MDG vil opprette nytt CO2-fond: Frykter at Equinor tømmer Enova

Hvis Enova gir 2,5 milliarder kroner til Equinors havvindprosjekt blir det lite til andre, frykter Miljøpartiet De grønne. De vil ha et CO2-fond som dekker klimakutt i oljen.

ØNSKER FOND: Talsperson Arild Hermstad i Miljøpartiet De Grønne frykter at Enova får lite penger igjen til å støtte andre miljøtiltak hvis Equinor får de 2,5 milliarder kronene selskapet skal søke om til et havvindprosjekt. Hermstad vil heller ha et CO2-fond finansiert av CO2-avgifter, som kan finansiere klimatiltak i oljebransjen.

Foto: Calle Huth
Publisert:

Under oljemessen ONS i Stavanger sa Equinor at oljegiganten ville søke statlige Enova om 2,5 milliarder kroner for å dekke halve regningen for et flytende havvindprosjekt.

Målet var å kutte utslippene fra feltene Gullfaks og Snorre med rundt 200.000 tonn CO2 årlig.

Miljøpartiet de grønne (MDG) advarer mot at oljebransjen skal få støvsuge Enova for penger, selv om partiet støtter Equinors planer for et flytende havvindprosjekt i Norge.

– Vi er veldig for det tiltaket. Det er bra at det satses, og at vi bygger kompetanse, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad i MDG til E24.

– Problemet er at det tar en veldig stor andel av Enovas penger, legger han til.

Får oljebransjen 2,5 milliarder kroner til havvind, frykter han at det vil kunne gå ut over Enovas støtte til solcellepaneler, ladestasjoner for elbil, biogassanlegg, varmepumper, batteribåter og andre tiltak hos bedrifter og privatpersoner.

Les mer: Håper på «Equinor-effekt» i havvindmarkedet: Norske leverandører står klare

Les også

Equinor vurderer havvind i Norge

Ønsker CO2-fond

MDG ønsker derfor å opprette et CO2-fond drevet av oljenæringen selv, etter modell fra NOx-fondet. Det kan dekke tiltak for å kutte utslipp av CO2, slik NOx-fondet dekker tiltak for å kutte i utslippene av nitrogenoksider.

– Løsningen på dette er å lage et fond for oljenæringen for slike tiltak, og at man tar en forhøyet CO2-avgift for å finansiere et slikt fond. Dette må det være mulig å diskutere med bransjen, i retning av det vi har med NOx-fondet, sier Hermstad.

Enova har de siste 12 månedene delt ut 1,82 milliarder kroner til 733 ulike prosjekter, som ladestasjoner for elbiler i Farsund, effektivisering av produksjon av treflis på Tofte og varmepumpeanlegg hos Petter Stordalens Choice Hotel Skjærgården i Bamble.

Enova gir også penger til selskaper som Eidesvik og Hurtigruten, for å utvikle batterianlegg for skip. MDG mener slike tiltak passer bedre for Enova enn Equinors megaprosjekt.

– Det suger mye penger til oljeindustrien. Da vil Enova få mindre fokus på tiltak på land, også i næringer som er mer bærekraftige og kan eksistere på lang sikt, sier Hermstad.

Les mer: Vil skifte navn på Oljefondet: – Kall det «Fremtidsfondet»

Les også

Wind Europe om Equinor-prosjekt: – Veldig positivt

– Enova har fleksibilitet

– Enova har og skal ha fleksibilitet til å takle store prosjekter, sier kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova til E24.

Selskapet disponerer ikke bare sin årlige bevilgning på rundt to milliarder kroner, men også overførte midler fra tidligere år og midler fra avlyste prosjekter. I fjor hadde Enova 4,4 milliarder disponibelt.

– Når det er sagt, vil Enova alltid prioritere hardt mellom prosjekter, og forbeholde midlene våre for de prosjektene vi mener er best egnet til å ta Norge konkrete steg nærmere lavutslippssamfunnet. Hard konkurranse om midlene til Enova er ingen ulempe, sier Flakne.

Innovasjon innen energi- og klimateknologi er viktig for Enova, som ser flytende vindkraft som et interessant område. Men det krever mye teknologiutvikling for å skape en viktig industri og energiforsyning for Norge, sier selskapet.

Da er vi som land avhengig av at solide aktører med gjennomføringsevne går foran og investerer i at det skal skje, sier Flakne.

Enova har gitt betydelige bidrag til industriutvikling før. I 2014 tildelte selskapet 1,55 milliarder kroner til Norsk Hydros energieffektive aluminiumsanlegg på Karmøy.

Det året økte bevilgningene til 3,3 milliarder kroner, fra 1,8 milliarder året før.

Les også

Olje- og energiministeren om Equinors havvind-eventyr: – Kan bidra til at man får ned kostnadene

Equinor: – Vi er spente

Equinor sier at selskapet lever godt med dagens virkemiddelapparat, hvor statlige Enova har mandat til å bidra til å utvikle ny lavutslippsteknologi.

– Vi mener at dette prosjektet er spennende og har store elementer av teknologiutvikling, men det er Enova som skal vurdere prosjektet vårt etter dagens rammeverk. Vi er spente på resultatet, sier Equinor-talsmann Erik Haaland til E24.

Han sier det er opp til myndighetene å vurdere om det skal gjøres endringer i virkemidlene, som å sette opp et CO2-fond.

– Vi har hatt CO2-avgift på norsk sokkel lenge, og den har hatt betydelig effekt i å dytte oss i riktig retning og drive ned utslippet av CO2 fra sokkelen, sier Haaland.

Les også

Vil skifte navn på Oljefondet: – Kall det «Fremtidsfondet»

Bransjeorganisasjon er positiv

Bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass avviser ikke forslaget til MDG, men sier at oljebransjen har forsøkt å få etablert et CO2-fond tidligere, uten å lykkes.

– Vi er i utgangspunktet positive til at et fond som bruker CO2-avgiften er med på å dekke slike prosjekter – vi er positive til alt som kan være med å bidra til å løfte lavutslippsløsninger, sier Hildegunn T. Blindheim, direktør for klima og miljø i Norsk olje og gass.

Organisasjonen mener likevel at Equinors havvindprosjekt er nyskapende og passer meget godt inn i Enovas støtteordninger for innovasjon.

– Prosjektet vil bidra til kostnadsreduksjon og dermed flere flytende havvindsprosjekter. Det reduserer klimagassutslipp og bidrar i tillegg til å istandsette leverandørindustrien vår til å ta markedsandeler globalt innen havvind, sier Blindheim.