Norwegian-Kjos om elfly til NRK: – Gi heller pengene til Unicef

Norwegian-sjef Bjørn Kjos slakter Avinors satsing på elektriske fly og kaller det en «PR-jippo». – Gi heller pengene til Unicef, sier han til NRK.

KRITISK KJOS: Norwegian-sjef Bjørn Kjos syns ikke Norge og Avinor bør bruke penger på elektriske fly, men mener det bør overlates til de store flyprodusentene. Både Widerøe og Avinor mener at elektriske fly kan komme inn på norske lokalruter i løpet av ti år.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Flyselskapet Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos mener Norge sløser bort penger på forsøkene med elektriske fly, og kaller det for en «PR-jippo».

– Det er jo det norske folk som betaler for disse PR-jippoene da. Det gir jo ikke noen mening, sier han til NRK.

– Gi heller pengene til Unicef eller noe, legger han til.

Norwegian-grunnleggeren sier til statskanalen at det er langt frem til at denne teknologien kan brukes kommersielt.

Les mer: Norges første elfly-tur: Widerøe tror på elfly innen 10 år

Avinor-sjefen og samferdselsministeren prøvde mandag Avinors nyinnkjøpte elektriske fly av typen Alpha Electric G2, men Kjos mener de burde holde seg unna elfly.

– Verken Avinor eller samferdselsministeren skulle drive og rote seg bort i sånt noe. De burde heller prøve å skaffe oss trafikkrettigheter og skaffe jobber til folk, sier Kjos.

(saken fortsetter under bildet)

TESTET ELFLY: Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var henholdsvis pilot og passasjer da de mandag testet det første elektrisk flyet i Norge. Flyet er et toseters Alpha Electro G2, levert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

– Bare det første steget

Både Avinor og Widerøe tror at elektriske fly kan være realistisk på kortbanenettet i Norge i løpet av ti års tid.

Over 100 av de kommersielle distansene i Norge er under 200 kilometer lange, sier Avinor ifølge NRK.

– Mange synes kanskje flyet ser lite ut, men dette er som Think (den norske elbilen, journ.anm.) i sin tid. Dette er bare det første steget på veien, sa Avinor-sjef Dag Falk-Petersen i forbindelse med den elektriske flyturen mandag.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen påpekte at det er et stykke frem til elfly kan brukes kommersielt, men sier at kan ønsker å legge til rette for ny teknologi.

Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å legge til rette for at elektriske fly kan brukes i norsk luftfart.

– Det viktigste er ikke å bruke masse skattepenger å betale Boeing, Airbus eller andre for å utvikle teknologien og disse flyene, men hvordan vi skal lage et system for at Widerøe eller andre kan ta dette bruk en gang, sa Solvik-Olsen til E24 mandag.

Widerøe har som mål å fly elektrisk innen ti år, men tror at det først vil bli hybridløsninger.

– Vi er veldig åpne for elektriske fly, men vi tror at vi i første omgang vil se hybridløsninger for å frakte mennesker over litt distanser, sa Widerøe-sjef Stein Nilsen mandag.

Her kan du lese mer om