Ytterlige sanksjoner mot Venezuela vil kunne endre skipsfarten i Karibien

Om sanksjonene pålagt Venezuela av USA utvikler seg til å omfatte oljehandelen, vil dette få konsekvenser for skipsfarten i de karibiske hav. 

OLJETANKMARKEDET: Fraktmarkedet for råolje kan se en endring ved ytterligere sanksjoner mot Venezuela og landets president Nicolás Maduro.

Foto: AP
Publisert:,

Mandag ble det kjent at USA har sanksjonert Venezuela og at de har frosset alle eiendelene til president Maduro som er underlagt amerikansk jurisdiksjon, og gjort det umulig for amerikanere å handle med ham.

Det rammer per nå ikke Venezuelas oljeeksport til USA, men skal det vise seg at det blir innført ytterligere sanksjoner, vil det ha store konsekvenser for landets økonomi. Dette vil også sette sitt preg på fraktmarkedet for råolje, spesielt fraktrutene i Karibien.

Oljesektoren i Venezuela står for 90 prosent av landets eksport, og USA er den største kjøperen. Om sanksjonene utvikles til å stanse eksporten fra Venezuela til USA, må Maduro og landet finne alternative kjøpere til oljen, som igjen vil føre til at fraktmønsteret endrer seg.

– Det er litt tidlig å si, men om dette skulle skje, vil man se at Venezuela vender seg til India og Kina for å selge oljen. Spørsmålet er om de klarer å erstatte volumet de har til USA, sier senior shippinganalytiker i Fearnleys, Dag Kilen.

USA importerte 780.000 fat råolje hver dag fra Venezuela de første fire månedene i 2017, mens Venezuela importerte 75.000 fat råolje og produkter per dag fra USA i fjor, ifølge U.S. Energy Information Systems (EIA).

– Tar livet av aframax-handelen

For at all denne oljen skal fraktes mellom de to landene brukes skip av typen «aframax», som er en av de mindre oljetankerne.

De går gjennom farvannet i de karibiske hav, og her vil man derfor kunne se en betydelig mindre skipstrafikk i lys av ytterligere sanksjoner.

– Det vil ta livet av aframax-handelen i Karibien, og vil samtidig bety at USA må finne fatene de importerer fra Venezuela et annet sted, sier Kilen.

Mange raffinerier i USA er rettet mot å ta inn tungolje fra Venezuela, og det er ikke nødvendigvis lett å erstatte den.

Oljeraffinerier i USA kan velge å importere oljen fra andre steder, som for eksempel Canada eller Midt-Østen. For oljetankmarkedet vil det bety at redere må finne ny last til sine skip, og den meste oljen fra Canada går via rørledninger.

– For VLCC (store oljetankere)-markedet, vil det være ordentlig positivt, da mer olje tvinges ut i markedet til Asia. Oljen må jo Venezuela selge uansett, sier shippinganalytiker i Carnegie, Ola Ekern Rugsveen.

Dette betyr at fraktrutene i Karibien vil kunne se en betydelig nedgang, men at man i markedet for større oljetankere vil set et oppsving.

USA kommer dårligere ut

Dag Kilen i Fearnleys mener i likhet med Thina Saltvedt i Nordea Markets, at vi ikke har sett ytterligere sanksjoner fordi USA vil komme dårligere ut av det enn Venezuela. Venezuela er den tredje største leverandøren av olje til USA og har også gjort seg delvis avhengig av oljen som kommer fra landet.

Ettersom USA importerte 780.000 fat råolje hver dag fra Venezuela de første fire månedene i 2017, mens Venezuela importerte 75.000 fat råolje og produkter per dag fra USA i fjor, ser man at avhengigheten er ganske ulik.

Les også

USA vurderer Venezuela-sanksjoner: Kan strupe landets oljekjempe

– Dersom Venezuela ikke får eksportere til USA, vil det bli vanskelig å finne alternative kjøpere, spesielt dersom det skulle bli sanksjoner som involverer dollar-oppgjør. Og selv om handelsmønster kan endre seg til å gi økte seilingsdistanser, så viser historien at lavere volum i markedet vil være av større betydning enn distanse endringen, og ikke nødvendigvis gi fraktmarkedet et etterspørsels, sier Kilen.

Kilen hevder at sanksjoner som stopper salg av olje fra Venezuela til amerikanske raffinerier vil påvirke oljeprisen og mest sannsynlig føre til høyere bensin og diesel priser i USA, hvilket vil være upopulært blant befolkningen, ergo noe politikerne ønsker å unngå.

Skipes til Curaçao

På øya Curaçao, lokalisert i de karibiske hav nord for Venezuela, ble det mottatt nærmere 30.000 fat med amerikansk råolje per dag i 2016.

Her finner man et raffineri som opereres av det statseide oljeselskapet i Venezuela, Petróleos de Venezuela (PDVSA), hvor mye av den amerikanske råoljen fraktes. Ifølge rapporter og overvåkning av skipstrafikk, tyder det på at det er her den amerikanske råoljen blir blandet med den tunge oljen fra Venezuela, skriver EIA.

PDVSA bruker den lettere amerikanske oljen til å fortynne deres tyngre råolje.

RÅOLJEEKSPORT: Her ser man oversikten over de største importørene av amerikansk råolje målt i tusen fat per dag. Curaçao er høyt oppe på listen grunnet Venezuela.

Foto: EIA
Les også

Maduro tar til motmæle mot USA

Les også

Analytiker tviler på Venezuela-sanksjoner: – USA er avhengig av oljen

Les også

Blodig valg i Venezuela - USA overveier sanksjoner

Her kan du lese mer om