Filleristes av Forbrukerombudet

Nytt energiselskap tilbyr miljøvennlig strøm. Men det finnes ikke, mener forbrukerombudet.

FÅR KRITIKK: Sandro Parmeggiani var tidligere sjef for fadderorganisasjonen Plan. Nå leder han energiselskapet For Better Days som får refs fra Forbrukerombudet for å selge et produkt som ikke finnes.
FÅR KRITIKK: Sandro Parmeggiani var tidligere sjef for fadderorganisasjonen Plan. Nå leder han energiselskapet For Better Days som får refs fra Forbrukerombudet for å selge et produkt som ikke finnes.

Den tidligere sjefen for fadderorganisasjonen Plan, Sandro Parmeggiani, er blitt toppsjef i energiselskapet For Better Days (FBD), som siden selskapet ble lansert 20. oktober har profilert seg kraftig som Norges mest miljøvennlige energiselskap.

Så kraftig at tv-reklamen er stoppet og forbrukerombudet fillerister selskapet.

– Vi er foreløpig tilfreds med at tv-reklamen er stanset. Vi avventer svar fra selskapet før det avgjøres hva vi gjør med resten av forholdene vi reagerer på, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Ikke sant

I egenreklamen roser de seg selv som miljøvennlig og som en leverandør som «tilbyr kun strøm fra rene fornybare energikilder som vind, vann og bio.

Men forbrukerombud Gry Nergård sier at strømmen er lik for alle og at den er en god blanding av norsk vann og vindkraft, men også ispedd europeisk kullkraft:

– Sannheten er at den kommer fra det samme strømnettet og inneholder både vannkraft, kullkraft, atomkraft og all annen energi som leveres til strømmarkedet vårt.

Advarer kunder

Hun advarer forbrukerne mot strøm som selges som «grønn», «miljøvennlig», «ren», «bærekraftig» og «naturlig».

– Det er samme strømmen som alle selger. Og den er like miljøvennlig eller ikke som konkurrentenes.

For Better Days AS har foretatt et hamskifte. Tidligere het selskapet Skandiakraft AS.

Nå skal kraftselskapet satse på miljø. Det har fått det navnet For Better Days AS (FBD) og eierne er Nordmøre Energiverk AS (NEAS) og Sparebank1 Nordvest.

Ikke enig

Toppsjef Sandro Parmeggiani i For Better Days sier det bare dreier seg om ulike måter å få frem et budskap på.

– Vi kjøper opp opprinnelsesgarantert energi, som er fra vind, vannkraft og bio. Det er hva vi tilbyr kundene.

– Men de får like ren eller skitten strøm som alle andre?

– Ja, vi skiller ikke på hva som kommer ut av strømkontakten. Poenget er at når kunden kjøper strøm for eksempelvis 10 000 kroner hos oss, så kjøper vi opprinnelsesgarantert energi som er ren for kundens penger. Slik bidrar vi til et bedre miljø. Vi ønsker å ha en annen profil og et tydeligere miljøfokus enn noen annen norsk energileverandør.

- Oppsiktsvekkende

Han sier de meget motvillig vil forholde seg til ombudet.

– Vi mener det er oppsiktsvekkende at et organ som skal ha forbrukernes beste for øye vil hindre aktører innen energibransjen i å hjelpe forbrukerne til å ta opplyste valg knyttet til klima og miljø. Vi hjelper også kundene med å kutte i strømforbruket.

Men:

– Vi vil behandle henvendelsen fra Forbrukerombudet med det alvor den fortjener. Vi har derfor inntil videre stanset all vår markedsføring, mens vi nøye vurderer innsigelsene fra Forbrukerombudet. Vi vil gi våre vurderinger til ombudet innen en uke, og utelukker ikke at vi lar være å følge de påbud som Forbrukerombudet har gitt oss, sier Parmeggiani.

På forsiden nå