Industrien om milliardstøtte til havvind: – Viktig og godt første steg

Fornybarbransjen og Rederiforbundet håper statens milliardstøtte til Equinors flytende havvindprosjekt i Nordsjøen kan bli starten på et industrieventyr.

FÅR MILLIARDSTØTTE: Equinor og partnerne får opptil 2,3 milliarder kroner i støtte fra statlige Enova til å bygge verdens største flytende havvindpark, Hywind Tampen. Bildet er fra Hywind Skottland, fem turbiner på 6 megawatt og 175 meters høyde som ble montert opp på Stord før de seilte til Skottland.

Foto: Odd Henning Gilje, NSG
Publisert:

Flere aktører i norsk industri er fornøyde med at Norge trolig vil få sitt første havvindprosjekt i 2022.

Equinor og en rekke partnere vil bygge verdens største flytende havvindprosjekt i Tampen-området i Nordsjøen for å erstatte lokal produksjon av gasskraft på plattformene der.

Torsdag kom beskjeden om at Equinor og partnerne får rekordhøy støtte fra statlige Enova, på opptil 2,3 milliarder kroner.

– Det er veldig godt nytt. Men ett havvindprosjekt skaper ikke noe havvindeventyr, sier rådgiver Daniel Willoch i fornybarbransjens organisasjon Norwea til E24.

– Dette er et viktig og godt første steg. Herfra og ut må vi bygge på med flere havvindinstallasjoner, eller så blir det stor ståhei for ingenting, legger han til.

Les mer: Hywind Tampen-prosjektet får 2,3 milliarder i Enova-støtte

Les også

Hywind Tampen-prosjektet får 2,3 milliarder i Enova-støtte

– Var nødvendig

Norwea sier det må jobbes med skattesystemet, internasjonalt samarbeid og planer for nettilknytning for å sikre nye prosjekter. Organisasjonen ser ikke på Enova-støtte som det beste verktøyet til å realisere svært kapitalintensive havvindprosjekter fremover.

– Samtidig vet vi at det vil koste å få på plass de første kraftverkene med ny teknologi, så det var nødvendig i denne runden, sier Willoch.

– Men hvis vi skal bruke 2,5 milliarder kroner i Enova-støtte hver gang vi skal bygge et kraftverk så går vel vinningen opp i spinningen her, legger han til.

I de fleste områder er havvind ennå ikke lønnsomt uten subsidier, selv om selskaper som danske Ørsted har levert nullbud på noen prosjekter i Europa, og dermed skal bygge dem ut uten en krone i subsidier. Flytende havvindkraftverk er så langt enda dyrere enn bunnfaste turbiner.

Norwea har anslått at det kreves en strømpris på rundt 1,60 kroner kilowattimen for å gjøre flytende havvind lønnsomt, men at man kanskje kan komme ned mot én krone kilowattimen om noen år.

Les mer: Mener norsk havvind krever milliardstøtte: – Det vil koste

– Kan demonstrere norsk kompetanse

Norwea mener det ligger store muligheter for norsk industri hvis Norge får i gang flere prosjekter for å bygge opp leverandørkjeden for slike anlegg.

Rederiforbundet har tidligere utfordret regjeringen til å satse på et hjemmemarked for havvind, hvor 27 prosent av medlemmene ser muligheter. Forbundet håper dette kan bli startskuddet for en ny norsk eksportartikkel – eksport av offshoreteknologi anvendt på nye områder.

– Norge har med sin verdensledende posisjon innen maritim og offshore fremragende muligheter til å tilby teknologi, produkter, tjenester og finansielle løsninger til et internasjonalt marked, sier administrerende direktør Harald Solberg i rederiforbundet.

– Derfor er det gledelig at verdens største vindpark til havs nå kan realiseres i Norge, og kan fungere som en demonstrasjon av norsk kompetanse, og en mulighet for ytterligere teknologiutvikling med etablering av et hjemmemarked, sier Solberg.

Les også

Mener staten mangler havvind-strategi: – Har ikke satt noen tydelige mål

Finans Norge-sjef Idar Kreutzer er også fornøyd med at prosjektet får støtte. Han har tidligere ledet et ekspertutvalg om grønn konkurransekraft for regjeringen.

– Dette kan bli et eksempel på målrettet utvikling av grønn konkurransekraft i praksis, sier Kreutzer.

Store muligheter i Norge

Det er store muligheter til å bygge ut flere havvindprosjekter i Norge, ifølge Norwea.

Willoch mener blant annet at havvind kan bidra med strøm til å drive LNG-anlegget Snøhvit i Hammerfest. Havsul-prosjektet på rundt 300 megawatt ligger også klart til utbygging, og kan sikre ren strømforsyning til Shell-anlegget på Nyhamna.

Staten vil nå åpne Sandskallen/Sørøya Nord-området utfor Hammerfest og Utsira Nord og har bedt om innspill på Søndre Nordsjø 2-området. Norwea håper at regjeringen smir mens jernet er varmt og jobber for å få til mer enn bare ett prosjekt.

– Men da må vi ha ambisjoner fra regjeringens side, sier Willoch.

Les også

MDG vil opprette nytt CO2-fond: Frykter at Equinor tømmer Enova

– Skuffet over stort beløp

Arild Hermstad i Miljøpartiet de grønne har tidligere sagt til E24 at milliardstøtte fra Enova til Equinor vil tappe det statlige foretaket for penger, og dermed gi mindre penger til andre klimatiltak.

– Vi er fremdeles positive til at dette prosjektet blir noe av, men vi er ikke positive til at Equinor får alt de ber om til å gjøre noe som er bra for miljøet, sier Hermstad til E24.

– Jeg er glad for at det blir realisert, men jeg er skuffet over at beløpet er så stort, legger han til.

– For Equinor har råd til å ta mer av regningen selv?

– Definitivt. Ikke minst hvis de vil være et stort selskap i en fossilfri fremtid, så må de ta denne posisjonen. Da blir det for lettvint å bruke Enova som pengekilde, sier Hermstad.

MDG-toppen mener at oljeselskapene ofte får det de peker på når de skal gjøre noe klimavennlig, og at Norge ikke kan basere seg på å gi milliardstøtte.

– Det er en kraftig påminning om at hele logikken for hva som lønner seg i oljenæringen må legges om. Det er fremdeles altfor mange støtteordninger som gjør det lønnsomt å investere i fossilt, sier han.

Les mer:

Equinor har råd til både olje og havvind: – Har en veldig sterk balanse

Havvindeventyr for norske bedrifter: Men ikke i Norge

Equinor vant kontrakt verdt 25 milliarder utenfor New York

Foreslår et tredje område for havvind i Barentshavet

Fersk rapport for vindbransjen: Mener vindkraft vil dempe strømprisene

Mener regjeringen somler med havvind: – Norge må ikke tape kappløpet

Oljefondet vil se på havvind i Nord-Europa

Her kan du lese mer om