Kleven-sjef: Tror mange selskaper vil gå konkurs

Administrerende direktør Ståle Rasmussen i verftsselskapet Kleven tror hele oljelandskapet vil se annerledes ut etter oljekrisen.

ARBEID PÅGÅR: Sveising pågår inne i den ene produksjonshallen på Kleven verft i Ulsteinvik.

Geir Molnes E24
Publisert:

ULSTEINVIK (E24): Inne i produksjonshallene og langs kaia på Kleven verft i Ulsteinvik går skipsproduksjonen for fullt.

Arbeidere roper til hverandre for å gjøre seg forstått gjennom bakgrunnsstøy og hørselvern, og høyteknologiske roboter sveiser sammen store stålplater som skal bli byggeklossene i fremtidige skip.

Kleven er et av offshoreverftene som foreløpig klarer seg bra gjennom oljekrisen.

Ordreboken inneholder 18 skip med en samlet estimert verdi på 11,2 milliarder kroner. Flere av skipene de nå produserer skal til andre markeder enn oljeindustrien.

Les også

Tord Lien: – Det er en krevende situasjon

Administrerende direktør Ståle Rasmussen bekrefter at ordreboken ser bra ut, men understreker at oljekrisen også rammer Kleven.

– Det sier seg selv at når alle kundene sliter, så er stemningen veldig dempet. Det er ikke akkurat noen champagnekorker som flyr, og sigarføringen er lav. Alle er preget av dette, og det er en veldig usikkerhet om hvor markedet går, sier Rasmussen til E24.

Les også

Havila-sjef om forhandlinger: – Kan føre til konkurs

Ser mot andre markeder

Rasmussen forteller at verftet har som strategi å se mot andre markedsområder. Fra kontoret sitt skuer han ut mot SS Nujoma som ligger langs kaia.

Skipet skal lete etter diamanter langs den namibiske kysten for De Beers, verdens største diamantselskap. I ordreboken finnes det også fire fiskefartøy, brønnbåter og selskapets andre luksusyacht.

I likhet med den første yachten er kjøperen New Zealands rikeste mann, Graeme Hart.

SOLID ORDREBOK: Ulsteinvik-verftet Kleven går bra til tross for oljekrisen, med en ordrebok på 18 skip til en verdi av rundt 11 milliarder. Men heller ikke Kleven er forskånet for oljekrisen, understreker administrerende direktør Ståle Rasmussen.

Geir Molnes E24

Les mer om skipet: Kleven bygger luksusyacht nummer to for New Zealands rikeste

– Vil dere klare omstillingen til andre markeder hvis oljeprisen holder seg lav lenge?

– Det er det som er målet. Vi sikter oss blant annet inn mot passasjerskipssegmentet. Der har vi levert skip tidligere. Men det blir tøff konkurranse i disse markedene, sier Rasmussen.

Tror flere vil gå konkurs

De fallende oljeindustrien har rammet verftsindustrien og shippingselskapene i området med full styrke. Rasmussen tror situasjonen vil bli verre før den blir bedre.

– Det er en sterk konkurranse for å overleve, og det er nok ikke alle som kommer til å gjøre det. Politikerne snakker om det grønne skiftet, men det er innholdsløst. Det å omstille en så stor bransje som olje- og gassindustrien er ikke enkelt.

TIL KAIS: Et skip ligger langs kaia ved Kleven verft i Ulsteinvik.

Geir Molnes E24

– Hva slags type selskaper tror du vil gå under?

– Jeg tror hele landskapet vil se annerledes ut etter denne krisen. Det gjelder alle leverandører innenfor denne industrien. Det er åpenbart at ikke alle vil klare seg, enten det er rederier, verft eller utstyrsleverandører.

– Tror du det er mange selskaper som vil gå konkurs?

– Ja, det vil nok gjelde en del selskaper. Men det avhenger litt av hvor raskt man klarer å rette seg inn mot andre markeder.

Les også

Amerikansk forsker: – Skiferoljen tåler en oljepris på 10 dollar

Tøffere i andre rederier

Hovedtillitsvalgt Olav Høydalsvik, som til daglig jobber med å montere rør for Kleven, er fornøyd med at rederiet har nok arbeid til de ansatte fremover.

– Vi skal i hvert fall ha arbeid til ut i neste år. Vi ser ikke for oss noen permisjoner det neste året. Vi har mye vi skal levere fremover, men det kan ikke gå for lang tid før vi må ha nye ordre, sier Høydalsvik til E24.

INNE I HALLEN: Arbeidere sveiser på et båtskrog ved Kleven verft i Ulsteinvik.

Geir Molnes E24

– Det er sikkert mange som tenker på at det er tøffere tider mange andre steder, sier han.

Selv om det går bra med Kleven forteller han at mange er spent på hvordan markedet vil utvikle seg fremover.

– Det er kanskje ikke alle som har tatt situasjonen innover seg. Men vi prøver å fylle ordrebøkene med alle typer skip, sier han.

Les også

Statoil i ny milliardrettssak i Nigeria

Tror på oljepriscomeback

Samtidig som Rasmussen mener at oljekrisen vil prege næringen fremover, er Kleven-sjefen sikker på at oljeprisen skal opp igjen.

– Hvis vi ser historisk på det så har prisen både på olje og gass svinget veldig mye de siste 25 årene. Det vil de nok også gjøre de neste 25 årene. Men akkurat nå er det en stor krise, og en veldig stor svikt i tilliten til verdiutviklingen over tid.

DIAMANTSKIP: Hovedtillitsvalgt Olav Høydalsvik er fornøyd med at Kleven har nok arbeid til sine ansatte. Han vet at det er mange i bransjen som har det langt tøffere. Her foran skipet SS Nujoma, som skal lete etter diamanter langs Namibias kyst.

Geir Molnes E24

Han kan ikke se at oljemarkedet skal forsvinne i løpet av de nærmeste tiårene.
– Så lenge du har installasjoner til sjøs så trenger du vedlikehold. Det er som Neil Young sier: «Rust never sleeps». Markedet vil komme tilbake. Det er fysisk umulig at det ikke skjer. Men vi skal gjennom veldig tunge tak før det begynner å gå bedre.

Les også

Oljebremsen har blåst bort verdier for over 100 milliarder kroner

Fordi oljeprisen er den viktigste faktoren, mener han det er begrenset hva politiske myndigheter kan gjøre med situasjonen. Men han etterlyser ett tiltak fra regjeringshold:

– Det konkrete som næringen ønsker er en forlengelse av permitteringer opp til 52 uker. Det er en politikk som det er mulig å gjennomføre. Men av en eller annen grunn så er det en ideologisk sperre der, slik jeg tolker regjeringen. Det er veldig dumt, sier han.

PLATER SMELTES SAMMEN: En av de ansatte ved Kleven sveiser inne i et båtskrog.

Geir Molnes E24
Les også

– Skiferoljen tåler en oljepris på 10 dollar

Les også

Utlyste 20 stillinger, fikk 2.700 søknader

Les også

– Ingen vet hvor hvor dypt eller hvor lang den nåværende krisen vil bli

Her kan du lese mer om