Fredriksen-rederier allierer seg med råvareselskap for å etablere maritim drivstoffgigant

Flere av selskapene i John Fredriksens shippingkonglomerat går nå sammen med råvaregiganten Trafigura for å sikre seg drivstoffleveranser i kjølvannet av nye miljøkrav.

Skipsreder John Fredriksen. Arkivbilde.

Skipsreder John Fredriksen. Arkivbilde.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Publisert:,

I en felles børsmelding tirsdag morgen skriver tankrederiet Frontline og tørrlastrederiet Golden Ocean at de nå går inn i et nytt samarbeid med Trafigura.

Sammen med råvarekonsernet skal de to rederiene etablerere et felleseid selskap (joint venture) som etter planen skal fungere som deres felles innkjøper av marint drivstoff fra tredje kvartal.

Frontline og Golden Ocean er blant verdens største tank- og tørrlastrederier, mens Trafigura er en av verdens største handelsselskaper for ulike typer metaller, olje og andre råvarer.

Frontline vil eie 15 prosent av det nye selskapet, mens Golden Ocean vil eie 10 prosent. Trafigura vil på sin side stille med hele sin virksomhet innenfor fysisk bunkervirksomhet (drivstoff til skip, journ.anm.)

Selskapene opplyser ikke om andre finansielle vilkår i avtalen.

Frontline og Golden Ocean er begge del av John Fredriksens shippingkonglomerat og i børsmeldingen kommer det frem at det nye felleseide selskapet også skal være innkjøper av drivstoff for andre selskaper tilknyttet Hemen Holding, som er et av John Fredriksens investeringsselskap.

Vil sikre seg etter nye miljøkrav

Det er flere årsaker til at partene har gått sammen om å skape den nye drivstoffgiganten innen shipping, men den aller viktigste er de nye miljøkravene som trer i kraft fra neste år.

Annonsørinnhold

De såkalte IMO 2020-kravene setter kraftige begrensninger på blant annet svovelinnholdet og -utslipp fra skipsfarten globalt. Kravene fører til at skip enten må installere renseanlegg for eksosen (kalt «scrubbere») eller gå over til andre typer drivstoff som inneholder mindre svovel enn tradisjonell bunkerolje.

Innføringen av de nye kravene fører til store endringer i det globale markedet og leveransene av drivstoff til skip, og Fredriksen-systemet vil nå sikre seg tilgang til drivstoff:

– Det er ventet at IMO 2020 vil skape logistikkmessige drivstoffutfordringer for marint drivstoff for skipseiere globalt. I tillegg til å skape noen appellerende økonomiske muligheter, vil vår deltagelse i joint venture-selskapet sikre vår evne til å kjøpe og få levert marint drivstoff til konkurransedyktige priser på en kontinuerlig basis, sier Golden Ocean-sjef Birgitte Vartdal og Frontline-sjef Robert Hvide Macleod i en felles uttalelse.

– Denne transaksjonen viser nok en anledning der vi har klart å benytte vår relasjon med andre enheter i Hemen Holding (John Fredriksen-systemet, journ.anm.) for å skape betydelige skalafordeler og et reelt konkurransemessig fortrinn, sier de to videre.

Trafigura-sjef Jeremy Weir sier at samarbeidet er nok et steg på veien i hans selskaps arbeid for å møte utfordringene og mulighetene som dukker opp med de nye miljøkravene.

– Vi ser frem til å levere en essensiell tjeneste til våre kunder og å jobbe tett med Frontline og Golden Ocean for å vokse denne satsingen til en av verdens ledende leverandører av marint drivstoff i årene fremover, sier Weir.

Les også

Knallår for oljeselskapet Total i Norge

Les også

Naboland bygger mer i Nordsjøen: Åpner Danmarks største havvindpark

Les også

Satser på vind i nytt marked: Equinor inn i milliardprosjekt

Annonsørinnhold