms, og det blir mer i årene som kommer med drift av feltet, sier Nylund.

Det er Equinor som er operatør på feltet og selskapet har en eierandel på 51 prosent. Lisenspartnerne er Wintershall med 24 prosent, OMV med 15 prosent og ConocoPhillips med 10 prosent.

 <p><b>SKJULER STØRRELSEN UNDER VANNLINJEN:</b> Aasta Hansteen-plattformen er enorm, men mye av størrelsen skjules av vannet. Denne grafikken illustrerer størrelsen på den enorme Spar-plattformen. Fra venstre: Det skjeve tårnet i Pisa, Frihetsgudinnen i New York, Aasta Hansteen og Eiffeltårnet i Paris</p>

SKJULER STØRRELSEN UNDER VANNLINJEN: Aasta Hansteen-plattformen er enorm, men mye av størrelsen skjules av vannet. Denne grafikken illustrerer størrelsen på den enorme Spar-plattformen. Fra venstre: Det skjeve tårnet i Pisa, Frihetsgudinnen i New York, Aasta Hansteen og Eiffeltårnet i Paris

Nytt nabofunn hjelper på regnestykket

Utbyggingsplanen til Aasta Hansteen ble godkjent i 2013, midt under den store oppturen i oljenæringen. Feltet skulle opprinnelig koste 34,6 milliarder, men endte på 37,5 milliarder kroner, ifølge de siste anslagene som E24 omtalte i oktober.

Feltet endte også opp med en forsinkelse på ett år sammenlignet med opprinnelige plan.

Plattformen var en av de mange kontraktene som gikk til asiatiske verft på 2000-tallet, men ifølge Equinor kunne ikke Hyundai-byggede Aasta Hansteen vært bygget i Norge på grunn av størrelsen og kompleksiteten.

Kostnadsøkningen skyldes i all hovedsak en svekket kronekurs de siste årene, og da statsbudsjettet for 2019 ble lagt frem i oktober kom det frem at prislappen hadde blitt redusert med 1,3 milliarder kroner. Det reduserte overskridelsen til åtte prosent.

– Siden desember 2015 har operatøren (Equinor, journ.anm.) sett en betydelig bedring i prosjektet og innretningen er nå under ferdigstilling ute på feltet, skrev Olje- og energidepartementet i budsjettdokumentene i oktober.

I tillegg til prislappen for selve feltutbyggingen kommer Polarled-rørledningen som frakter gassen sørover til landanlegget i Nyhamna. Rørledningsprosjektet har en beregnet investeringsramme på 24,5 milliarder kroner, noe som er 3,2 milliarder eller 12 prosent mindre enn opprinnelig anslått.

Aasta Hansteen-prosjektet har fått kritikk og har blitt anklaget for å være et tapsprosjekt. Dette har imidlertid blitt blankt avvist av operatøren Equinor, selv om selskapet erkjenner at det ikke er blant de mest lønnsomme de har.

Samtidig har feltet vært viktig for å få bygget ut den 482 kilometer lange Polarled-rørledningen, som senker terskelen for å få bygget ut mulige fremtidige gassfunn på strekningen ned mot Nyhamna.

Regnestykket til Aasta Hansteen har også blitt bedre av at man både har avdekket mer gass i selve feltet, og at man har funnet nabofeltet Snefrid Nord, en subsea-installasjon som skal i produksjon allerede mot slutten av 2019.

– Vi har en lønnsomhet i feltet i dag. Reservegrunnlaget i feltet er økt med fire milliarder kubikkmeter og i tillegg kommer det fem milliarder fra Snefrid Nord, så det er en økning på nesten 20 prosent. Vi har mer lønnsomme prosjekter enn Aasta Hansteen i porteføljen vår, men dette er ikke noe marginalt prosjekt for å si det sånn, sa Margareth Øvrum, daværende konserndirektør for Teknologi, prosjekt og boring i Equinor, til E24 under dåpen av Aasta Hansteen i mars.

Totalt inneholder Aasta Hansteen og Snefrid Nord 55,6 milliarder kubikkmeter med gass ifølge de siste estimatene, samt 0,6 millioner standard kubikkmeter med kondensat. Dette tilsvarer 353 millioner fat oljeekvivalenter.

Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet kom i produksjon 16. desember 2018
Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet kom i produksjon 16. desember 2018
Plattformdekket til Aasta Hansteen-plattformen ankommet Westcon Yards i Ølensvåg 30. november 2017. I bakgrunnen skimtes boreriggen Scarabeo 8.
Plattformdekket til Aasta Hansteen-plattformen ankommet Westcon Yards i Ølensvåg 30. november 2017. I bakgrunnen skimtes boreriggen Scarabeo 8.
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå