Eni vurderer å bygge ny LNG-terminal: – Essensielt for utviklingen av regionen

Utenom Snøhvit-feltet har interessen vært laber for å utvinne gass i Barentshavet, men italienske Eni tenker annerledes. Selskapet har flere studier på gang som kan ende med en gassrørledning eller en ny LNG-terminal.

VURDERER LNG-TERMINAL: Eni Norge-sjef Phil Hemmens avbildet under Barentshavkonferansen i Hammerfest.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

HAMMERFEST (E24): – Vi leter og investerer, men det mangler fortsatt én ting, sier Eni Norge-sjef Phil Hemmens.

Fra podiet på Barentshavkonferansen i Hammerfest tirsdag hadde han akkurat oppsummert selskapets aktivitet på Goliat-feltet og leteplanene for 2017. Det som mangler ifølge Eni-sjefen er infrastruktur for gass:

– Utenom Melkøya er det mangel på løsninger for å håndtere gass som ligger i felt som blir funnet. Melkøya har heller ikke noe nevneverdig ledig kapasitet før rundt 2040, resonnerte Hemmens, før han fortsatte:

– En infrastruktur for gasseksport er dermed essensielt for den videre utviklingen av Barentshavregionen, slik vi ser det. Vi vurderer derfor en mindre, selvstendig LNG-terminal eller en rørledning til eksisterende infrastruktur.

Hvis man finner et økonomisk grunnlag for en slik terminal, er den tenkt lagt et sted i Hammerfest-regionen får E24 opplyst.

En LNG-terminal, som Statoils anlegg på Melkøya i Hammerfest, kjøler naturgass ned til flytende form før den lastes over på skip og selges på det internasjonale markedet.

Eni viste et kart med flere mindre gassfunn som er gjort, men som man ikke får utvunnet. Problemet er mangelen på infrastruktur for å eksportere gassen. Det gjør at andre oljeselskaper heller ikke er interessert i gassfunn som så langt er gjort i Barentshavet.

Eni har satt i gang flere studier for å finne mulige eksportløsninger for gass fra både Alke og Goliat, fortalte Eni-sjefen.

Man er fortsatt på et tidlig stadium, men flere av studiene skal være ferdige i løpet av året. Da vil Eni ha et bedre grunnlag for å vurdere en slik milliardinvestering.

Selskapet er allerede i dialog med både Gassco og andre aktører, forklarte Eni-sjefen.

Les også: Endelig fart i problemfeltet Goliat: Har fylt 50 tankskip med olje

Oljeministeren: – Vil bidra

Olje- og energiminister Terje Søviknes er svært glad for hva Eni har tatt initiativet til, og sier at han har blitt orientert om det.

– Det begynner å bli noen år siden man sist hadde en solid analyse av mulighetene for gassinfrastruktur i regionen, og vi heier på dette initiativet, sier Søviknes til E24.

– Jeg vil også si det at hvis dette studieløpet skulle halte underveis, så er vi i Olje- og energidepartementet villig til å bidra til å fullføre dette løpet slik at vi får et oppdatert kunnskapsgrunnlag, fortsetter han.

Han mener at gassfunn vil kunne gi ytterligere aktivitet og verdiskapning i Barentshavet og Nord-Norge, og at det ikke bare er oljen som skal drive dette.

Les også

Nordnorsk oljeleverandør advarer: Frykter Hammerfest ender som containerhavn

– Det er også sånn, slik mange også har påpekt, at hvis infrastruktur er på plass vil det stimulere til økt leteaktivitet, sier Søviknes.

– Er det helt urealistisk å legge en rørledning ned til Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet fra Barentshavet?

– Det er ikke helt urealistisk, men det krever nok ytterligere ressurser. En annen mulighet er jo at man videreutvikler Melkøya, for eksempel ved at man forserer noen ressurser. Men dette må ses i sammenheng, sier Søviknes.

NYTT ANLEGG? Det store LNG-anlegget til Statoil på Melkøya i Hammerfest kjøler ned gass til flytende form før det lastes over i skip som leverer det til verdensmarkedet. Nå vurderes det å bygge et lignende, men mindre, anlegg i Nord-Norge.

Foto: Jan-morten Bjørnbakk NTB scanpix

Skal investerer 15 milliarder til i Barentshavet

I tillegg til arbeidet med en mulig ny eksportløsning for gass, jobber Eni også med Goliat, som ved oppstarten i 2016 ble det første oljefeltet på norsk side av Barentshavet.

Den runde, flytende produksjonsenheten var både forsinket og langt over budsjett, og selskapet har slitt med tekniske problemer i flere runder.

Under Barentshavkonferansen tok imidlertid Industri Energi-leder Frode Alfheim med både en del av media og kritikerne, som han mener ikke har tatt innover seg at forholdene er kraftig bedret. Han mente også Eni har vist stor vilje til å jobbe med de ansatte og ta nødvendige grep under Phil Hemmens.

– 2017 var et vendepunkt, og oppstarten til Goliat var det vi briter vil kalle «utfordrende». Vi brukte 110.000 arbeidstimer på vedlikehold og utbedringer uten en eneste HMS-hendelse i fjor, fortalte Eni Norge-sjefen fra podiet.

Les også

Johan Castberg-feltet er blitt enda litt billigere

Han kunne fortelle at plattformen har hatt en oppetid på 97 prosent så langt i år, etter at plattformen var stengt store perioder forrige høst. Siden nyttår har det vært full fart, og i snitt forlater nå et tankskip lastet med olje verdt rundt 500 millioner kroner Goliat hver tiende dag.

– Hendelsesraten for HMS er nå på nivå med det generelle nivået på norsk sokkel, sa Hemmens og roste både ansatte, tillitsvalgte, leverandører og den norske trepartsmodellen.

– Jeg setter stor pris på Frode Alfheims støtte, og det forsikrer meg om at vi er på rett kurs, la han til om Industri Energi-toppen.

Eni-sjefen uttalte tirsdag at plattformen nå har nådd den såkalte platåproduksjonen, og at produksjonsnivået dermed faller jevnt og trutt. Derfor satser man nå på mer leting og å iverksette tiltak for økt utvinning.

Tirsdag kveld ankommer boreriggen Songa Enabler for å bore to nye produksjonsbrønner til Goliat-plattformen. I tillegg skal Eni bore Goliat Vest-prospektet til høsten, like i nærheten av plattformen.

Ifølge Eni vil dette trolig ende som en satellitt-utbygging med en brønnramme som kobles tilbake til Goliat-plattformen.

– Vi i investerer 15 milliarder i Barentshavet fremover, inkludert vår andel av Johan Castberg-utbyggingen som ledes av Statoil. Dette kommer altså på toppen av det vi investerer i Nordsjøen og Norskehavet, sa Phil Hemmens fra podiet.

Les også

– Det må komme mer arbeid, ellers ender Hammerfest opp som en containerhavn

Les også

Uenighet kan forsinke storutbygging i Nordsjøen

Les også

Analysebyrå: Norsk sokkel på lønnsomhetstoppen

Her kan du lese mer om