Nå sparer du mye på dieselbil: – Glad for at jeg fyller diesel i dag

Prisforskjellen på diesel og bensin er den største på flere år. DNB Markets mener dette trolig er normalen vi vil se fremover. 

FOR DYRT: Harwinder Sandhu er fornøyd med at han fyller diesel og ikke bensin på tanken for tiden, selv om drosjesjåføren synes det generelt har blitt altfor dyrt å fylle tanken.

Foto: Fredrik Kampevoll, E24
Publisert:,

Mens veiledende pris på bensin var 17,42 kroner, hadde diesel en listepris på 16,06 kroner hos Circle K. Sist forskjellen på Circle Ks listepris for bensin og diesel var like stor som denne uken var 6. oktober 2016, som er nesten 1.000 dager siden.

– Bensin var relativt lavt priser på starten av året, og raffineriene som lagde bensinen tjente nesten ingen penger. Nå er lønnsomheten deres tilbake på normale nivåer, slik at prisforskjellene er mer normalisert, sier oljeanalytiker i DNB Markets, Helge André Martinsen.

Samtidig som forskjellen mellom bensin og diesel er større en på lenge, så har de rekorden for de høyeste veiledende bensinprisene blitt slått en rekke ganger.

Les også

Nytt prishopp: Fjerde bensinprisrekord i år

– Jeg er glad for at jeg fyller diesel i dag og ikke bensin, siden bensinen er dyrere. Men dieselprisen har også gått veldig mye opp de siste årene. I dag var det egentlig ganske billig, men det er altfor høye priser i Norge. Da jeg begynte å kjøre drosje i 1986 var det tre kroner literen, og i dag var det 13,50, sier drosjesjåfør Harwinder Sandhu.

Dyrere i verden

Mens bensinprodusentene lenge tjente lite, så kunne dieselprodusentene ta seg bedre betalt for dieselen, forklarer DNB-analytikeren.

– Dieselen startet perioden med høye marginer, mens inntjeningen deres nå er på vei ned mot et historisk snitt, sier Martinsen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bensinrekorder i Norge: Slik er bensinprisene verden rundt

At bensinproduksjonen har hatt svak inntjening, mener Martinsen har to årsaker: Mye bensin på lager og at mer utvinning av skiferolje, som gir en høy andel bensin når oljen raffineres.

– Nå har vi fått lagertrekk på bensin og kjøresesongen i USA, hvor etterspørselen etter bensin er på sitt høyeste, er i gang, trekker han frem til slutt.

Circle K forklarer at deres veiledende priser speiler innkjøpsprisene de har på det internasjonale markedet.

– Planlagt vedlikehold og ikke-planlagte nedstengninger av raffinerier har begrenset tilgangen på bensin i markedet, noe som bidrar til å drive prisen oppover. Normalt sett er det overskudd av bensin i Europa, men den nåværende situasjonen medfører et stramt marked der prisene trekkes oppover, forteller Knut Hilmar Hansen, som er kommunikasjonssjef for Circle K.

PRISREKORDER: Det har blitt slått nye bensinprisrekorder flere ganger denne våren. Dette bildet ble tatt på Tåsen i Oslo forrige uke.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24

Varierer rundt om i landet

Forskjellen mellom veiledende pris på bensin og diesel trenger ikke nødvendigvis være like stor over alt i vår langstrakte land, forklarer Circle K-toppen.

– Prisene ute på pumpe påvirkes som kjent av lokal konkurranse og lokale priskriger på drivstoff, sier Hansen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Endringene som skaker den norske bilbransjen

Selv om de veiledende pris var på over 17 kroner, så var pumpeprise på litt over 14 kroner i Oslo sentrum denne uken.

– Jeg registrerer at den var oppe i 17 kroner forrige uke da kjørte jeg forbi, og nå så jeg at det var nede i 14, sa da tenkte jeg at jeg bare får fylle opp, sier Thomas Fagernes til E24.

Den store prisforskjellen mellom bensin og diesel plager ham ikke særlig.

– Bensinprisen tenker jeg ikke så mye over, fordi jeg kjører ganske lite. Jeg har en hybridbil, så det er ikke noe problem for min del, sier han videre.

FYLLER OPP: Thomas Fagernes fant ut at det var bare å fylle opp da skiltet utenfor bensinstasjonen viste at bensinen kostet litt over 14 kroner, dager etter at prisene lå på over 17 kroner liter.

Foto: Fredrik Kampevoll, E24

Her kan du lese mer om