Aker BP med vellykket test av ny gangbroteknologi

I fjor sommer holdt det på å gå ordentlig galt da Aker BP skulle teste en ny selvjusterende gangbro mellom et skip og en oljeplattform. Nå mener selskapet de har fått det til.

HOLDES STABILT: Bildet viser den nye gangbroløsningen mellom fartøyet Normand Jarstein til den normalt ubemannede brønnhodeplattformen Valhall Vestflanken. De blå demperne til høyre holder gangbroen stabil i bølgene.

Foto: Aker BP
Publisert:,

Aker BP melder at de nå har gjennomført selskapets første kampanje der man har brukt en gangbro som atkomst mellom et skip og en ubemannet plattform.

Totalt krysset 100 ansatte gangbroen 1.300 ganger mellom konstruksjonsskipet Normand Jarstein tilhørende offshorerederiet Solstad og den nye brønnhodeplattformen Valhall Vestflanken, opplyser selskapet.

Plattformen, som ble bygget på Kværners verft i Verdal i regi av Aker BPs plattformallianse (der Kværner, Aker Solutions og ABB er med), fikk installert plattformdekket den 20. juni.

Bare noen timer etter at dekket var installert var oppkoblingsarbeidet i gang og produksjonen skal etter planen starte i fjerde kvartal.

Med «walk-to-work-konseptet» (W2W) er det langt raskere og enklere for de offshoreansatte å komme seg fra skipet og over på plattformen når de jobber.

En slik gangbro er designet for å holde seg stabil mens den er koblet på en plattform eller vindmølle, selv om skipet den er montert på beveger seg med bølgene og været. I denne kampanjen har Aker BP koblet gangbroen fra etter hver overføring av mannskap.

– Fartøyet har koblet seg til brønnhodeplattformen total 50 ganger og systemet har fungert feilfritt. Plattformen er designet for å ta imot en gangbro fra et W2W-fartøy. Vi har forberedt kampanjen godt. Løsningen er minst like sikker som helikoptertransport, sier prosjektleder Michael Bible i Aker BP, i meldingen.

Les også

DN: Equinor og Aker BP i samtaler om milliardtransaksjon

Nyttig for vindmøller og ubemannede plattformer

Bruk av skip med W2W-gangbroer skjer allerede i oljeindustrien i andre land og det er også tatt i bruk for å kunne overføre personell til vindmøller til havs. Aker BP peker på at løsningen også har vært brukt på norsk sokkel tidligere.

Etter hvert som det bygges ut flere normalt ubemannede plattformer og vindmøller vil interessen trolig bare øke.

− Bruk av W2W-fartøy har gjort det mulig for oss å øke antall personer som jobber på den ubemannede plattformen i denne fasen av oppkoblingen, sammenlignet med hva som hadde vært tilfelle dersom vi var avhengig av helikopter til å frakte medarbeidere, sier prosjektleder Michael Bible.

− Det blir stadig flere ubemannede plattformer på norsk sokkel og de er også en viktig del av Aker BPs strategi for utbygginger i fremtiden. Kampanjen som er utført sikkert og effektivt på Valhall Flanke Vest er derfor svært viktig i Aker BPs vei mot å etablere dette som en praksis, sier Valhall-direktør Per Mikal Hauge.

Les også

ConocoPhillips vil gjenopplive Tor-feltet for over seks milliarder kroner: – Har ingen planer om å forlate norsk sokkel

Kunne gått galt på Tambar

Det er nederlandske Ampelmann som har levert gangbroløsningen til Aker BP, men de er ikke de eneste. Norske Kongsberg Gruppen har også utviklet en slik løsning.

Ampelmanns løsning skal ifølge Aker BP kunne brukes med en signifikant bølgehøyde på opp til 2,5 meter, avhengig av vindretning og bølgefrekvens.

Utviklingen og testingen av teknologien har imidlertid ikke vært problemfri. I juli i fjor skulle Aker BP teste den samme teknologien på Tambar-feltet med skipet Island Diligence, men da holdt det på å gå alvorlig galt ifølge en gransking fra Petroleumstilsynet:

«Da gangbroen skulle landes, bommet den på landingsprofilen og traff kanten av den for så å skli av. Gangbroen forsøkte da automatisk, som forutsatt i designet, å finne et fast punkt å presse mot på mottakssiden. Konsekvensen av hendelsen var skader på rekkverk og kabelgater på innretningen», skriver tilsynet og poengterer at ingen personer ble skadet.

Selv om man under denne testen ikke hadde noen planer om å la mennesker gå over gangbroen, viste granskingsrapporten fra Petroleumstilsynet at skadene kunne ført til en storulykke.

Etter hendelsen kansellerte Aker BP videre bruk av fartøyet og gangbroen inntil man hadde funnet en løsning. Selskapet opplyste at deres egen gransking hadde kommet til de samme konklusjonene som tilsynet.

Les også

Foreslår et tredje område for havvind i Barentshavet

Les også

Svovelkrav i shipping skremmer global transportnæring: – En storm som kommer

Les også

Exxon-salg kan sette historisk rekord på norsk sokkel

Her kan du lese mer om