Vil bruke opptil 100 mill. hvert år på digitaliseringsskole

Statoil-sjefen mener ingeniørene, finansfolkene og offshorearbeiderne i oljeselskapet må komme mye tettere på selskapets kloke IT-hoder. Nå ruller han ut en satsing på som både skal løfte kunnskapen og hjelpe de to leirene til å forstå hva de andre driver med.


<p><b>– MÅ VÆRE VILLIG TIL Å FEILE:</b> William Ruh, digitaliseringsdirektør i General Electric og sjef i GE Digital (t.v.) understreket hvor viktig det er å tillate prøving og feiling når et stort konsern skal prøve ut ideer og rulle ut digitaliseringstiltak. Mandag kveld møtte han Statoil-sjef Eldar Sætre før tirsdagens høstkonferanse.</p>

– MÅ VÆRE VILLIG TIL Å FEILE: William Ruh, digitaliseringsdirektør i General Electric og sjef i GE Digital (t.v.) understreket hvor viktig det er å tillate prøving og feiling når et stort konsern skal prøve ut ideer og rulle ut digitaliseringstiltak. Mandag kveld møtte han Statoil-sjef Eldar Sætre før tirsdagens høstkonferanse.

– Vi er bare på dag én av digitaliseringen i industrien. Innen forbrukerteknologi har digitaliseringen pågått i rundt 10 år og vi er blitt komfortable med den, men nå skjer det i industrien. Jeg mener også mulighetene i den industrielle digitaliseringen er mye større enn i det vi har sett på forbrukersiden.

Det sier William Ruh, digitaliseringsdirektør i den amerikanske industrigiganten General Electric (GE) og sjef for konsernets GE Digital-divisjon.

Ruh er blant hovedgjestene på Statoils årlige høstkonferanse som arrangeres i november i samarbeid med Det internasjonale energibyrået (IEA). E24 møter Ruh og Statoil-sjef Eldar Sætre til en samtale kvelden før høstkonferansen går av stabelen tirsdag.

GE og Statoil har jobbet sammen i flere år med forskjellige prosjekter, og det amerikanske konsernet har jobbet med Statoil på prosjekter fra Snøhvit og Melkøya-anlegget i Nord til plattformer i Nordsjøen og landanlegg som Kårstø. Med avanserte sensorer og datastyring i alt fra kompressorer til gassturbiner arbeider de med å øke effektiviteten og slippe datakraften løs på anleggene.

I forbindelse med årets høstkonferanse forteller Statoil-sjef Eldar Sætre til E24 at han har tenkt å rulle ut et slags digitaliseringsakademi for tusenvis av Statoil-ansatte. Satsingen på opptil 100 millioner årlig kommer et halvt års tid etter at Statoil la frem sitt nye digitaliseringsveikart som innebærer investeringer i milliardklassen.

– Noe av det råeste en industritopp kan høre

Det er nesten tradisjon at IEA-sjef Fatih Birol legger frem den ferske World Energy Outlook rapporten på konferansen, men i tillegg til det skal det også være diskusjoner rundt digitaliseringen i energiindustrien, som også er tema for årets konferanse.

Til den diskusjonen kommer altså General Electrics' Bill Ruh. Han kom til GE fra IT-giganten Cisco i 2011 og startet arbeidet med å legge selskapets strategi for industriell digitalisering. Under Ruh har GE lansert verdens første skybaserte IT-plattform for industriell bruk, lanserte en rekke nye løsninger og produkter som tar i bruk avansert dataanalyse og tatt initiativ til industrielle forum om digitalisering av industrien.

I de to rollene har Ruh både det øverste ansvaret for digitaliseringsprosessene internt i konsernet, samt konsernets salg av avanserte IT- og analyseløsninger for industriell bruk til andre. GE Digital omsetter alene for om lag 6,0 milliarder dollar årlig (49 milliarder kroner).

– Hva er et eksempel på hvordan digitaliseringen faktisk skal se ut for oljenæringen?

– Noe av det vi vil se er at ikke-planlagt nedetid vil falle til null, og det er noe av det råeste en industritopp kan høre, sier Ruh, mens Sætre trekker på smilebåndet ved siden av.

Mens oljeselskaper fra tid til annen stenger oljeanlegg bevisst for å gjennomføre vedlikehold eller ombygginger, er ikke-planlagt vedlikehold nedstengninger som må gjøres på grunn av feil eller uhell. Det koster dyrt, enten man driver flyselskap og må sette fly på bakken eller utvinner olje og ikke får produsert, forklarer GE-toppen.

– Kan man få det ned til null kan man litt enkelt sagt fort doble overskuddet sitt. For når man hele tiden kan beregne når en komponent trenger vedlikehold eller utskiftning kan man også unngå disse uventede feilene. Et annet eksempel er strømnettet, der man med smart teknologi, sensorer og analyse vil unngå strømutfall, sier Ruh.

Noe av det både GE-toppen og Eldar Sætre er opptatt av er hvordan sensorer og ikke minst data man allerede har i dag fra industrianlegg, men som ofte ikke blir brukt. Derfor handler det også om mer enn å bare kjøpe nye avanserte komponenter med sensorer i seg, men å faktisk bruke mye av det man har i et mer systematisert opplegg.

– For sikkerheten til våre ansatte er dette også svært positivt fordi vi kan redusere risiko over et bredt spekter, sier Sætre, og forklarer at Statoil nå først og fremst jobber med å gjøre alle dataene sine tilgjengelige for hele selskapet selv om de kommer fra proprietære anlegg i nye og gamle installasjoner.

Sætre lar heller ikke sjansen gå fra seg for å trekke frem den gigantiske Johan Sverdrup-utbyggingen som nå er i gang for det som vil bli det største oljefeltet på norsk sokkel på årevis.

– Alt i fase to av Johan Sverdrup har en digital virtuell tvilling, hver eneste mutter og hvert eneste rør. Det har vi aldri hatt før i Statoil, og den virtuelle tvillingen gjør det mulig for oss å datasimulere alt fra produksjon og hendelser ned til minste detalj, sier Sætre begeistret.

Fra buzzwords til praktisk bruk

Statoil-sjef Eldar Sætre er åpen på at han selv har vært gjennom en prosess for å ta innover seg hvordan digitaliseringen av industri vil forandre Statoil.

– På noen år har dette gått fra å være mye "buzzwords" som jeg hørte om på konferanser, til at jeg har vært i en prosess der jeg har skjønt hvilke endringer en industriell digitalisering vil få for Statoil og bransjen. Så har vi gått over til å legge en strategi og nå legge betydelige ressurser inn i dette, sier Sætre.

Selv om Statoil har en rekke prosjekter på gang, er Sætre opptatt av at hele organisasjonen må forstå og lære hvilke muligheter som er der, og hva som kommer til å skje.

– Dette programmet handler også delvis om å få sånne som meg til å forstå, skyter han inn med et smil.

Selv om Statoil allerede har en rekke programmer for intern opplæring og videreutdanning, satser selskapet nå opptil 100 millioner på toppen av dette i "digitaliseringsakademiet". Selskapet lyser også ut stillinger for å tiltrekke seg skarpe IT-hoder til å supplere alle som har olje- og gassutvinning i fingerspissene.

– Vi er i en prosess der vi designer og utvikler formatet på dette, sier Sætre om programmene som rulles ut fortløpende fra og med nå.

Det er heller ikke et fastsatt program som "alle" må gjennom, men en hel pakke med programmer, både fysiske kurs og nettbaserte programmer, kurs med interne og eksterne folk. De ansatte vil få tilbud der de selv vil kunne peke ut hva de mener de har best nytte av eller ønsker å lære mer om.

Ifølge Eldar Sætre er dette noe man vil få tid til ved siden av sin vanlige jobb:

– Dette handler om samhandling, men dette skal folkene våre kombinere med jobbene sine, for jeg trenger alle folkene jeg har på alle nivåer, sier Sætre.

Saken fortsetter under annonsen.

Statoil ruller ut de første tilbudene om kort tid, og vil ekspandere tilbudet kraftig med tiden, ifølge selskapet selv.

Gir smarttelefonen mye av æren

GE-topp Bill Ruh mener Statoil ligger et par år foran mange andre store aktører, og peker på at mange så vidt har begynt å utarbeide en strategi. Han forteller at Statoil og GEs samarbeid innen avansert programvare startet allerede for et par år siden.

– Det er også viktig å få frem at regelboken om digitalisering i industrien ikke er skrevet, for vi er som jeg sier på dag én, så for oss i GE handler dette vel så mye om å drive innovasjon sammen med Statoil og andre.

– Oljeplattformer er gjerne store, dyre og tar tid å bygge. Vil digitaliseringstiltakene og teknologien dere beskriver først og fremst komme på nye installasjoner?

– Man kan gjøre mye på eksisterende anlegg, men det virkelig store potensialet er nok størst for nye, sier Sætre og beskriver entusiastisk tankene han og Statoil har om helt nye undersjøiske anlegg og automatiserte plattformer.

Valemon og det nyinnkjøpte Martin Linge-feltet er eksempler på plattformer der automatisering og fjernstyring fra land tas i bruk, men Statoil-sjefen sier at helautomatiske anlegg fortsatt ligger mange år frem i tid.

– For et tiår siden ville jeg sagt at ombygging av eksisterende anlegg var for dyrt, men her har mye endret seg, skyter Bill Ruh inn, og fortsetter:

– Noe av det som nå driver dette frem er mobiltelefonen. Smarttelefonens utbredelse har gjort at sensorer, brikkesett, kameraer og annet utstyr har falt kraftig i pris og blitt tilgjengelig for andre bransjer også, sier Ruh.

Han sier det handler om hvem som har mest data, og bruker Google som eksempel:

– De trenger ikke være best alltid, for bare det å ha mest data gir deg en enorm fordel og det er de som har de beste dataene som kan vinne.

– Ofte pekes det på at suksessen til mange i Silicon Valley er at oppstartsbedriftene har lite ressurser og penger, og derfor må prioritere beinhardt, både når det gjelder ressurser og hva man må velge bort. Hva tenker du om det fra perspektivet til en gigant som GE?

– Vi kan lære mye av Silicon Valley, men de har ikke alle svar. Det viktige poenget er at digitaliseringen må komme som et ønske fra toppen, uten støtte fra toppen har man ikke en sjanse. Det er også viktig å forstå at en oppstartsbedrift aldri vil ha så mye data og så mange anlegg som et selskap som oss. Store aktører må bruke digitalisering for å konkurrere i skala på en helt annen måte, sier Ruh.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå