Hyundai og H2 Energy vil rulle ut hydrogenlastebiler i hele Europa: – Det norske markedet er svært interessant

Den sørkoreanske bilkjempen Hyundai skal i første omgang levere 1.600 hydrogenlastebiler til Sveits, et prosjekt der norske Nel er med. Men ambisjonene strekker seg lenger enn alpelandet, ifølge Hyundai-topp Mark Freymueller.

F.v. Hyundai-direktør Mark Freymueller og Rolf Huber, styreleder i det sveitsiske hydrogendistribusjons- og operatørkonsortiet H2 Energy

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24
Publisert:,

– I tungtransport er det ikke mange alternativer til hydrogen hvis målet er et CO₂-fritt miljø, sier Rolf Huber til E24.

Han er styreleder i det sveitsiske hydrogendistribusjons- og operatørkonsortiet H2 Energy, som sammen med den sørkoreanske bilkjempen Hyundai skal rulle ut en storstilt satsing på hydrogenlastebiler.

Gjennom samarbeidet skal Hyundai levere 1.600 lastebiler fra 2019 til 2025, varslet selskapene nylig.

Huber var mandag på Norsk Hydrogenforums konferanse sammen med Hyundai-direktør Mark Freymueller, for å snakke om hydrogensatsingen hvor norske Nel er valgt som leverandør av elektrolysører.

Gjennom samarbeidet håper Hyundai å få et fotfeste i Sveits. Der er etterspørselen etter hydrogendrevne lastebiler ventet å stige på grunn av avgiftene som er lagt på diesel-lastebiler.

E24 (+): Teslas «ekstreme» suksess i Norge er et tveegget sverd

Vil rulle ut i hele Europa

Ambisjonene stopper imidlertid ikke i alpelandet, ifølge Huber og Freymueller.

Les også

Nel: Enorme muligheter for grønn hydrogen, utfordringen er å velge

– Samarbeidsselskapet er ikke bare for Sveits. Selskapet arbeider på en europeisk skala. Sveits er et viktig utgangspunkt, men det er lite marked, sier Huber.

Han sier volum er viktig på lang sikt for å få ned kostnadene.

– De store markedene som Tyskland og Frankrike er mye mer interessante for å selge store volumer.

Freymueller peker på satsingen i Sveits som et første steg.

– Det sveitsiske prosjektet er veldig viktig første steg for å bevise at det er en levedyktig virksomhet. Så må vi finne lignende forretnings-case i andre land, sier Hyundai-toppen.

– Så dere vil rulle ut dette i hele Europa?

– Absolutt, sier Huber.

– Det er et veldig klart mål om å ekspandere den virksomheten utover de 1.600 enhetene, også i andre europeiske land, sier Freymueller.

HYDROGENSATSING: Rolf Huber, styreleder i det sveitsiske hydrogendistribusjons- og operatørkonsortiet H2 Energy, satser på hydrogenlastebiler.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24

– Det norske markedet er svært interessant

– Hvordan ser dere på det norske markedet?

– Jeg synes det norske markedet er svært interessant. Norge har et DNA for CO₂-frie drivlinjer. De har klare mål for å kutte forbrenningsmotorer, ikke bare for lastebiler, men også for andre applikasjoner, sier Huber.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Skal man kaste eller satse på Nel-kortet?

Selv om regjeringen vil satse på hydrogen har fremdriften blitt rammet av en «høna eller egget»-situasjon. Det bygges ikke fyllestasjoner fordi nesten ingen kjøper hydrogenbiler. Og nesten ingen kjøper hydrogenbiler fordi det ikke bygges nok fyllestasjoner.

Les mer: Nel: Et nasjonalt hydrogennett kan koste to milliarder

– Vi håper at det kommer mer etter hvert. Vi ser at det er mange ambisjoner hos politikere. Ting begynner å røre seg, både innenfor maritimt og landbasert transport, men jeg mener at Norge burde vært enda mer aggressive, sier Nel-sjef Jon André Løkke.

Skal levere til Hyundai-prosjektet

Hydrogenselskapet Nel meldte i februar at det hadde fått en bestilling på en 2 megawatts elektrolysør til Hydrospider AG, et selskap tilknyttet H2 Energy.

Elektrolysøren skal produsere hydrogen for hydrogenlastebilene fra Hyundai, og bestillingen er del av en større rammeavtale.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg-kommentar: Kinas hydrogen-økonomi er på fremmarsj

Nel produserer elektrolysører, som bruker strøm til å skille ut hydrogen fra vann, ved sitt anlegg på Notodden.

Huber skryter av Nels elektrolyseteknologi.

– De har nå ytterligere utviklet den, og har arbeidet ytterligere med kostnadsreduksjon, som gjør dette attraktivt. Vi ser Nels PEM-teknologi som verdensledende i den sektoren, sier han.

Etterlyser infrastruktur i Norge

– Vi synes det er et veldig spennende prosjekt. Sveits har noen åpenbare fortrinn i den forstand at det er ganske høye kostnader i forbindelse med å kjøre fossil-lastebil, som du slipper ved å kjøre en fornybar-lastebil, sier Nel-sjefen.

Han sier Nel er glad for å selge elektrolysører til Sveits.

– Men det vi tenker er hvilket land som kunne være nummer to, og det er Norge. Sveits er nummer en, mens Norge kunne være nummer to.

– Vi snakker også med H2 Energy og Hyundai om det. Hvis de har lyst til å se på Norge som land nummer to er vi veldig støttende til et slikt initiativ, sier Løkke.

– Da må myndighetene på banen, og sørge for at det er gode støtteordninger på plass, få en grunnleggende infrastruktur på plass, sier han.

I løpet av 2019 skal regjeringen legge frem en strategi for økt bruk av hydrogen i Norge.

Her kan du lese mer om