Kilder: Ferd vurderer å selge oljeserviceselskapet Aibel

Johan H. Andresens investeringsselskap Ferd skal være i samtaler om et mulig salg av oljeservicekonsernet Aibel. Kværner har nok penger, hvis de vil kjøpe, sier analytiker.

Oljeservicekonsernet Aibels kontorer i Stavanger

Foto: Carina Johansen NTB scanpix
Publisert:,

Ifølge det internasjonale nyhetsbyrået Bloomberg er investeringsbanken Morgan Stanley engasjert for å bistå med det planlagte salget av oljeservicekonsernet Aibel. Flere private equity-fond skal ha blitt presentert for investeringsmuligheten, ifølge nyhetsbyrået.

Prislappen for Aibel, som har base i Haugesund og virksomhet i både Norge og Asia, skal være på rundt fire milliarder kroner. Bloomberg omtaler også muligheten for at konkurrerende oljeserviceaktører kan være interessert i å kjøpe selskapet.

Aibel slet på linje med mange leverandørbedrifter tungt under oljebremsen, som slo inn fra 2014 og utover, men selskapet har den siste tiden kunnet vise til bedrede resultater. I april sikret Aibel seg blant annet kontrakten for å bygge plattformen til andre fase av Johan Sverdrup-feltet, til en prislapp på åtte milliarder.

Johan H. Andresens Ferd eier 50 prosent av aksjene i Aibel, mens det svenske Ratos sitter på 32 prosent. Ferd gikk i 2007 inn i Aibel sammen med private equity-fondet Herkules. Herkules solgte seg ut i 2012, i en transaksjon som også fikk Ratos med på eiersiden.

Hegnar Online har vært i kontakt med både Morgan Stanley og Ferd, men ingen har ønsket å kommentere saken. Bloomberg siterer ikke-navngitte kilder i saken.

Færre oppdrag kan tvinge frem endringer

En økende utfordring for leverandørbransjen fremover er mangelen på nye, store utbygginger på norsk sokkel. Dette kan tynne ut ordrebøkene i årene som kommer og tvinge frem sammenslåinger eller endrede strukturer i dagens norske verftsindustri.

Såfremt det ikke gjøres nye funn, så er det ikke så mange kontrakter for plattformdekk eller produksjonsskip som skal deles ut i årene fremover. Det er hovedsakelig snakk om prosjekter som Noaka-utbyggingen, Peon-feltet, samt Alta-og Wisting-feltene i Barentshavet, hvis man ser bort ifra kontrakter som allerede er delt ut.

Både Kværner, Aibel og andre aktører jobber hardt med å finne nye segmenter å tjene penger på, inkludert fornybar og oppdrett. Både Kværner og Aibel har også sikret seg kontrakter i forbindelse med oppgraderingen av Njord-feltet som skal forlenge levetiden til det feltet.

Spørsmålet er om man klarer å finne så mange alternative inntektskilder, at man kan opprettholde nok aktivitet ved alle verftene i årene fremover.

Analytiker: Kværner har pengene

Analytiker Magnus Olsvik i Kepler Cheuvreux sier til E24 at det generelt ofte kommer mer M&A-aktivitet (fusjoner og oppkjøp) i bransjer etter en nedtur når pilene peker opp igjen.

– Ser man på hvordan oljeservicemarkedet har utviklet seg er jeg ikke overrasket over at man har mer tro på fremtiden og dermed også snuser på muligheten for et salg, sier Olsvik.

– Men til syvende og sist er det alltid snakk om hvilken pris man kan få, legger han til.

Olsvik understreker at det foreløpig kun er snakk om rykter, og at man derfor ikke vet hvem som eventuelt kan være interessert i å kjøpe Aibel.

– Kan Kværner være en mulig kjøper?

– Finansielt sett har de muligheten til det. Kværner har tre milliarder kroner i kontantbeholdning og ingen gjeld, så de stiller sterkt sånn sett. Men det vil også kunne være et konkurranseaspekt ved en slik avtale, fordi de ville blitt den ene dominerende aktøren i Norge ved en sammenslåing, selv om det er internasjonale konkurrenter, sier Olsvik.

Av utenlandske aktører i offshore-verftssegmentet finner man blant annet nederlandske Heerema, spanske Dragados, sørkoreanske Hyundai og Samsung, amerikanske McDermott og Sembcorp i Singapore.

–Men om Kværner eller noen andre er en aktuell kjøper vet vi ikke nå, sier Olsvik.

– Må overtale staten og Equinor

En annen analytiker som følger oljenæringen tett beskriver et eventuelt oppkjøp fra Kværner og Akers side som «en delikat sak», fordi alle de tre største offshore-verftene i Norge da vil bli samlet under et konsern: Kværner Verdal, Kværner Stord og Aibel Haugesund.

– Dette må man selge inn både hos norske myndigheter og hos Equinor, men Aker har vært flinke til det før de, sier analytikeren, som ikke ønsker å bli navngitt.

Analytikeren peker på at norske myndigheter må overbevises med at verftene i blant annet Korea sørger for at konkurransesituasjonen opprettholdes.

Equinor må på sin side overbevises om at man får sterkere og mer spesialiserte verft som ikke blir for dyre gjennom en slik fusjon, mener analytikeren.

Analytikeren tror det er Ratos som er mest interessert i å selge nå, og peker blant annet på at Ratos-direktøren som i sin tid sto for Aibel-investeringen er ute av Ratos nå.

– Aibel-investeringen har ikke vært noen god historie for Ratos. De kjøpte på en høy multippel og det er ganske mye gjeld i Aibel. Samtidig har Ratos sagt at energisektoren ikke er en del av deres kjernevirksomhet, sier analytikeren, som også peker på at Kværner finansielt sett har penger nok til å kjøpe konkurrenten.

Analytikeren peker på at Aibel i både 2017 og 2015 var oppe i et brutto driftsresultat (EBITDA) på rundt 400 millioner norske kroner ifølge tall fra Ratos. Hvis Bloombergs omtale av en prislapp på rundt fire milliarder stemmer, betyr det en prising på 10 ganger EBITDA.

– Men her snakker vi ikke om en bransje med den type prising, sier analytikeren.

– Spørsmålet er hvor stor avstand det er mellom partene når det gjelder pris, legger analytikeren til.

Les også

Milliardoppussing for Haugesund-verft

Les også

Aibel-sjefen etter milliardavtale: – Nå jubler vi

Les også

Analysebyrå: Norsk sokkel på lønnsomhetstoppen

Her kan du lese mer om