Supplyfartøy kolliderte med Statfjord A-plattformen

Equinor prøver å få oversikt over skadeomfanget etter at et over 80 meter langt skip krasjet inn i Statfjord A natt til fredag.


<p><b>ULYKKE:</b> Statfjord A-plattformen var i revisjonsstans, og det var ingen produksjon da et supplyskip krasjet inn i plattformen natt til fredag.</p>

ULYKKE: Statfjord A-plattformen var i revisjonsstans, og det var ingen produksjon da et supplyskip krasjet inn i plattformen natt til fredag.

PSV Sjøborg traff plattformen i forbindelse med lasteoperasjoner like før klokken to natt til fredag. Det var ingen produksjon på Statfjord A da sammenstøtet skjedde, opplyser Equinor i en melding.

Det var 276 personer om bord på plattformen da sammenstøtet fant sted. Ingen av disse skal være skadet, ifølge selskapet.

Det over 80 meter lange supplyskipet er på vei til land for egen maskin med 12 personer om bord. 

Undersøker skadeomfang

Det totale skadeomfanget på plattformen blir nå undersøkt, skriver Equinor.

Personell er flyttet fra Statfjord A til nærliggende installasjoner fordi det har vært skader på livbåter og et behov for å avklare omfanget av ulykken.

To søk og redningshelikopter (SAR) og et helikopter fra Hovedredningssentralen har flydd folk fra Statfjord A til Statfjord B og C og til Gullfaks A.

Områdeberedskapsfartøyet Stril Herkules er på feltet og bistår installasjonen med å avklare skadeomfanget, skriver Equinor.

Totalt er 218 av plattformens personell på 276 personer evakuerte fra Statfjord A, ifølge NTB.

Ingen skadet på skipet

Skipet eies av Skansi Offshore på Færøyene og jobber hovedsakelig på norsk side av Nordsjøen, men har også hatt oppdrag i britisk sektor, i Aberdeen og i Nederland etter at det ble sjøsatt i 2011.

– Ingen av de om bord har fått skader, heldigvis. Vi har heller ikke fått skader på skroget. Vi vet ikke hvorfor vi kom ut av posisjon og vil undersøke dette grundig. Det var ikke dårlig vær i området i natt, sier administrerende direktør Jens Meinhard Rasmussen i Skansi til NRK.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå