Teslas solcelletak: – Betaler for seg selv

Tesla har endelig avslørt prisen på selskapets solcelletakstein. Den koster litt mer, men selskapet mener den betaler for seg selv over levetiden.

RENE LINJER: Slik markedsfører Tesla en av flere typer solcelletakstein som det skal begynne å produsere i dette kvartalet. Taksteinen blir noe dyrere enn konkurrerende takstein, men de vil mer enn betale for seg i løpet av levetiden, tror Tesla-gründer Elon Musk. I alle fall i California, der strømprisen ligger på godt over en krone kilowattimen.

Foto: Tesla
Publisert:

Det var i oktober i fjor at Elon Musk overrasket verden igjen.

Da viste han frem flere typer solcelletakstein, som så ut akkurat som vanlig takstein, men i tillegg produserte energi.

Og det skulle de gjøre det til en pris som var sammenlignbar med vanlig takstein, ifølge Musk.

Les mer: Slik blir Musks solcelletak

Nå har Musk endelig sagt hva taksteinen faktisk vil koste.

Prisen blir på 21,85 dollar (188 kroner) per kvadratfot, ifølge Teslas hjemmesider. Det tilsvarer i så fall rundt 2.000 kroner per kvadratmeter.

Dette er ifølge Tesla konkurransedyktig med mange andre typer takstein, selv om solcelletaksteinen er langt dyrere i innkjøp. Tesla lister selv opp kostnaden for innkjøp og installasjon av flere typer takstein på sitt nettsted.

Les også

Slik blir Musks solcelletak

Takdekke i asfalt koster mellom 4,40 dollar og 8,70 dollar per kvadratfot, mens skifer koster mellom 13 og 21 dollar per kvadratfot, skriver Tesla, som viser til tall fra nettstedet Home Advisor.

Et tak på 3.000 kvadratfot (ca. 278 kvadratmeter) vil koste rundt 65.000 dollar (559.000 kroner). Et tilsvarende tak med vanlig takstein vil koste rundt 45.000 dollar, ifølge Business Insider.

Tesla mener likevel at taksteinen er konkurransedyktig med andre typer takdekke hvis man legger til det man sparer på å produsere sin egen strøm.

SPARER PENGER: Prissammenligning mellom Teslas solcelletakstein og andre typer takstein over levetiden, med strøminntekter. Eksempelet er basert på et tak med 50 prosent solcelletakstein som produserer strøm i 30 år til 1,18 kroner kilowattimen, som er snittprisen i sørvestre USA i første kvartal, med et påslag på 2 prosent i året. Prisen inkluderer også ett Powerwall-batteri, ifølge Tesla. Selskapet oppgir ikke hvor mange soltimer det regner med per år.

Foto: Tesla

– Solcelletaket koser mindre enn konvensjonelle tak fordi i de fleste tilfeller vil det til slutt betale for seg selv ved å redusere eller eliminere husets strømregning, skriver Tesla på sitt nettsted.

– I mange tilfeller vil reduksjonen av strømregningen være større enn kostnaden for taket, skriver selskapet.

I regneeksempelet sitt legger selskapet til grunn en strømpris på rundt 1,18 kroner per kilowattime, og et tak med 50 prosent solceller.

Selskapet nevner ikke om eksempelet er basert på solforholdene i California.

Les mer: Tesla med milliardtap i første kvartal

Made in the U.S.

Ennå er ikke solcelletaksteinen i produksjon, selv om lignende produkter for lengst er tilgjengelige over hele i verden. Også i Norge finnes det selskaper som tilbyr solcelletakstein, blant annet fra tyske Autarq.

Men Tesla satser på et produkt som ser bra ut, og både selskapet og konsernsjef Elon Musk har lenge vært medieyndlinger, og produktet får trolig noe drahjelp av det. I tillegg tilbyr også selskapet pakkeløsninger med batteriet Powerwall.

Les mer: Musk vil sende selvkjørende Teslaer på tvers av USA

GLASSVARIANT: Teslas solcelletakstein i en glassvariant.

Foto: Tesla

Produksjonen starter nå i andre kvartal på Teslas anlegg i Fremont, California, men vil etter hvert flyttes til selskapets gigafabrikk i Buffalo, New York.

Der vil Teslas partner Panasonic bidra med kapital og støtte til produksjon av et stort volum takstein med integrerte solceller.

Kun i California

Gigafabrikken skal kunne produsere 1 gigawatt solceller årlig, inkludert celler til bruk i takstein.

Les også

Her er bilene som skal konkurrere med Tesla

Installasjonene skal starte i sommer, men bare i California. Først neste år skal resten av verden kunne få tilgang på Tesla-takstein.

Til å begynne med er det bare glassvarianten av taksteinene som kommer i salg, mens takstein i toscansk og fransk stil kommer i 2018, ifølge Business Insider.

Men i likhet med andre produkter fra Tesla så er det ikke sikkert at tidsplanene holder. Det er en viss risiko for forsinkelser både for Teslas billigere elbil Model 3 og produksjonen av solcelletakstein, advarer selskapet i sin siste kvartalsrapport.

Les mer: Her er bilene som skal konkurrere med Tesla

STIGENDE KURS: Slik har Tesla-aksjen utviklet seg gjennom det siste året.

Foto: Tesla