Rapport spår klimasmell for shipping: – Vil ha radikale konsekvenser

Deler av shippingbransjen kan gå på en smell ved at omlegging i klimavennlig retning gir nedgang i frakten av olje og kull, ifølge fersk rapport. Shippingtopp mener bransjen først må håndtere mer umiddelbare utfordringer. 

SKRAPES: En rekke av verdens flåte med oljetankere kan bli sendt til skraping tidlig, ifølge en analyse.

Foto: Edgar Su / Reuters Reuters
Publisert:,

«Skipseiere vil bli tvunget til kutte nye ordre og skrape skip som ikke er lønnsomme».

Det er en av mange konsekvenser for shippingbransjen ved et stort skifte til bruk av fornybar energi i verden, konkluderer analysebyrået Maritime Strategies International (MSI) i en rapport gjennomført for European Climate Foundation.

Les også: Slik kan havnasjonen Norge se ut i 2050

– Inntjeningskraften vil kollapse

MSI mener en slik snuoperasjon vil ha «radikale konsekvenser» for den globale shippingindustrien, med utgangspunkt i et 2050-scenario for å møte klimamålene fra Parisavtalen, der:

  • Kullforbruket har falt med 80 prosent.
  • Oljeforbruket er halvert.
  • Gass-etterspørselen er ned med en fjerdedel.

MSIs kommentarer er nedslående for dem som eier og finansierer skip.

– Selv om noen sektorer vil komme seg helskinnet gjennom et slikt skifte, som containerfrakt, så vil sektorer der hydrokarboner står for en betydelig del av frakten gjennomgå flere tiår med stillestående eller fallende etterspørsel, fremgår det.

Tankrederier vil slite tyngst, men også rederier med båter som frakter tørrlast, såkalte tørrbulkskip, får merke det hardt, ifølge analysen.

– Inntjeningskraften til tankskip og tørrbulkskip vil kollapse, understrekes det.

Samlet ventes det at etterspørselen etter tankskip vil krympe med en tredjedel innen 2050.

Les også: (+) Et merkverdig drama har gjort Vistin Pharma til et helt unikt veddemål

Shippingtopp: – Har jeg ingen tro på

Flere norskeide rederier står dermed i fare for å gå på en smell. Blant disse er norsk-kypriotiske John Fredriksens Frontline og Arne Fredlys Hunter Group.

Les på E24+ (for abonnenter)

Krisen som senket norsk skipsfart

– Aktørene i shippingbransjen som tror at globale mål for å kutte karbonutslipp blir møtt, trenger å forberede seg på de radikale forandringene dette betyr, skriver MSI.

Shippingtopp Herman Billung kontrer med at rederiene «har nok med å se utover nesetippen sin», og viser til alle utfordringene skipsfarten møter allerede de nærmeste årene med blant annet ferske utslippskrav som snart trer i kraft.

Billung er sjef for tørrlastrederiet Star Bulk og dets flåte på 109 skip.

Han synes et scenario som tar utgangspunkt i 30 år frem i tid blir «umulig» å ta stilling til for rederiene, og ikke er noe Star Bulk tar grep for å møte nå.

– Hvis det ikke skal skipes olje og kull så sier det seg selv at det skjer, men for meg blir det bare å spekulere. I øyeblikket er vi mest opptatt av hva som skjer med tanke på svovelutslipp rundt IMO 2020, sier Billung.

Shippingtoppen tror ikke på en like kraftig barbering av kullforbruket i verden som MSI legger til grunn.

– Alle er enige om å få ned bruken av fossilt brennstoff, men jeg har vondt for å se at fremvoksende økonomier vil klare å gjøre seg uavhengig av det innenfor de nærmeste 10–20 årene. Det har jeg ingen tro på, sier han.

Ser bare én lønnsom løsning

Billung forteller at en rekke rederier er svært usikre på hvordan de skal investere allerede de kommende årene.

Les også: – Eldre skip uten skrubbere kan bli nærmest ubrukelige

Star Bulk har valgt å investere i såkalte scrubbere for skipene sine.

Les på E24+ (for abonnenter)

Er den skyhøye Baltic Dry-indeksen en eksakt værhane?

– Det har vært vårt valg. Vi var blant de første til å gjøre det og tror det vil stå igjen som et enormt viktig valg.

Tørrlastrederiet har også besluttet å ikke bestille flere skip med det første.

– Vi vil første se hvordan verden og markedet utvikler seg, påpeker Billung.

MSI presenterer én løsning for rederiene som rammes av 2050-scenarioet.

– Å gå ut av sektorer med den største eksponeringen mot fossilt brennstoff kan vise seg å være den eneste måten å lønnsomt navigere seg gjennom det endrede landskapet.

Her kan du lese mer om