Aibel vinner milliardkontrakt på Njord-feltet

Aibels verft i Haugesund har sikret seg nok en milliardkontrakt fra Statoil. Nå skal de pusse opp lagerskipet på Njord-feltet i Norskehavet for 1,3 milliarder.

Lagerskipet Njord Bravo på Njord-feltet til Statoil skal nå oppgraderes av Aibel

Foto: Harald Pettersen Statoil
Publisert:,

Statoil fortsetter å dele ut store kontrakter i forbindelse med oppgraderingen av Njord-feltet i Norskehavet.

Først sikret Kværner og Aker Solutions seg kontrakten for å oppgradere Njord A-plattformen til fem milliarder kroner. Nå har Aibel sikret seg kontrakten for lagerskipet Njord Bravo. Statoil opplyser i en melding at kontrakten er verdt 1,3 milliarder kroner.

– Aibel har flere gode leveranser bak seg og har vist at de har både kompetanse og evne til å håndtere denne type komplekse prosjekter, sier direktør for prosjektutvikling Torger Rød i Statoil i meldingen.

Aibel og Statoil skal offisielt signere kontrakten i Haugesund torsdag. Nyheten kommer for øvrig bare et par uker etter at Aibel vant sin største kontrakt noensinne, kontrakten for å bygge den nye prosessplattformen på Johan Sverdrup-feltet fase to til åtte milliarder.

Njord-feltet kom i produksjon i 1997 og for en stund tilbake startet Statoil og partnerne i lisensen arbeidet med å se hvordan man kunne forlenge levetiden for feltet og fasilitetene med nye 20 år.

Lagerskipet Njord Bravo skal nå oppgraderes og klargjøres for å kunne fortsette driften av Njord- og Hyme-feltene, i tillegg til at man skal knytte til de nye satellittfeltene Bauge og Fenja. Oppgraderingen av Njord-infrastrukturen skal også gjøre det mulig å koble på andre mulige funn som kan dukke opp.

Ifølge Statoil skal Njord Bravo også utstyres med et VOC-anlegg for å redusere utslippene fra lagerskipet.

Les også: Statoil gir Kværner milliardavtale for plattformoppgradering

Taues til Haugesund

Både plattformen og lagerskipet ble tauet til land i 2016. Mens plattformen ble tauet til Stord, der Kværner holder til, ble lagerskipet tauet til Kristiansund.

– Det har vært viktig å utnytte tiden i landligge i Kristiansund godt og det har vært utført mye arbeid mens skipet har ligget til kai, sier Torger Rød i Statoil, og forklarer at man der fikk gjennomført demontering og overhaling av en del utstyr.

Leverandørbedrifter i Kristiansund-regionen skal ha blitt tildelt kontrakter for rundt 80 millioner i denne perioden.

Etter oppholdet i Kristiansund skal lagerskipet taues til Aibel i Haugesund, med ankomst i juli. Partene regner med at prosjektet på det meste vil sysselsette rundt 600 ansatte på verftet.

– Vi ser frem til samarbeidet med Aibel, sier direktør for anskaffelser i Statoil, Pål Eitrheim, som regner med at Njord Bravo skal leveres ferdig ved årsskiftet 2019/2020.

Ettersom både plattformen og lagerskipet er tauet til land, er det ikke produksjon på Njord-feltet nå. Statoil regner med å kunne gjenoppta produksjonen høsten 2020.

Njord A-plattformen som startet produksjon i 1997 er nå tauet inn til Kværners verft på Stord for en total overhaling, som skal sikre produksjon i 20 nye år.

Foto: Marius Lorentzen E24
Les også

Spår nytt milliardløft i Statoils regnskaper

Les også

Uenighet kan forsinke storutbygging i Nordsjøen

Her kan du lese mer om