Maria-prosjektet er på full fart mot produksjonsstart: – Et stjerneeksempel på hvordan fremtiden vil se ut

Utbyggingen av Maria-feltet i Norskehavet ligger foran skjema og får ros av oljeminister Terje Søviknes. Nå håper operatør Wintershall på en værmessig rolig vinter slik at oppstart kan skje første halvår 2018.

FÅR TOMMEL OPP: (Fra venstre) konserndirektør for leting og produksjon i Europa og Midtøsten Martin Bachmann i Wintershall, olje- og energiminister Terje Søviknes og konsernsjef Mario Mehren i Wintershall på Deepsea Stavanger tirsdag denne uken.

Harald Pettersen/Wintershall
Publisert:

KRISTIANSUND (E24): Omtrent 200 kilometer fra land, på Haltenbanken i Norskehavet, ligger Maria-feltet.

Her borer nå Deepsea Stavanger, en borerigg som tilhører selskapet Odfjell Drilling, med rundt 120 personer ombord.

Totalt seks produksjonsbrønner skal bores; topphullene er nå fullført og boring ned til reservoaret er i gang. De utvinnbare reservene på feltet vil være om lag 180 millioner fat oljeekvivalenter – hovedsakelig olje.

Maria-feltet ble oppdaget i 2010 av det tyske oljeselskapet Wintershall. Progresjonen på feltet har siden gått i «fast-track»-tempo ifølge oljeselskapet selv.

Tirsdag denne uken kunne prosjektdirektør Hugo Dijkgraaf i Wintershall fortelle at utbyggingen ligger foran skjema. Produksjonsstart er dermed estimert til første halvår av 2018, fra tidligere å ha blitt estimert først mot slutten av neste år.

– Utbyggingen på Maria foregår ved å bruke eksisterende infrastruktur, noe som begrenser kostnadene og gjør utbyggingen svært effektiv og økonomisk, sier Dijkgraaf.

Forlenger levetiden

Subsea-utbyggingen av Maria-feltet skal kobles opp mot Kristin-, Heidrun- og Åsgard B-plattformene, som så vidt kan skimtes i horisonten fra dekk på Deepsea Stavanger.

En 94 kilometer lang rørledning skal knytte undervannsanlegget på Maria opp mot de tre vertsplattformene.

Brønnstrømmen fra Maria-feltet vil gå til Kristin-plattformen for prosessering, mens feltet blir tilført vann for injeksjon fra Heidrun. Prosessert olje føres videre til Åsgard C for lagring og lasting til skytteltanker.

Wintershall eier 50 prosent av de to utvinningstillatelsene som dekker Maria-feltet. Petoro eier 30 prosent, mens Centrica Resources (Norge) AS har de siste 20 prosentene.

– Dette kreative konseptet forlenger også levetiden til infrastruktur som allerede er etablert i området, sier Dijkgraaf.

Med en oljepris som har vært under press siden det voldsomme oljeprisfallet i 2014, har fokuset på kostnader og kuttpotensial økt.

Ifølge E24s oljekart er Maria-feltet ett av få felt som vil være lønnsomme med en oljepris helt nede på 30-tallet.

Investeringene i utbyggingen er anslått til omtrent 15,3 milliarder kroner. De samlede inntektene fra produksjonsstart i 2018 til og med 2040, som er siste produksjonsår, er estimert til 84,8 milliarder kroner i konstante 2015-priser.

Til sammenligning er samlede inntekter for Johan Castberg-prosjektet, det største feltet som ennå ikke er utbygd på norsk sokkel (beregnet til mellom 220 og 283 millioner fat oljeekvivalenter), estimert til 290 milliarder kroner i 2015-kroner.

Investeringsanslaget er på 50–60 milliarder kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

BORER PRODUKSJONSBRØNNER: Boreriggen Deepsea Stavanger på Maria-feltet, 200 kilometer fra land, på Haltenbanken i Norskehavet.

Harald Pettersen/Wintershall

Vært i Norge i ti år

Konsernsjef Mario Mehren i Wintershall understreker betydningen av en fleksibel utbygging av Maria-feltet.

– Norge er ikke det billigste stedet å investere, så det er viktig å gjøre det på denne kreative måten, sier han.

Maria-feltet er det første feltet Wintershall har sendt inn utbyggingssøknad (PUD) for, og er en viktig satsing for det tyske selskapet på veien mot å bli en større operatør i Norge.

Fra bare noen få ansatte ved etablering i Norge i 2006, har selskapet nå nærmere 600 ansatte i Norge. Maria-prosjektet vil gi rundt 35.000 årsverk i Norge, ifølge Wintershall.

Mehren forklarer hvorfor Norge er viktig for dem:

– Da vi bestemte oss for å starte i Norge for ti år siden, var det på bakgrunn av flere ting. For det første tror vi det er et godt potensial her, og for det andre er og vil Norge bli en viktig forsyner av olje og gass til Europa, og det har alltid vært en del av vår plan å delta i den forsyningskjeden til Europa.

– I tillegg er Norge et veldig stabilt land som tilbyr ganske gode betingelser for nye aktører, ikke bare når det gjelder skattesystemet, men her har du også muligheten til å delta i veldig transparente lisenstildelinger. Vi har innsett at det er et ganske åpent marked å gå inn i, sier Mehren.

Været kan sette stopp for progresjonen

På Deepsea Stavanger går aktiviteten for fullt, og progresjonen har vært bedre enn forventet. Bare på boringen av én av produksjonsbrønnene ligger de nå seks dager foran skjema. Det er hovedsakelig to grunner til det, ifølge prosjektdirektør Dijkgraaf:

Les også

Oljeministeren klar med årets lisensrunde: Fortsetter å utvide i nord

– For det første har vi planlagt godt, og derfor ser vi nesten ingen endringer i planene. Og når vi ikke ser noe særlig endringer i planene, trenger vi ikke gjøre ting på nytt, sier han.

– For det andre er det markedet, hvor betingelser er i ferd med å endres. Våre underleverandører klarer å levere ting når vi forespør det tidligere enn planlagt, sier Dijkgraaf.

Både han og Martin Bachmann, konserndirektør for leting og produksjon i Europa og Midtøsten i Wintershall, føler seg ganske trygge på at de vil kunne starte produksjonen i første halvår av 2018 dersom progresjonen fortsetter på samme nivå. Men det er spesielt én usikkerhetsfaktor som kan avgjøre det: været.

– Dette er et av områdene med det tøffeste været, sier Bachmann.

– Det er faktisk verre her enn i Barentshavet.

Bachmann påpeker at de har hatt en god periode med bra vær nå, men dersom vinteren blir stormfull, kan progresjonen bremse fort.

– Med svært høye bølger kan det bli vanskelig å bore med like god progresjon legging av rørledninger kan måtte stanses, sier han.

Én dag med stans i alle operasjoner på riggen kan koste Wintershall opp mot 7–8 millioner kroner, ifølge Dijkgraaf.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

BESØKER MARIA-FELTET: Olje- og energiminister Terje Søviknes og konsernsjef Mario Mehren i Wintershall i helikopteret på vei ut til Deepsea Stavanger.

Harald Pettersen/Wintershall

– Maria et stjerneeksempel

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) besøkte også Maria-feltet denne uken.

Han roser Wintershall for innsatsen og ble imponert over tempoet i utbyggingen:

– Maria er et stjerneeksempel på hvordan mange utbygginger, i alle fall i modne områder, kommer til å se ut i fortsettelsen, tror jeg – med subsea-løsninger hvor man bruker eksisterende infrastruktur.

– Det var imponerende å se Deepsea Stavanger, som leverer så godt både på kostnader og tid, sier statsråden.

At oljebransjen klarer å holde kostnadene nede også i en eventuell ny oppgangsperiode, er helt avgjørende for norsk sokkel, mener Søviknes.

– I konkurransen om investeringer er det helt avgjørende at vi klarer å få disse kostnadskuttene som vi har sett til å bli varige, sier han.

– Jeg tror oljeselskapene har lært av denne nedturen, for man var allerede godt i gang med kostnadskutt før oljeprisfallet kom i 2014. Men vi kjenner jo bransjen, det er en syklusbransje, så det blir spennende å se.

Les også

Oljeekspert om nytt oljeanslag: – Sier hvor viktig Barentshavet er

Samarbeid avgjørende

Også Martin Bachmann i Wintershall tror løsningen de har valgt for Maria-utbyggingen er fremtiden.

– Jeg tror det vil handle om å bruke det vi har og bygge så billig som mulig. Tidligere har vi hatt situasjoner hvor hver operatør har ønsket sin egen plattform og sine egne installasjoner – nå tror jeg ikke vi har råd til det lenger, sier han.

Samarbeid er et viktig stikkord i den sammenheng, mener Bachmann.

– Maria er et godt eksempel på samarbeid. Vi har jobbet veldig nært med Statoil, som er operatør på plattformene som ligger rundt. Jeg tror dette er fremtidens modell, men det vil bare fungere dersom operatørene jobber godt sammen, sier han, og fortsetter:

– Vi snakker mye om samarbeid i industrien, men det som er tingen er at vi må få det til å fungere, hvis ikke er det bare ord. Dette er også en viktig del av å forlenge levetiden til den norske kontinentalsokkelen, for en slik kreativitet som vi har i Maria-utbyggingen, og samarbeidet, er mye billigere.

Les også

– Jeg tror det var dråpen som fikk begeret til å renne over

Les også

Oljeprisen under 50 dollar: Laveste pris på fem måneder

Les også

Klar for årets lisensrunde: Søviknes fortsetter ekspansjonen i nord