Lundin og Statoil vurderer samarbeid i Barentshavet

Både Statoil og Lundin er i tenkeboksen på hvert sitt felt i Barentshavet. Nå har Statoil invitert svenskene inn til diskusjoner om å dele på regningen.

OPTIMIST: Ashley Heppenstall, konsernsjef i Lundin Petroleum, mener påstanden om at vi nå ser solnedgangen i det norske oljeeventyret er feilslått.

Mathias Klingeberg
Publisert:,

STAVANGER (E24): Diskusjonen om oljeeventyret i Barentshavet preger debatten både internt i oljebransjen og i politiske sirkler.

E24 har blant annet skrevet om beregninger som anslår at Statoil vil trenge en oljepris på mellom 103 og 151 dollar per fat for at Johan Castberg-feltet skal gå rundt.

Da det svenske oljeselskapet Lundin Petroleum inviterte til pressekonferanse på oljemessen i Stavanger mandag kom det frem at Statoil har banket på døren til Lundin for å diskutere mulige løsinger rundt feltene Johan Castberg og Gohta-funnet.

- Statoil har tilbudt oss og andre i en diskusjon om å bli med på tilkobling til rørledningen og ilandføringen, sa Torstein Sanness, sjef for Lundin Petroleum i Norge.

- Vi borer en brønn ved siden av Castberg i dette øyeblikk, minnet han om.

At selskapene undersøker mulighetene for en felles infrastruktur kommer av ønske om å dele utbyggingskostnadene på flere aktører og flere fat med olje.

Les også

Saudi Aramco-sjefen: - Da vil vel vi også kjøre Tesla

Statoil utsatte nemlig konseptvalget og investeringsbeslutningen nok en gang denne sommeren. I fjor ble beslutningen utsatt på grunn av kostnader og de rødgrønnes skatteøkning for oljebransjen, mens argumentasjonen i år var at det ikke er funnet nok olje til å forsvare en utbygging der man fører oljen i land.

Torstein Sanness, administrerende direktør i Lundin Petroleum Norway

Mathias Klingeberg

Det var ilandføring som var den opprinnelige planen for Johan Castberg, men nå ser det ut til at Statoil heller mot en rimeligere, flytende løsning til havs.

Lundin-sjef Ashley Heppenstall understreker at dialogen med Statoil ikke er en stor og pågående prosess.

- Gjaldt dialogen både en ilandføring og en flytende produksjonsløsning?

- Jeg vet ikke om det kom til det detaljnivået. Det er ingen stor prosess på gang, men alle parter som finner ressurser nær hverandre vil være i dialog, sier Heppenstall til E24.

Satte eget felt på vent

Lundin Petroleum har selv gjort sist første funn i Barentshavet gjennom Gohta-funnet, der oljeselskapene Det norske og Noreco også er partnere. Funnet ligger vegg i vegg med Statoils Johan Castberg.

Foreløpig er ikke funnet stort nok til at man har kunnet gi klarsignal for noen utbygging, og dermed sitter Statoil og Lundin i samme båt: De leter videre i nærområdene og gjennomgår regnestykkene på nytt.

Les også

Erna Solberg: - Gass er en del av løsningen

Ved utgangen av 2013 lå anslaget på Gohta-funnet på 65,6 millioner fat oljeekvivalenter, ifølge Lundins tall. Til sammenligning anslår Statoil de påviste funnene på Johan Castberg til å ligge på mellom 400 og 600 millioner fat.

I et brev til aksjonærene sine denne måneden skrev Lundin-sjef Heppenstall følgende om Gohta og Barentshavet:

- Ressurspotensialet på Gohta, som ligner på andre funn i Barentshavet, er betydelig men sannsynligvis under den økonomiske terskelen for en uavhengig utbygging.

Fortsatt optimist

Mens flere mener Norge nå må vurdere å la oljen ligge av klima og kostnadshensyn, mener andre man bør kjøre på som før fordi norsk olje og gass er en del av fremtidens energibilde.

Under pressekonferansen mandag gjorde toppsjef Ashley Heppenstall det klart at han er svært optimistisk for fremtiden i Barentshavet, til tross for at deres første funn altså er satt på vent.

- Det viktigste er å finne mer ressurser i Barentshavet. Alle er opptatt av infrastrukturen, men vi mener det er mye mer ressurser tilgjengelig og da vil dette løse seg selv.

Heppenstall tok på eget initiativ opp temaet om oljebransjens fremtidsutsikter i Norge:

- Vi mener det er mer ressurser å finne på norsk sokkel. Enhver diskusjon om at vi nå ser solnedgangen til bransjen er malplassert, sier Heppenstall.

Lundin-sjefen mener Barentshavet vil være det neste store for Lundin. Overfor E24 sammenligner han Barentshavet med det å oppdage et nytt land:

- Da ville alle vært så spente på hva vi hadde oppdaget. Det er vel færre enn 100 brønner som er boret, mens det i Nordsjøen er rundt 5.000. Vi vet fortsatt for lite, og vi hadde ikke brukt så mye penger hvis ikke vi hadde troen på dette, sier Heppenstall.

Tror på lavere kostnader

Selv om flere roper varsko om kostbare utbygginger, så mener Lundin-sjefen kostnadene vil falle.

Han mener man bare trenger å få i gang nok utbygginger til å dekke investeringene i ny infrastruktur. Ifølge Lundin-sjefen har selskapet per i dag borekostnader som er rundt 50 prosent høyere i Barentshavet enn andre steder.

- Men det er ikke nødvendigvis fordi riggene er dyrere, det er på grunn av kostnaden til logistikken. Den vil falle, sier han.

- Så hvis man når en kritisk masse med ressurser, så mener du at kostnadene bør falle til det vanlige norske nivået?

- Jeg tror kostnadene vil falle. Med de samme ressursene er det ingen grunn til at kostnadene i Barentshavet ikke skal komme ned til sammenlignbare nivåer med Nordsjøen. Forholdene er omtrent de samme når det gjelder dybde og tøffe værforhold, sier Heppenstall.

Han legger til at det som foreløpig er forskjellig fra Nordsjøen er mangelen på logistikksentre, helikoptertjenester og annen infrastruktur rundt oljen.

Les flere saker fra ONS:

Hauge slår alarm om elbilmomsHer er Elons Musks tre tips til gründereTesla-sjefen til Norge: - Dere kan vise vei i verdenSlik vil Elon Musk bygge ut elbilimperietTesla-gründeren overrasket over konkurrentenes elbilerElon Musk ber Norge la olje ligge

Her kan du lese mer om