Vil lage verdens første hydrogenferge – får uventet konkurranse i Skottland

Norled vant i november anbudet om å bygge det de omtaler som «verdens første hydrogenferge». Det er neimen ikke sikkert.

NYTT DESIGN: Norleds hydrogenferge har fått endret design mens den stadig er på tegnebrettet. Nå begynner kampen for å bygge det som skal bli verdens første av typen.

Foto: LMG marin/Norled
Publisert:

I en pressemelding torsdag meldte Norled at de siste skipsdesign-tegningene av den kommende hydrogenfergen deres er klare.

Fartøyet lanseres som verdens første hydrogendrevne ferge, og skal etter planen settes i drift på Hjelmelandsambandet i april 2021. Om det blir den første hydrogenfergen som treffer vannet, er imidlertid ikke sjøklart.

For ved sitt verft Port Glasgow i Skottland skal rederiet Ferguson Marine også bygge «verdens første hydrogenferje», skriver World Maritime News.

Det skotske rederiet har fått 9,2 millioner euro i støtte av EU til prosjektet, som har en total kostnadsramme på vel 12,5 millioner euro (tilsvarende 121,5 millioner norske kroner).

Det skotske prosjektet gjennomføres i samarbeid med blant andre Kongsberg Maritime og University of St. Andrews.

Forventer å bli verdenskjent

I meldingen fra Norled heter det at det kun er to måneder siden kontrakten med Statens vegvesen ble signert «for å bygge verdens første hydrogenferje som skal frakte biler og passasjerer på Hjelmelandsambandet».

Sammen med skipsdesigner LMG Marin og partner Westcon Power & Automation and har Norled skapt et skipsdesign som forventes å bli verdenskjent, skriver selskapet.

– Når vi vet at denne fergen vil endre historien med tanke på bruk av hydrogen i maritim næring så ønsker vi at designet skal gjenspeile det. Vi er derfor fornøyde med at det endelige designet uttrykker kraft, innovasjon og sikkerhet, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled i pressemeldingen.

Miljøstiftelsen Zero er blant dem som gir prosjektet skryt for å være banebrytende.

– Med denne signeringen kommer arbeidet med verdens første hydrogenferge i gang. Jeg vil gratulere Statens vegvesen og Norled, og ønske lykke til med gjennomføringen av dette banebrytende klimaprosjektet, sier leder Marius Holm i miljøstiftelsen Zero i en egen pressemelding.

Les også

Felleskjøpet reserverer 50 Nikola-lastebiler: – En viljeserklæring

Tror de blir først

Teknisk direktør Breivik i Norled sier til E24 at han for så vidt er kjent med det skotske prosjektet, men at han ikke har inngående kjennskap til det. Likevel er han sikker på at skottene ikke kommer til å slå Norleds Hjelmeland-ferge.

– Nei, jeg tror vi blir først. Dette er jo et konkret prosjekt hvor vi har kontrakt med Statens vegvesen og har forpliktet oss til å levere, sier Breivik.

Norled jobber nå med ulike verft for å få til en kontrakt om bygging innen påske, opplyser Breivik. Videre vil det da bli naturlig med byggestart til sommeren.

– Så er det jo mange parallelle prosesser med utstyrskontrakter og for å få godkjent systemet vi skal bruke om bord, sier han.

Les også

Her vil de lage hydrogen fra vind

Skottene også «i rute»

I Ferguson Marine, derimot, mener sjefarkitekt Chris Dunn at alt er i rute for det skotske prosjektet til å bli verdens første.

– I løpet av de siste årene har Ferguson Marine vært verdensledende på utviklingen av grønn teknologi i marin fremdrift. Dette spennende prosjektet er enda et positivt steg på den reisen, og setter oss fast bestemt i rute til å levere verdens første utslippsfrie, hydrogendrevne, kommersielle bilferge i 2020, sier Dunn, ifølge World Maritime News.

E24 har forsøkt å komme i kontakt med Dunn for å få en oppdatert kommentar, så langt uten å lykkes.

Her kan du lese mer om