Nyhetene som kan senke norske gass-inntekter

Russland vil bygge et stort gassrør til Tyskland, og flere EU-land satser på LNG-import. Det kan øke tilgangen på gass og senke prisene – og norske eksportinntekter.

MER GASS: Russland vil bygge et stort gassrør til Europa, og samtidig utvikler LNG-markedet seg med stadig flere kjøpere. Økt gasstilbud kan utfordre Norges gassinntekter hvis etterspørselen stagnerer. Dette er LNG-importterminalen Świnoujście i Polen, som ble satt i drift i 2015.

Foto: Polskie LNG
Publisert:

Det er store endringer på gang i Europas gassforsyning.

Disse endringene inkluderer Russlands planer om et nytt, stort gassrør til Tyskland, kalt Nord Stream 2, samt en rekke nye importterminaler som tar imot flytende naturgass (LNG).

Konkurransen fra Russland og LNG er også viktig for Norge og Statoil. Større tilgang på gass i Europa kan nemlig bidra til lavere priser som senker verdien av norsk gasseksport, særlig hvis etterspørselen bremser.

I fjor var eksportverdien av norsk gass på 200 milliarder kroner, mens oljeeksporten var verdt 209 milliarder kroner, ifølge norskpetroleum.no.

– Med økende tilgang på gass og manglende etterspørselsvekst så kan prisene på gass i Europa gå ned. Det kommer mer gass fra Russland og mer LNG, sier Karen Sund til E24.

Hun leder konsulentselskapet Sund Energy, som gir råd til flere land og selskaper om gass.

Gassrøret Nord Stream 2 vil alene tilføre en kapasitet på 55 milliarder kubikkmeter russisk gass til Europa. Til sammenligning var den totale gassetterspørselen i EU i 2017 anslått til rundt 489 milliarder kubikkmeter, ifølge Eurogas.

Saken fortsetter under bildet.

VIKTIGE KILDER: Russland og Norge var de største kildene til gass for EU i 2015, ifølge Eurostat. Nå planlegger Russland ny kapasitet gjennom Nord Stream 2, og LNG blir en stadig større konkurrent til rørgass,

Foto: Eurostat

Omstridt rør

Nord Stream 2 er omstridt, og både EU-kommisjonen og en rekke EU-land har kjempet mot røret fordi de frykter at det vil øke Russlands makt. Den amerikanske regjeringen har også jobbet mot rørprosjektet.

– Røret ville være et tilbakeskritt for diversifiseringen av kilder, leverandører og ruter for energi til Europa, skrev John McCain og 38 andre amerikanske senatorer nylig i et brev til USAs finansminister, hvor de ba ham legge trykk på arbeidet mot røret.

Det er usikkert om forsøkene på å stanse Nord Stream 2 vil lykkes.

Tyskland vil satse på LNG

Den ferske tyske koalisjonsregjeringen mellom kristeligdemokratene og sosialdemokratene har lovet å jobbe for at Tyskland også skal bygge ut infrastruktur for å ta imot flytende naturgass (LNG), slik også Nederland, Belgia, Polen og flere andre EU-land tidligere har gjort.

Dette kan gjøre tyskerne mindre avhengig av rørgass, importert fra land som Russland og Norge, skriver Bloomberg.

– Det er alltid kjekt å ha flere kilder, både for konkurranse og leveringssikkerhet, sier Sund.

Gasunie, Vopak og Oiltanking planlegger å bygge Tysklands første importterminal for LNG i nordlige Brunsbüttel ved elven Elben, til en kostnad av rundt 500 millioner euro.

LNG-anlegget skal være klart i 2022, og får en kapasitet på rundt 5 milliarder kubikkmeter per år, eller rundt 4 prosent av Norges gassproduksjon.

Les også

Omstridt russisk gassrør gir dansk hodepine

Ønsker renere transport

Tyskerne ønsker å få inn mer naturgass og biogass i transportsektoren, spesielt tungtransport på veiene og i skip. Da kan det være en fordel å ha LNG tilgjengelig, som kan brukes direkte i transport, ifølge Sund.

Ifølge henne ønsker Tyskland også å redusere kullkraften sin, og det kan gjøres ved å øke bruken av landets mange gasskraftverk.

En rekke LNG-importterminaler har kommet på plass i Europa de siste årene, blant annet i land som Polen og Litauen, som ønsker alternativer til russisk gass og økt konkurranse.

Les mer: Dette skipet gjør Litauen uavhengig av russisk gass

Det har lenge vært LNG-importterminaler i Frankrike, Storbritannia, Italia, Spania og Belgia, og mye av denne kapasiteten er ledig. Under kuldeperioden tidlig i mars importerte britene mer LNG, da egen og norskimportert gass ikke var tilstrekkelig til å dekke behovet.

Kan redusere prisene

– Hvis det blir mye mer LNG så vil det påvirke prisene. Og i motsetning til hva mange trodde for ti år siden, så kan det gi lavere priser, sier Sund.

LNG er nemlig ikke så dyrt som det var. Eksport- og importterminaler har poppet opp over hele verden, og prisene har utjevnet seg. LNG er i ferd med å bli et globalt marked, mer som olje.

– Det tok veldig lang tid for EU å forstå at LNG ikke lenger var en luksus. LNG selges til omtrent samme pris som de andre gasskildene, alt etter hvordan du kjøper den, sier Sund.

Les mer: Denne prisen er like viktig for Norge som oljeprisen, men nesten ingen vet hva den er

Bruker mer LNG

Bruken av LNG er på vei opp i Europa, og nådde 16 prosent i både andre og tredje kvartal i fjor, ifølge data fra EU-kommisjonen.

I tredje kvartal kom 44 prosent av EUs gassimport fra Russland og 33 prosent fra Norge, mens LNG fra ulike land sto for 16 prosent. Nord-Afrika og USA er viktige kilder.

EU-landene betalte rundt 17 milliarder euro (161,6 milliarder kroner) for gassimport i tredje kvartal i fjor, en økning på 32 prosent fra samme kvartal året før.

Les mer: USA er netto gasseksportør for første gang på 60 år

KUN IMPORTØRER: Alle landene i EU er nettoimportører av energi, ifølge Eurostat. De gule søylene viser hvor mange prosent av energiforbruket som var importert i år 2000, mens de turkise søylene viser andelen i 2015.

Foto: Eurostat
Les også

Vellykket klimapolitikk kan ramme Statoils verdi

Les også

Bygger første havvindpark uten statsstøtte

Les også

– Historisk signaleffekt