Ny uke, ny Statoil-utbygging: Slik kuttet de budsjettet med 2,5 mrd.

Det har ikke gått mer enn en uke siden Statoil overleverte en søknad om en ny utbygging på norsk sokkel. Fredag er oljeselskapet klare med én til.


<p><b>OPPKALT ETTER GAMMEL SKIPSTYPE:</b> Slik planlegger Statoil at Byrding skal bygges ut. Funnet skal kobles til Fram før oljen og gassen finner veien til land via Troll C-plattformen. Oljedirektoratet kan forøvrig opplyse om at Byrding var en betegnelse man brukte i sagatiden på skip med høye sider, beregnet for trafikk nær kysten.</p>

OPPKALT ETTER GAMMEL SKIPSTYPE: Slik planlegger Statoil at Byrding skal bygges ut. Funnet skal kobles til Fram før oljen og gassen finner veien til land via Troll C-plattformen. Oljedirektoratet kan forøvrig opplyse om at Byrding var en betegnelse man brukte i sagatiden på skip med høye sider, beregnet for trafikk nær kysten.

Oppdatert: Saken er utvidet med det totale ressursgrunnlaget og fakta om boreriggen som er hyret inn.

Olje- og energiminister Tord Lien har nesten ikke rukket å se på Statoils søknad om å få bygge ut Utgard-feltet på grensen til britisk sokkel, før oljeselskapet er klare med nok en søknad om utbygging på norsk sokkel.

Denne gang er det snakk om den relativt lille Byrding-utbyggingen, tidligere kjent som Astero. Fredag overleverer Statoil utbyggingssøknaden (PUD – Plan for utbygging og drift på fagspråket) til Olje- og energidepartementet. Ifølge Oljedirektoratet har man vurderte en utbygging flere ganger siden funnet ble gjort i 2005, men det er altså nå det blir noe av.

Egentlig skulle søknaden overleveres til statssekretær Ingvil Smines Tybring-Gjedde fredag, men i siste liten fikk olje- og energiministeren ordnet det slik at han selv fikk anledning til å ta imot søknaden.

Byrding inneholder ifølge Statoils estimater drøye 11 millioner med utvinnbare fat oljeekvivalenter. Utbyggingen anslås til å koste én milliard kroner. Det er en kraftig reduksjon fra det opprinnelige anslaget på 3,5 milliarder kroner.

Ifølge Statoil er det blant annet bruken av en ledig brønnslisse i en eksisterende brønnramme på Fram H-Nord som senker kostnadene betraktelig.

 <p>Direktør for prosjektutvikling i Statoil, Torger Rød.</p>

Direktør for prosjektutvikling i Statoil, Torger Rød.

– Byrding viser at forbedringsarbeidet i Statoil, og i dette tilfellet spesielt innen boring og brønn, gir resultater slik at nye utbygginger kan realiseres, sier Torger Rød, direktør for prosjektutvikling i Statoil, i en uttalelse.

Byrding skal kobles opp til Fram-feltet, som igjen er koblet til Troll. Til sammenligning var det drøyt 232 millioner fat olje på Fram-feltet før man begynte å utvinne olje der. Ifølge Oljedirektoratet gjenstår det nå om lag 40 millioner fat på Fram.

Det finnes totalt et sted rundt 21 millioner fat oljeekvivalenter på Byrding, men ressursene ligger fordelt i flere segmenter. I denne omgang planlegger man å hente opp drøye 11 millioner fat, men Statoil opplyser til E24 at det finnes enda en ledig brønnslisse på Fram H-Nord som kan brukes til å utvinne enda mer fra Byrding i fremtiden.

Produksjonsstart neste år

Det er drøye 11 år siden oljeselskapet Hydro (før fusjonen med Statoil) i mai 2005 meldte om et «lovende oljefunn» like nord for Fram-feltet i Nordsjøen, om lag 120 kilometer ut fra Florø. Funnet ble ansett som kommersielt interessant og i 2006 ble funnet avgrenset med en avgrensningsbrønn. 

I november 2006 meldte Hydro at de hadde funnet mer olje og gass i Astero, som Byrding het den gang. I dag er det Statoil som er operatør i lisensen (090 B) med en eierandel på 45 prosent. De andre partnerne er Wintershall med 25 prosent eierandel, Engie E & P med 15 prosent og Idemitsu med 15 prosent.

 <p>Olje- og energiminister Tord Lien (t.v.) mottok Byrding-søknaden fredag. Her er han avbildet med Dag Johnsgaard og porteføljedirektør Terese Kvinge, begge fra Statoil.</p>

Olje- og energiminister Tord Lien (t.v.) mottok Byrding-søknaden fredag. Her er han avbildet med Dag Johnsgaard og porteføljedirektør Terese Kvinge, begge fra Statoil.

Byrding vil bli bygget ut som en subsea-installasjon bestående av én brønn. Byrding ligger like i nærheten av Fram- og Troll-feltene i Nordsjøen, og brønnen på Byrding skal bores fra eksisterende brønnramme på Fram H-Nord.

Fram-området, som Byrding blir en del av, kom i produksjon i 2003. Oljen fra Fram, og etter hvert Byrding, fraktes til Troll-feltet hvor den deretter blir sendt til land på Mongstad. Gassen vil bli sendt via Troll C til Kollsnes.

– Dette er nok et eksempel på hvordan vi drar nytte av eksisterende infrastruktur for å realisere nye funn, sier Rød.

Statoil planlegger å starte produksjonen om ett år, i tredje kvartal 2017, og den er anslått til å være aktiv i 8 til 10 år.

Produksjonsstoppen på nesten 8.000 fat oljeekvivalenter per dag er ventet å nås en gang i 2017/2018.

Gjenbruk sparer milliardbeløp

Porteføljedirektør for tie-in og brownfield (tilkoblingsprosjekter og utbygginger av eksisterende felt), Terese Kvinge i Statoil, utdyper overfor E24 hvordan selskapet klarte å få til det saftige kostnadskuttet på 2,5 milliarder kroner på feltet.

Ifølge Kvinge unngår man en ordinær subsea-utbygging ved at man kan bruke en eksisterende brønnslisse på Fram H-Nord og ved å bruke rørledningen som allerede ligger fra H-Nord og til Troll C-plattformen, der oljen og gassen skal transporteres.

– Det har vært jobbet veldig godt med totalkonseptet, helt fra brønnen, via brønnrammen og til Troll C-anlegget (...) Vi har også jobbet med hvordan vi skulle benytte anlegget på Troll C, og vi klarer å unngå å måtte modifisere det for å ta imot oljen og gassen, sier Kvinge.

– Vi har endt opp med en litt mer kompleks brønn med to grener og styring av grenen, men vi har fått mindre, ja nesten eliminert modifikasjonsbehovet på subsea og topside, sier Kvinge videre, med referanse til modifikasjonene man ville ha måttet gjøre på Fram og Troll C med de tidligere løsningene.

– Så da blir det ikke de mest omfattende kontraktene som nå skal deles ut?

– FMC er allerede inne for å levere juletreet, og så kommer kontraktene for boringen, sier Kvinge, og legger til at samarbeidet på kryss av lisensene og eierne i Troll- og Fram-lisensene også har bidratt til å senke kostnadene.

Ifølge Statoil har ikke valget av dette konseptet sammenlignet med tidligere alternativer endret noe særlig på hvor mye olje og gass av det totale funnet man nå klarer å hente opp.

Den fallende produksjonen på Troll og Fram (produksjonen faller med tiden på alle olje- og gassfelt) har også gjort det mulig å realisere Byrding-utbyggingen nå. Den sørger for at Fram Vest-installasjonen, som er ferdig i produksjon rundt 2019 vil kunne stå og transportere Byrding-produksjonen til Troll.

Ifølge Sysla har Statoil hyret inn boreriggen Scarbeo 5 for å gjennomføre boringen til en datrate på 494.000 dollar, noe som vil gi en boreregning på 520 millioner kroner.

Saken fortsetter under annonsen.

Stadig nye utbygginger

Søknaden om utbygging av Byrding blir den andre utbyggingssøknaden (PUD) som Tord Lien mottar så langt i år. Det er ventet at vi innen nyttår kan motta flere, noe statsråden også tror:

– Vi har grunn til å tro at vi får flere PUD’er før jul. Det jobbes godt med en rekke prosjekter, men det er klart at det i krevende tider må jobbes hardt, sa Lien til E24 i forbindelse med at han fikk Utgard-søknaden i hånden.

Her er en oversikt over noen av prosjektene som det kan komme utbyggingssøknader på allerede i år eller i 2017:

Men Statoil har også satt i gang en rekke prosjekter etter at effektiviseringsprogrammet i Statoil sammen med fallet i oljeprisen førte til at en rekke prosjekter ble lagt på is.

Blant disse er Oseberg Vestflanken 2, som Statoil søkte om å få bygge ut i desember i fjor. Selv om disse er mindre prosjekter i oljenæringens skala, er det også noen virkelige store prosjekter som er i gang.

Det største er Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen, der utbyggingen nå er i full gang. Produksjonen skal etter planen starte i slutten av 2019.

Det er også knyttet stor spenning til Johan Castberg-feltet i Barentshavet. Prosjektet ble første gang utsatt i 2013, men i februar i år kunne Statoil-sjef Eldar Sætre fortelle at ting var i ferd med å skje. Han annonserte blant annet at man hadde klart å kutte prosjektets utbyggingskostnad med 40 til 50 milliarder kroner, og at man planlegger en endelig investeringsbeslutning innen utgangen av neste år. Produksjonen skal etter planen i gang i 2022.

Disse nye prosjektene kommer i tillegg til prosjekter som allerede er under utbygging, som Maria, Aasta Hansteen, Gina Krog, Ivar Aasen (Det norske) og Martin Linge.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå