Aker BP skulle teste ny gangbro-teknologi: – Kunne resultert i en storulykke

Da Aker BP i juli i fjor skulle teste en ny gangbro-teknologi på Tambarfeltet holdt det på å gå alvorlig galt. Nå har selskapet tatt teknologiprosjektet tilbake til tegnebrettet for å forsøke å løse utfordringene.

Tambarfeltet til Aker BP er normalt ubemannet og styres fra Ula-feltet.

Foto: Aker BP
Publisert:

I en fersk rapport har Petroleumstilsynet (Ptil) gjennomgått en hendelse som skjedde på Tambarfeltet til Aker BP den 28. juli i fjor.

Aker BP skulle sammen med rederiet Island Offshore teste en såkalt bevegelseskompensert gangbro fra skipet Island Diligence. En slik gangbro er designet for å holde seg stabil mens den er koblet på en plattform eller vindmølle, selv om skipet den er montert på beveger seg med bølgene og været.

Teknologien er også kjent som Walk-to-Work (W2W) og er ment å forbedre arbeidsforholdene og effektiviteten sammenlignet med vanlig helikoptertransport.

«Da gangbroen skulle landes, bommet den på landingsprofilen og traff kanten av den for så å skli av. Gangbroen forsøkte da automatisk, som forutsatt i designet, å finne et fast punkt å presse mot på mottakssiden. Konsekvensen av hendelsen var skader på rekkverk og kabelgater på innretningen», skriver tilsynet og poengterer at ingen personer ble skadet.

Kunne endt med storulykke

Hvis man hadde brukt landingsområdet sør på plattformen kunne det imidlertid gått riktig galt, for da kunne gangbroen truffet rør og utstyr som fører olje og gass, påpeker tilsynet.

«Vår gransking har vist at denne hendelsen (...) kunne resultert i en storulykke med utslipp av større mengder hydrokarboner, store materielle skader og mulighet for tap av liv», skriver tilsynet.

Les også

Riksrevisjonen slakter Petroleumstilsynet

Etter hendelsen har Aker BP kansellert den planlagte bruken av fartøyet inntil videre. Petroleumstilsynet mener også at planleggingsprosessen til Aker BP ikke har vært i henhold til regelverket, og selskapet har fått til 13. februar med å komme til tilsynet med en redegjørelse.

– Konklusjonene i Ptils rapport samsvarer med funn i vår egen gransking. Vi tar funnene på alvor og vil gi tilsynet tilbakemelding på hvordan avvik og forbedringspunkt vil bli håndtert innen fristen Ptil har satt, sier pressetalsmann Ole Johan Faret i Aker BP til E24.

Han understreker at det under testingen aldri var planlagt å faktisk la folk gå mellom skipet og plattformen.

Gassløftprosjektet på Tambarfeltet blir isteden gjennomført ved å frakte folk til og fra plattformen med helikopter, slik man pleier å gjøre på norsk sokkel.

Les også

Fagforeningstopper etter slakten av Petroleumstilsynet: – Sikkerhetsnivået på norsk sokkel skal være det beste

Gir ikke opp prosjektet

Selv om den første testen gikk galt har ikke Aker BP gitt opp prosjektet om å få til gangbroløsninger for plattformer som normalt er ubemannede.

I tillegg til Tambar-plattformen bygger Aker BP nå Valhall Vestflanken ved Valhall-feltet, som også er en ubemannet plattform.

– Granskingen har gitt oss verdifull innsikt og en enda bedre forståelse av W2W som en moderne arbeidsredskap. Sammen med fartøyeier og broleverandør kartlegger vi veien videre med tanke på bruk av W2W i Aker BP, sier Olje Johan Faret.

Han sier at selskapet ser på gangbroløsninger fra skip som noe som faktisk kan gi bedre sikkerhet for personell enn å ta helikopter.

W2W-løsninger er lite brukt på norsk sokkel, men i utlandet er det mer brukt i både oljeindustrien og fornybarbransjen.

– Bruk av W2W-fartøy gir mulighet for å øke antall personer som jobber på en normalt ubemannet plattform sammenlignet med bruk av shuttle-helikopter. Dermed vil definerte prosjekt/arbeidsprogram kunne ferdigstilles på en sikker, forutsigbar, rask og kostnadseffektiv måte sammenlignet med bruk av shuttling med helikopter, sier Faret.

Aker BP er ikke alene om å ha fattet interessen for teknologien. E24 har tidligere omtalt Kongsberg Maritime og Olympic-reder Stig Remøys satsing på den samme løsningen.

I tillegg til å kunne betjene oljeinstallasjoner ser industriaktører for seg at det vil bli et stadig større behov innen fornybar etter hvert som det bygges ut stadig flere havvindparker globalt.

Les også

Må låne penger hvis oljeprisen ligger under 80 dollar

Les også

– Jeg ser ikke på dette som en ideologisk kamp

Les også

Saftig utbyttehopp fra Aker BP

Her kan du lese mer om