Solbransjen utdanner tusenvis: Vil unngå «cowboytilstander»

Leverandørene av solceller vil unngå cowboytilstander og lokke kunder. Nå kurser de tusenvis av elektroinstallatører i korrekt installasjon.

BRANSJEN VOKSER: Det blir stadig flere solceller på norske hustak og næringsbygg, men veksten kan også føre til feil og ulykker. Flere aktører tar nå grep for å styrke kompetansen blant dem som skal installere anleggene, og sender tusenvis av elektroinstallatører på kurs for å lære hvordan solceller skal håndteres.

BRANSJEN VOKSER: Det blir stadig flere solceller på norske hustak og næringsbygg, men veksten kan også føre til feil og ulykker. Flere aktører tar nå grep for å styrke kompetansen blant dem som skal installere anleggene, og sender tusenvis av elektroinstallatører på kurs for å lære hvordan solceller skal håndteres.

Foto: Frank May NTB scanpix
Publisert:,

Solcellemarkedet vokser, og aktørene må gjøre grep for å lokke kundene til seg.

Finske Onninen satser nå på det norske markedet i en allianse med solcelleleverandøren Solar Technologies Scandinavia (STS), med ønske om å kapre markedsandeler.

Onninen eies av det finske børsnoterte selskapet Kesko, som også eier Byggmakker.

– Vi skal tilby kurs til 1.000 elinstallatører. Vi har kurs seks steder som starter nå i januar, og de første tre månedene blir det 150 til 200 som utdannes, sier kommersiell direktør Bård Løkke i Onninen til E24.

Selskapet tror på kraftig vekst i det norske solcellemarkedet, som det tror vil vokse til 500 milllioner kroner i løpet av fem år.

– Vi tror minimum at det vil vokse tregangeren på de neste fem årene, sier Løkke.

Kursingen av elektroinstallatører skal utføres av STS, som leverer utstyr og kompetanse til elektrofirmaer, og i år har levert utstyr til rundt 250 store og små solcelleanlegg i Norge.

– Samarbeidet mellom STS og Onninen er etablert for å nå bredere ut til de norske elektrikerne, for å sørge for at det blir ordentlig kvalitet på de anleggene som blir montert, sier daglig leder Jan Erik Johansen i STS til E24.

BYGGER MYE: Dette er et solcelleanlegg på et bygg på Brattørkaia 16 i Trondheim, som eies av Entra Eiendom.

Foto: STS

Solceller vokser mye

Flere aktører driver slik opplæring, noe som trolig er et tegn på at bransjen er i vekst og at konkurransen skjerpes. Kostnadene for solceller har falt til et nivå som gjør dem attraktive for både bedrifter og husholdninger.

Annonsørinnhold

– Veksten i det norske solcellemarkedet var på rundt 11,5 megawatt i fjor, og det er ventet en installasjon på cirka 16 megawatt i år i nye bygg, sier Bjørn Thorud, ansvarlig for solenergi i Multiconsult, til E24.

– Internasjonalt ble det installert rundt 75 gigawatt i fjor, og man regner med rundt 100 gigawatt i år. Det tilsvarer effekten av to kullkraftverk i uka, sier han.

Ønsker større bestillinger

STS håper å kunne få de norske volumene til å øke, og at prisene fra leverandørene kan presses ytterligere ned. Selv får STS solcellene sine fra verdens største produsent, Jinko Solar, og annet utstyr fra selskaper som Solaredge, Solis og Steca.

– Med større bestillinger fra produsenten vil vi kunne ha en nedbetalingstid på 10 til 12 år for et anlegg på seks kilowatt og oppover, og kanskje 14 til 15 år for mindre anlegg. I tillegg får du Enova-støtte som vil redusere nedbetalingstiden ytterligere, sier Johansen.

Kommuner som Oslo har i tillegg egne støtteordninger som bidrar til å gjøre solenergi enda mer attraktivt, påpeker Onninen og STS.

Noen av de sentrale aktørene i det norske solcellemarkedet er Fusen, som er størst på omsetning, Solcellespesialisten, Otovo og Solel. Andre som kan nevnes er vestlandsaktøren Klar Energy og Abmas i Oslo.

– Motvirker cowboytilstander

Bransjer i rask vekst opplever gjerne voksesmerter. I Danmark ble det installert mange solceller rundt 2012, og en del kunder opplevde da lekkasjer i tak og solceller som ikke leverte det de lovet, ifølge bladet Ingeniøren.

– Alle bransjer som opplever kraftig vekst vil sannsynligvis se cowboytilstander. Denne kursingen er med på å motvirke det, sier Thorud.

– Solenergiforeningen og solklyngen gjør også mye for å sikre at de seriøse aktørene vinner frem, legger han til.

Også Fusen Solenergi driver opplæring av installatører, sier daglig leder Thor-Christian Tuv.

– Det er mange som er raskt ute med å tenke at dette er veldig enkelt. Da er det viktig at kundene passer på å kjøpe anlegg som kommer med garantier og er forskriftsmessig installert, sier Tuv til E24.

– Vi har hatt rundt 600 elektroinstallatører på kurs. Alle selskaper som har tenkt å være her en stund, gjør dette. Det verste som kan skje for denne bransjen er byggeskandaler. Det vil gå ut over alle selskaper, sier han.

– Krever gjensidig respekt

Thorud i Multiconsult mener at utdanning er viktig for å unngå feil, tabber og ulykker.

– Det er kjempeviktig. Vi ser at folk som har jobbet 20 år som elmontører utmerket godt klarer å gjøre feil. Dette er tverrfaglige prosjekter på en helt annen måte enn det folk er vant med, sier Thorud til E24.

– Jobber man med et takmontert anlegg så er jo taktekkeren best kvalifisert på å jobbe på tak, og elektrikeren best på koblinger, og man må danne en gjensidig respekt for hverandres fag. Det er en viktig del av den utdanningen som nå foregår, sier han.

Solcellepaneler er strømførende når man holder dem opp mot solen, og dermed er det en helt annen risiko for støt enn i vanlige strømanlegg, hvor man først monterer og siden setter på strømmen.

Nye kunder

De siste årene har Norgesgruppens logistikkselskap Asko brøytet vei som en dominerende bedriftskunde for solcellebransjen.

Flere bedrifter har kommet til, inkludert butikkjeder som Rema 1000 og offentlige aktører som Statsbygg, Undervisningsbygg og Omsorgsbygg. Det kan bidra til ytterligere vekst i årene som kommer, tror Onninen og STS.

– Det offentlige er en stor pådriver, sier Johansen.

Annonsørinnhold