Farstad-sjef: – Det er ikke bare å raske sammen et knippe fartøy

Toppsjefen i Farstad Shipping mener tiden er inne for sammenslåinger blant offshorerederier. Men hva det har å si for Farstad vil han ikke si mye om.

I OPPLAG: Farstad-skip i fortøyning har blitt et vanlig syn. Her fra Ålesund havn i vinter.

Halvard Alvik
Publisert:

Farstad Shipping er ett av flere selskaper som er hardt rammet av oljekrisen. Flere skip står i opplag, inntektene krymper og gjelden er høy. Mandag kom resultatet for andre kvartal som viser en resultatsmell for Ålesundsrederiet, med et tap etter skatt på 961,7 millioner kroner.

Samtidig ble det klart at selskapets gjeldsfloke på 11 milliarder kroner fortsatt ikke er løst.
Tallene ble tirsdag presentert i Rederiforbundets lokaler av administrerende direktør Karl-Johan Bakken og finansdirektør Olav Haugland.

Spekulasjoner om oppkjøp

Flere mener at det nå er på tide å samle offshorerederiene på færre hender. Det er administrerende direktør Bakken enig i.

– Jeg tror at det å få flåten på færre hender vil gjøre det lettere å ta de riktige beslutningene. Også med hensyn til å være i stand til å gjennomføre de. Det vil si at det bør bli færre selskaper, sier Karl-Johan Bakken til E24 kort tid etter kvartalspresentasjonen.

Men nøyaktig hva dette vil ha å si for Farstad vil han fortsatt ikke si altfor mye om.

– Det er skissert flere alternativer for hva som kan skje med de store shippingselskapene. Hva tenker du om muligheten for et oppkjøp eller et samarbeid med ulike rederier på Vestlandet?

– Det er det farlig å spekulere i. Når du er inne på den type problemstillinger, så er det ikke bare å raske sammen et knippe fartøy og håpe på det beste. Det er en industriell setting rundt sånne ting som er viktig å ta med seg, sier Bakken og tilføyer:

– Selskapet som skal bringes videre må ha en konkurransemessig posisjon i markedet. Det må ha en evne til å drive på en god måte.

(saken fortsetter under bildet.)

TØFFE TIDER: Farstad Shipping har vært inne i en tøff periode etter at oljeprisen begynte å falle. Selskapet sliter med stor gjeld, båter i opplag og et svakt resultat. Bildet viser administrerende direktør Karl-Johan Bakken i Rederiforbundets lokaler kort tid etter presentasjonen av resultatet for andre kvartal 2016.

Geir Molnes E24

– Frykter dere å bli slukt av Røkke eller Fredriksen?

– Å kommentere på spekulasjoner skal jeg holde meg langt unna.

Les også

Resultatsmell for Farstad Shipping

– Men dere vil bli en del av en større gruppe fremover?
– Det har jeg ikke noen kommentar til på nåværende tidspunkt.

Opprettet nytt selskap

Nylig opprettet Farstad Shipping et nytt datterselskap med navnet New Morning. Spekulasjonene har gått om hva opprettelsen av selskapet med det løfterike navnet egentlig betyr.

– Det er et selskap som ligger der. Vi har ikke besluttet om vi skal bruke det til noe, eller eventuelt hva. I dagens situasjon så er det en ikke-situasjon, sier Bakken.

– Ligger det noe symbolsk i navnet?

– Det kan jo høres sånn ut, men det gjør det nok ikke. Det er en tilfeldighet.

NOK Å GJØRE: Før presentasjonen av resultatet for andre kvartal spøkte administrerende direktør Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping med at det ikke har blitt noen rolig periode for den relativt ferske finansdirektøren Olav Haugland (til høyre). Selskapet jobber nå med å løse en gjeldsfloke på 11 milliarder kroner.

Geir Molnes E24

Gjeld på 11 milliarder

Et avgjørende spørsmål for Farstad Shipping er hvordan selskapet skal håndtere sin gjeld på 11 milliarder kroner. Frem til første oktober betaler de kun rentene av sine gjeldsforpliktelser, mens rederiet forhandler om en refinansieringsavtale.

Hvordan selskapet skal klare dette, vil Bakken foreløpig ikke si spesielt mye om.

– Som jeg har nevnt så kommer vi ut med det når vi har konkrete ting å vise til. Før det ønsker jeg ikke å kommentere videre på det, sier Bakken.

Les også

Slik er brikkene i supply-puslespillet

– Presentasjonen av tallene for andre kvartal ble utsatt. Var det fordi dere hadde håpet å komme i mål med gjeldsforhandlingene før presentasjonen?

– Det var rent praktiske årsaker til utsettelsen. Det var såpass mye som skjedde at for å sikre tallene at vi ønsket å vente litt for å kunne gå ut med tall som holder den kvaliteten vi ønsket.

– Gjelden er svært stor. Frykter du for selskapets fremtid?

– Den økonomiske situasjonen er som den er. Det er en alvorlig situasjon som man må behandle deretter.

Vil stoppe «lekkasjene»

Av selskapets 57 skip er for tiden 15 i opplag. Til DN sier Farstad-sjefen at han mener det vil være nødvendig å skrape enkelte skip.

– Skraping må til. Det er enkelt og greit, sier han til DN.

Som følge av de tøffe tidene har mer enn 200 ansatte måttet forlate selskapet de siste årene. Bakken vil ikke utelukke flere oppsigelser.

– Det er markedet som styrer det. Vi må tilpasse kapasiteten i forhold til behovet. Det skjer større endringer på markedet på kort tid enn tidligere, sier toppsjefen til E24.

Han tror imidlertid at de største endringene på mannskapssiden nå ligger bak selskapet.

– Hva blir den største utfordringen for dere fremover nå?

– Det blir å stoppe lekkasjene og komme i en profitabel situasjon fremover. Det er ikke en quick fix, men noe man må ha et langsiktig perspektiv på. Det gjelder både den finansielle og industrielle dimensjonen, sier direktøren.

Les også

Resultatsmell for Farstad Shipping

Les også

– Skal man konsolidere bransjen må man skape veldig store enheter

Les også

Farstad utsetter kvartalstall

Les også

Sævik: Sunnmørsrederier har snakket sammen siden oktober

Her kan du lese mer om