Hydro-anlegg avhengig av at Hormuzstredet er åpent

Den spente situasjonen i Hormuzstredet kan ramme det Hydro-deleide smelteverket Qatalum hardt. – Vi håper at dette finner en løsning, sier Hydro-sjef Hilde Merete Aasheim. 

LIGGER UTSATT TIL: Hydros deleide kjempeanlegg i ørkenen utenfor Doha.

FOTO: NORSK HYDRO
Publisert:

Irans arrest av skipet Stena Impero i Hormuzstredet har skapt bekymring for transporten av olje og andre råvarer inn og ut av Midtøsten.

Dersom konflikten øker i omfang og stredet stenges, vil det også kunne hindre transporten av varer til og fra aluminiumsverket Qatalum i Qatar, hvor Norsk Hydro er medeier.

– Det er jo veldig viktig for Qatalum, for de får både inn råvarer, og ferdigvarer går ut. Så for Qatalums del er det ekstremt viktig at denne situasjonen finner en løsning, sier konsernsjef Hilde Merete Aasheim i Norsk Hydro til E24.

Hun sier at Hydro følger situasjonen i Midtøsten og Hormuzstredet veldig tett.

– Har dere noen planer hvis det skjer noe mer dramatisk?

– Ledelsen ved Qatalum følger jo den situasjonen, og gjør de tiltakene de kan gjøre i en slik situasjon. Men vi håper jo at dette finner en løsning, svarer Aasheim.

Uroen i Hormuzstredet kommer på toppen en rekke utfordringer for Hydro den siste tiden, blant annet krisen ved det gigantiske Alunorte-anlegget som rammet dem for i overkant av et år siden.

«Smelteverk i verdensklasse»

Qatalum ligger på industriområdet Mesaieed fire mil sør for Qatars hovedstad Doha.

Der kan partnerne Hydro og Qatar Petroleum, som eier smelteverket 50/50, produsere nærmere 600.000 tonn aluminium i året, som deretter fraktes ut med båt til kunder i Europa, USA og Asia.

Les også: (+) Hydro kan gå på smell i ørkenen

Produksjonen ved Qatalum utgjør rundt 15 prosent av Hydros totale produksjonskapasitet av primærmetall fra malm, men en svært kostnadseffektiv produksjon gjør det økonomiske bidraget enda viktigere for Hydro.

Smelteverket, som ble åpnet i 2009 og nådde full produksjon i 2011, var ingen pengemaskin de første årene.

I dag skal Qatalum derimot være et «smelteverk i verdensklasse», ifølge Hydro, som hører hjemme i «det første kvartilet i industriens kostnadskurve».

Les også

Hydro jekker ned etterspørselsveksten: – Verden er usikker

– Løpende kontakt

For rederiene som frakter oljen i det svært sentrale området er det også viktig med en løsning.

Sjef Harald Solberg i Rederiforbundet beskriver den siste utviklingen der stater bruker trusler og militær taktikk for å få sivile skip til å endre kurs som «spesiell».

– Det er en trussel skipsfarten sjeldent har stått overfor og det er ikke vanlig at stater bruker denne typen maktmidler mot sivile skip, forklarer han.

Les også: – Kan få oljepris på 200 dollar

Styreleder Bjørn Tore Larsen i Oslo Børs-noterte tankrederiet ADS Crude Carriers påpeker at de er mest opptatt av mannskapets sikkerhet under seiling.

De har ingen båter i området for øyeblikket, men ferdes der til vanlig.

– Det er en veldig spent situasjon og vi følger selvfølgelig nøye med hva som skjer dag til dag, med løpende kontakt med både myndigheter og våre samarbeidspartnere, sier han til E24.

– Engasjert sikkerhetseksperter

For å kunne seile trygt i området er eksperter blitt hentet inn av selskapet.

– Vi har engasjert spesialister på sikkerhetsvurderinger til å bistå oss med det, forteller Larsen.

Les også

Rederiet har snakket med kapteinen på tankskip i iransk varetekt

Han påpeker at dersom den nyeste arrestasjonen er utført som en respons fra Iran på Storbritannias arrestasjon av et iransk tankskip utenfor Gibraltar for et par uker siden, så betyr det mindre for deres vurderinger.

– Men det kan bidra til at spenningen eskalerer og det treffer oss alle, sier Larsen.

E24 har tidligere skrevet om rederiet Torvald Klaveness som har beordret sine skip om å seile med full hastighet i området for å gjøre angrep vanskeligere.

– Det vi gjør i rederiene er å forholde oss til dette som om det var et piratområde, sa rederiets sjef, Lasse Kristoffersen.

– Ikke enkelt å finne andre handelsveier

Arrestasjonen av Stena Impero følger en rekke nylige hendelser i Midtøsten, blant annet tankskipsangrep, nedskytinger av droner og ytterligere stansing av tankskip.

Det verst tenkelige scenarioet er at Iran skal blokkere Hormuzstredet, en strategisk viktig flaskehals i internasjonal handel.

Les også

Billigere råvarer for Hydro: – Har bedret seg signifikant

Solberg i Rederiforbundet sier at Iran ikke kan stenge Hormuzstredet på en lovlig måte, og at de bryter grunnleggende maritime prinsippet om fri navigasjonsrett dersom de velger å gjøre det.

– Trafikken inn i området ledes via trafikkseparasjon der inngående og utgående trafikk skilles. Trafikkseparasjonen ligger utenfor iransk farvann, og det er uansett et etablert internasjonalt prinsipp om fri navigasjon og rett til «uskyldig gjennomfart», sier han.

En situasjon der uroen eskalerer såpass at det ikke blir trygt å ferdes i området, kommenterer Rederiforbundet-sjefen slik:

– Det vil ha enormt store konsekvenser for både vareflyten i Persiabukta og for rederiene. Foreløpig er det ingen vi kjenner til som har valgt å ikke ta laster, men de tar forholdsregler og forbereder seg.

– Alternativer er å finne andre handelsveier, men det er ikke enkelt, sier han.

– Uholdbart angrep på sivil skipsfart

Frankrike og Storbritannia har nylig varslet om planer om en militær innsats for å sikre trygg ferdsel gjennom Hormuzstredet, som forsvarsminister Frank Bakke-Jensen er blitt orientert om, ifølge TNB.

Les også: Ingen snarlig beslutning om norsk deltagelse

– Det er myndighetene som tar stilling til hvordan man best kan støtte at den sivile skipsfarten kan drive sin virksomhet i tråd med de grunnleggende prinsipper om fri ferdsel som gjelder i alle farvann. Det er et helt uholdbart angrep på sivil skipsfart og det er i alles interesse å forsøke å unngå en eskalering av denne situasjonen, sier Solberg.