Kollsnes får Statoils CO2-terminal

Statoil og Gassnova har valgt å legge mottaksterminalen for statens milliardprosjekt for CO2-rensing til Kollsnes i Øygarden utenfor Bergen.

LEGGES HIT: Statoil og statlige Gassnova har valgt å legge mottaksterminalen for CO2 fra statens prosjekt for CO2-rensing til Kollsnes i Hordaland, hvor bransjen har mye aktivitet fra før. Dette er Gasscos prosesseringsanlegg på Kollsnes.

Foto: Gassco
Publisert:,

Det kommer frem i en melding fra Statoil.

Oljegiganten skal stå for lagringen av CO2 i statens gigantprosjekt, hvis det blir noe av.

CO2-en skal etter planen fanges i industrianlegg på Østlandet, nemlig Norcem i Brevik, et Yara-anlegg i Porsgrunn og søppelforbrenningsanlegget på Klemetsrud i Oslo.

Deretter skal CO2-en fraktes til CCB Kollsnes i Naturgassparken næringsområde i Øygarden kommune i Hordaland, skriver Statoil.

Derfra skal den fraktes i rør og injiseres i formasjoner på norsk sokkel for permanent lagring.

– Valget av CCB Kollsnes er basert på en helhetsvurdering av blant annet sikkerhet, tekniske og kommersielle forhold, kostnader samt muligheten for utvidelser, sier prosjektdirektør Sverre Overå i Statoil.

– Dette er en svært viktig milepæl som sikrer nødvendig fremdrift i prosjektet, sier Overå.

Tvil om prosjektet

Det oppstod tvil om fremtiden for statens CO2-prosjekt da regjeringen bare satte av 20 millioner kroner til arbeidet i statsbudsjettet for 2018, mot 360 millioner i år.

Industrien reagerte kraftig på avgjørelsen, og direktør for bærekraft Nils A. Røkke i Sintef sa til E24 at han var forbauset.

STORT PROSJEKT: Slik illustrerer Statoil fangsten av CO2 fra industrikilder på Østlandet, frakten med skip og lagringen på norsk sokkel. Nå er Kollsnes valgt som sted for CO2-terminalen på Vestlandet.

Foto: Statoil

– Norge må ikke gå tom på oppløpssiden på CCS igjen, sa Røkke.

Regjeringen hevdet at prosjektet ikke er satt på vent.

Les mer: Full strid etter regjeringens budsjettkutt i CO₂-fangst: – Det får store konsekvenser hvis dette beløpet blir stående

Tvilen om prosjektet ble ikke mindre da statsminister Erna Solberg nylig antydet overfor Stortinget at prosjektet ville bli svært dyrt.

Les mer: Ap reagerer på Solbergs CO2-regnestykke

Frem til nå har prosjektets kostnad vært regnet til opptil 12,6 milliarder kroner, men planleggingen som har pågått er ment å gi et bedre estimat.

Les også

Full strid etter regjeringens budsjettkutt i CO₂-fangst: – Det får store konsekvenser hvis dette beløpet blir stående

Vil beslutte i 2019

Stortinget har planer om å ta en endelig avgjørelse om CO2-prosjektene i 2019.

Statoil ble i sommer valgt som operatør for lagringen, og har siden fått med seg partnerne Shell og Total. Statoil skal også gjennomføre et forprosjekt for transport av CO2 på skip, og skal skaffe bedre kostnadsestimater for prosjektet.

Les mer: Oljegiganter inn i statens milliardprosjekt for CO2-rensing: – Dette kan bli stort

Ifølge Statoil vil det nå kunne tildeles kontrakter for prosjektering av tomt, administrasjonsbygg og kaianlegg. Det skal også bygges prosessanlegg og en trasé for røret som skal legges til injeksjonsbrønnene.

Selskapet har allerede tildel kontrakt for assistanse knyttet til konsekvensutredning og reguleringsplan for anlegget.

Ledes av Gassnova

Det er Gassnova som har det øverste ansvaret for prosjektet. Gassnova-direktør Trude Sundset tror teknologiutviklingen kan skape forretningsmuligheter for norske bedrifter.

Les mer: Leder statens milliardprosjekt: Ser business i CO₂-lagring

Statoil har tidligere antydet at selskapet kan produsere hydrogen av gass og lagre CO2 i undergrunnen, slik at gass fra norsk sokkel blir konvertert til en ren energikilde.

Les mer: Statoil vil lage hydrogen