I dag åpner Equinors havvindprosjekt Arkona: – All grunn til å være stolte

Tirsdag skal Tysklands leder Angela Merkel åpne Eon og Equinors tyske havvindpark Arkona, som har blitt billigere enn ventet – rundt 10 milliarder kroner.

TIL HAVS: Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp) besøker havvindparken Arkona i Tyskland mandag. Tirsdag skal prosjektet høytidelig åpnes av Tysklands forbundskansler Angela Merkel.

Foto: Olje- og energidepartementet
Publisert:,

– Arkona med sine rundt 60 turbiner er et imponerende skue. Når vi i tillegg var heldig med været er jeg storfornøyd, sier olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg (Frp) til E24.

Han har vært ute og sett på de enorme turbinene i havvindparken Arkona, som begynte å levere strøm inn i det tyske nettet i september. Tirsdag blir det høytidelig åpning ved Tysklands forbundskansler Angela Merkel.

Prosjektets 60 vindturbiner er på drøye seks megawatt hver, og er installert på bunnfaste fundamenter på 23–37 meters dyp. Det er tyske Eon som er operatør, men Equinor eier halvparten.

– Equinor og Eon har all grunn til å være stolte over det de har fått til. Dette er også bra for Norge. Norske selskaper tar posisjoner i en verden som trenger mer fornybar energi, sier Freiberg.

Les også

Skaper titusenvis av havvind-jobber: – En av vår tids største muligheter

Billigere enn ventet

Og stolte er de. Equinors styreleder Jon Erik Reinhardsen og selskapets leder for Nye energiløsninger, Pål Eitrheim, var også ute med båt for å se på turbinene mandag.

Ifølge selskapet har regningen for prosjektet blitt mye lavere enn opprinnelig antatt.

– Det var et fantastisk skue. Eon som operatør har gjort en flott jobb med Arkona. Det er levert på tid og under budsjett, og det er et prosjekt vi har grunn til være stolte av, sier Pål Eitrheim til E24.

– Prosjektet skulle koste 1,2 milliarder euro, hva endte regningen på?

– Kostnaden er i overkant av én milliard euro, sier Eitrheim.

Det tilsvarer 9,6 milliarder kroner. De siste årene har kostnadene for vindkraft til havs falt i takt med teknologiutvikling og en modning av industrien, påpeker Eitrheim.

– Havvind har hatt en utvikling der kostnadene har gått kraftig ned, og det skyldes at det er blitt skala, volumer og masseproduksjon på en helt annen måte enn tidligere. Industriens erfaring og kompetanse er blitt bedre, og den tredje faktoren er at teknologien har utviklet seg slik at turbinene har blitt større og mer effektive, sier konserndirektøren.

Les mer: Equinors nye Tokyo-kontor satser på havvind: – Et nøkkelland

Foto: OED

– Imponerende prosjekt

Arkona-prosjektet i den tyske delen av Østersjøen er på 385 megawatt, noe som skulle bety at det vil produsere godt over en terawattime strøm årlig, gitt en produksjon på 3.000 til 4.000 timer av årets 8.760 timer.

– Det er et veldig imponerende prosjekt, vi har seilt i båt rundt mellom disse 60 turbinene og fått et inntrykk av hvordan dette har blitt, sier styreleder Jon Erik Reinhardsen i Equinor til E24.

– Mange tenker kanskje på havvind som et sidespor. Hvor viktig mener du havvind er for Equinor?

– Dette er noe vi har satset på. Dette er det fjerde anlegget vårt, og vi satser videre. Områder som Polen og vestkysten av USA blir viktig fremover. Dette er en viktig del av den globale energiomleggingen som Equinor ønsker å være med på, sier Reinhardsen.

Les mer: Vattenfall vant budkamp mot Statoil: Bygger første havvindpark uten statsstøtte

Les også

Tror gigantprosjekt kan utløse kjempeturbiner

Flere britiske havvindprosjekter

Equinor har nå en rekke havvind-prosjekter i sin portefølje. I tillegg til eierskapet i Arkona driver selskapet de britiske prosjektene Dudgeon på 402 megawatt, Sheringham Shoal på 317 megawatt og verdens første flytende havvindpark, Hywind Skottland på 30 megawatt.

Det var i 2016 at den gang Statoil kjøpte halvparten av Arkona-prosjektet, som da var beregnet til å koste rundt 1,2 milliarder euro eller 11 milliarder kroner.

Glad for norsk aktivitet

Olje og energiminister Kjell-Børge Freiberg er fornøyd med den norske deltagelsen i havvindmarkedet gjennom Equinor. Han sier at Arkona er et kjempeviktig prosjekt for Tyskland og Europa, som har stort behov for mer fornybar kraft.

– Det er en fantastisk dag, og et godt bilde på de enorme mulighetene for norsk næringsliv og leverandørindustri i europeisk havvind, sier Freiberg til E24.

– Har du ønske om et havvindmarked i Norge?

Les også

Mener staten mangler havvind-strategi: – Har ikke satt noen tydelige mål

– Norge har mye vindressurser, både på land og til havs. Vi har startet den jobben for ganske lenge siden, med et demonstrasjonsområde utenfor Karmøy hvor det er brukt 400 millioner på å modne teknologi, sier Freiberg.

Han sier at myndighetene kommer til å legge ut områder utenfor Norge om kort tid, og da kan det komme flere demonstrasjonsprosjekter innen havvind.

– Havvind er et internasjonalt marked, og Norge har store muligheter. Det er jeg glad for at norsk leverandørindustri er bevisst på, sier Freiberg.

– Det er allerede betydelig omsetning i norsk leverandørindustri til havvind – i 2016 på rundt syv milliarder årlig. Her har vi fantastiske muligheter og et godt utgangspunkt som energinasjon, med kompetanse fra oljenæringen, sier han.