Statoil: – Dette er «kortreist olje» til Asia

Med verdens lengste oljetanker på laget vil Statoil gjøre oljefrakt billigere i strategiske markeder.

REKORDSTORT: «TI Europe» er et av de fire største skipene som eksisterer i dag, og kan lagre opptil tre millioner fat olje.

Foto: Statoil
Publisert:

Det ble denne uken klart at Statoil i september tok «TI Europe» inn i sin tjeneste.

Gigantskipet er 380 meter lang og er et av de fire største skipene som eksisterer i dag.

Statoil bruker gigantskipet til å mellomlagre råolje.

– Grunnen til at vi har tatt «TI Europe» inn i Statoils tjeneste nå, er for å ha muligheten til å levere råolje på veldig kort varsel, det man kaller en «Breakbulk-fasilitet», sier Statoils sjef for råvaretrading Ståle Endre Berg til E24.

Skipet er en «Ultra Large Crude Carrier» og ligger fastankret i Malakkastredet.

Les også

Første milliardkontrakt er klar på Johan Castberg-feltet: Sembcorp Marine skal bygge skroget

– «Kortreist olje»

Statoil hadde sett for seg et sterkere fraktmarked, og når markedet nå er svakere enn først antatt er «TI Europe» et resultat av dette.

– I restaurantbransjen sier de kortreist mat – dette er «kortreist olje», sier Berg, og utdyper.

– Det er interessant for oss at markedet nå gir muligheter til å oppnå skalaeffekter til en billige penge.

Ifølge Reuters kan «TI Europe» lagre opptil tre millioner fat olje. Noe som er mer enn det daglige oljeforbruket i Sør-Korea.

«TI Europe» er ett av fire skip i samme klasse som ble bygget tidlig på 2000-tallet. To av de øvrige, «TI Asia» og «TI Africa», er omgjort til flytende oljeproduksjonsplattformer på Al-Shaheen-feltet i Qatar. Det siste, «TI Oceania», ligger utenfor Oman.

Saken fortsetter under bildet.

FLYTELAGER: «TI Europe» fungerer som et flytende oljelager for andre mindre oljetankere.

Foto: Statoil

Asiatiske kunder

Det har frem til nå vært ukjent hvor det gigantiske flytende lageret skal ligge.

Nå sier Statoil at skipet mest sannsynlig vil betjene asiatiske kunder.

– Skipet ligger nå i Malakkastredet mellom Indonesia og Malaysia, men kommer antageligvis i fremtiden til å ligge i Asia, hvor det vil betjene både kinesiske, japanske og andre asiatiske kunder, sier Berg.

Oljen som ligger lagret på båten vil kommer fra Vest-Afrika, Nordsjøen og Sør Amerika.

– Et slikt flytende lager har vært etterspurt av våre kunder, og spesielt i Kina hvor det er mange mindre raffinerier som ikke kan ta imot de store skipene som vanligvis brukes, sier Berg.

Les også

Her skal Statoils CO2-terminal ligge

Les også

Statoil vil bygge CO2-fangstanlegg på Kollsnes i Hordaland

Les også

Uro har løftet oljeprisen: Storbank jekker opp anslagene