Store milliardsprekker på Njord- og Martin Linge-feltene

Prislappen på to av Equinors gigantprosjekter stiger med ytterligere 12,3 milliarder, men prislappen på deres aller største prosjekt er fortsatt under kontroll og langt under budsjett.

Martin Linge-plattformen står på plass i Nordsjøen, men den er ennå ikke klar for bruk tre år etter at den skulle vært i produksjon

Jan Arne Wold / Woldcam
Publisert:,

I statsbudsjettet som ble offentliggjort mandag kommer det frem nye nøkkeltall for prosjektene på norsk sokkel.

Dokumentene viser at to av Equinors store prosjekter har fått nye milliardoverskridelser (alle tall i 2019-kroner):

  • Martin Linge-prosjektet blir 7,92 milliarder kroner dyrere enn prisestimatet fra i fjor. Dette kommer på toppen av overskridelsene som allerede har skjedd og totalt regner man nå med en prislapp på 56,1 milliarder kroner.

Den totale overskridelsen så langt er dermed 25,7 milliarder kroner sammenlignet med utbyggingssøknaden som oljeselskapet Total sendte inn i 2012. Equinor kjøpte på tampen av 2017 Totals eierandel og overtok dermed styringen av prosjektet.

Equinor melder også at oppstarten av Martin Linge blir ytterligere et halvår forsinket til tredje kvartal 2020.

  • Njord Future-prosjektet blir 4,4 milliarder dyrere enn anslaget fra i fjor og overskridelsen har dermed kommet opp i 4,5 milliarder.

Mens Martin Linge er et nytt felt er Njord-prosjektet en oppgradering av et gammelt felt slik at det får forlenget levetid. Begge prosjektene sliter imidlertid med at arbeidene har blitt langt mer komplisert og omfattende enn ventet.

Med dette står Martin Linge støtt på pallen som en av prosjektene med størst budsjettsprekker i nyere tid. Blant andre «verstinger» finner vi Yme-feltet til Talisman (som måtte rives og aldri kom i produksjon, men som Repsol prøver å bygge ut igjen) og Goliat-feltet til Eni (nå Vår Energi) som til slutt kom i produksjon etter store forsinkelser og ekstraregninger.

Andre prosjekter har blitt billigere

Selv om disse to prosjektene har blitt langt dyrere enn planlagt er det noen lystegn. Av andre Equinor-prosjekter har nemlig:

  • Bauge blitt 158 millioner billigere siden i fjor og prosjektet ligger nå 421 millioner under budsjett.
  • Utgard har blitt 205 millioner billigere og ligger 538 millioner under budsjett
  • Johan Castberg har blitt 791 millioner billigere siden i fjor og ligger nå 416 millioner under budsjett
  • Snorre Expansion har blitt 246 millioner billigere og ligger 525 millioner under budsjett
  • Johan Sverdrup fase 1 har blitt 1,92 milliarder billigere siden i fjor og ligger 31,4 milliarder kroner under budsjett (40 milliarder i nominelle kroner).

Johan Sverdrup-feltet er for øvrig Equinor og norsk sokkels desidert største prosjekt for tiden. Feltet kom i produksjon i starten av oktober og samlet sett ligger fase 1 og 2 nå 30,8 milliarder under budsjett.

Konserndirektør Anders Opedal i Equinor påpeker at også Trestakk, Snefrid Nord og Utgard har kommet i produksjon i løpet av de siste drøye tre månedene:

– Alle er levert foran eller på tidsplan og de fleste med reduserte kostnader i forhold til kostnadsestimatet i plan for utbygging og drift (PUD), sier Opedal i en uttalelse.

Ser man på prosjektene til de andre oljeselskapene på norsk sokkel så kommer det blant annet frem at:

  • Repsol og Okeas nyutbyggingen av Yme-feltet har blitt 453 millioner dyrere. Overskridelsen er dermed oppe i 632 millioner kroner
  • Aker BPs Skogul-prosjekt har blitt 203 millioner dyrere (206 mill. totalt), mens Valhall Vestflanken har blitt 102 millioner billigere og Ærfugl har blitt 470 millioner billigere (717 mill. billigere totalt)

Olje- og energiminister Kjell Børge Freiberg og finansminister Siv Jensen

Marius Lorentzen / E24

Skulle vært ferdig i 2016 – nå satser man på høsten 2020

Da Equinor i mars 2018 formelt overtok Martin Linge fra Total visste de at de overtok et prosjekt med store forsinkelser og overskridelser. Skandalen var nemlig allerede et faktum, men i etterkant har det norske selskapet jobbet intenst for å få skuten på rett kjøl.

Feltutbyggingen som ble godkjent i 2012 skulle egentlig være ferdig i 2016, men allerede tidlig i prosessen ble det klart at tidsplanen ville ryke. Feltet ble først utsatt til 2018, men etter den tragiske dødsulykken på Samsung-verftet i Sør-Korea våren 2017 ble oppstarten utsatt til første halvår 2019.

Stålunderstellet fra Kværner var på plass allerede i 2014, men modulene fra Korea var svært forsinket og kom ikke ut til feltet før sommeren 2018. Nå tror Equinor at de trenger ytterligere et halvår mer enn Equinor først anslo, og produksjonsstarten er dermed utsatt til tredje kvartal 2020.

At prosjektet har blitt ytterligere 7,9 milliarder dyrere siden i fjor skyldes hovedsakelig økt arbeidsomfang for å få plattformen ferdig, forlenget byggetid og dyrere boring av brønner.

– For Equinor er det aller viktigste at vi starter opp en sikker plattform. Martin Linge er et krevende prosjekt, og arbeidsomfanget har økt, det medfører økte kostnader og at det går noe mer tid før vi kan starte produksjon, sier konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Equinor, Anders Opedal, i en uttalelse.

Selskapet har nå 1.100 i sving for å få feltet og plattformen klar.

– Sammenkobling og ferdigstilling av Martin Linge er en enorm oppgave, men både vi og leverandørene våre jobber beinhardt for å komme i mål så vi kan starte opp en sikker plattform, sier Opedal.

Njord-oppussingen blir mer komplisert

I tillegg til Martin Linge viser det seg at oppgraderingen av Njord-feltet også har blitt mer omfattende enn ventet, ifølge Equinor.

Feltet kom i produksjon i 1997 og Equinor har igangsatt et stort prosjekt for å ruste opp feltet for å gi det nye 20 års levetid og muligheten for å kunne ta imot nye funn i nærområdet.

Det er Kværner som har fått oppdraget med å oppdragere plattformen Njord A, mens Aibel i Haugesund har oppdraget med å oppgradere lagerskipet Njord B.

Ifølge Equinor har det vært nødvendig med «mer omfattende utskiftninger enn forutsatt» på både plattformen og lagerskipet. Ifølge departementet vil plattformen og lagerskipet seile fra de to verftene senere enn planlagt. Dette koster penger, men tidsplanen ser foreløpig ut til å holde:

«Planlagt oppstart av produksjonen er fremdeles fjerde kvartal 2020», skriver Olje- og energidepartementet i statsbudsjettet.

– Vi ligger i henhold til avtalt tidsplan og planlegger for utseiling fra verftet på Stord neste sommer, sier kommunikasjonsdirektør Torbjørn Andersen i Kværner til E24.

Kværner fikk opprinnelig en kontrakt på fem milliarder kroner i 2017 for å oppgradere Njord-plattformen. I juli 2018 ble denne utvidet med ytterligere 500 millioner for at plattformen også skal kunne motta produksjonen fra det nye Fenja-feltet.