Venter på klarsignal for hydrogenstasjon: – Vi sitter hydrogenfast alle sammen

Selskapet Hydrogenisk håper å snart kunne åpne en hydrogenstasjon på Høvik i Bærum. Den siste tiden har norske fyllestasjoner vært stengt etter eksplosjonen på en hydrogenstasjon i Sandvika 10. juni.

SNART KLAR: Selskapet Hydrogenisk har overtatt Hyops stasjon på Høvik og håper å få den godkjent for oppstart ganske snart. Hydrogenbilistene har ikke hatt noe sted å fylle etter eksplosjonen på en fyllestasjon i Sandvika i juni som førte til at norske fyllestasjoner ble stengt.

Hydrogenisk
Publisert:

– Det er dessverre hydrogentørke, så vi sitter hydrogenfast alle sammen, sier Ulf Hafseld, daglig leder i Hydrogenisk, til E24.

Det er for tiden ikke noe sted man kan fylle hydrogen i Norge. En rekke anlegg ble stengt for grundig sjekk etter eksplosjonen på Uno-X og Nels fyllestasjon for hydrogen i Sandvika 10. juni i år.

– Dessverre, alt er stengt. Jeg får daglig masse henvendelser fra hydrogentørste bilister. Det er mange som venter, sier Hafseld.

Hydrogenisk håper å få startet opp en eksisterende hydrogenstasjon på Høvik ganske snart. De har fått inspisert anlegget av en tredjepart, og jobber nå med å sikre godkjennelse fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Bærum kommune.

Les også

Nel og Yara skal gjøre «grønt» hydrogen billigere: – Vi må bare jage videre

– Nå har vi gått gjennom den og gjort nødvendig vedlikehold og fått tredjeparts ettersyn og avklart at stasjonen er i god stand, sier Hafseld.

– Operasjonelt er stasjonen 100 prosent klar. Når det gjelder å tilfredsstille myndighetene er det litt igjen, legger han til.

Lang erfaring

– Hva er forskjellen på denne stasjonen og den som eksploderte i Sandvika?

– Grunnmodulen på Høvik har vært i drift i ti år. Den ble utviklet i Norsk Hydro/Statoil-tiden og var basert på flere tiårs erfaring fra driftsmiljøet i disse bedriftene og etter alle kunstens regler når det gjelder drift av hydrogen, sier Hafseld.

– Det vil ikke kunne skje det samme der?

– Nei, vi tror ikke det. Den erfaringen vi har med drift av mange slike stasjoner viser at det er mulig å unngå slike ting, sier han.

Ifølge Hafseld vil prisen på hydrogen kunne bli noe høyere enn tidligere. En hydrogentank tar rundt fem kilo, og det har kostet rundt 90 kroner kiloet for hydrogen, noe som tilsvarer rundt 13,50 kroner literen for bensin. Nå vil prisen trolig øke til rundt 100 kroner kiloet, som tilsvarer rundt 16 kroner literen for bensin, ifølge Hydrogenisk-sjefen.

Les på E24+ (for abonnenter)

14 selskaper signerte erklæringer om økt hydrogensatsing. Så smalt det på en Uno-X-stasjon i Sandvika

Driver Hyops gamle stasjoner

Hydrogenisk-sjefen jobbet tidligere som daglig leder for Hyop, et selskap som ble stiftet i 2011 og drev fem hydrogenstasjoner i østlandsområdet inntil de ble stengt i fjor. Hyop slet med å få inn tilstrekkelig kapital og gikk konkurs i februar i år.

Nå har selskapet en stasjon på Høvik og en i Porsgrunn. Det finnes også en stasjon på Gardermoen som skal flyttes, men Hydrogenisk er i samtaler om å få drive denne en stund for å avhjelpe hydrogen-situasjonen på Østlandet.

Det finnes bare noen få fyllestasjoner for hydrogen i Norge. Uno-X har stasjoner i Bergen, Sandvika og Skedsmo, men alle disse er for tiden stengt. I tillegg har Norgesgruppens logistikkselskap Asko en fyllestasjon til eget bruk i Trondheim, og Ruter har en stasjon for busser i Oppegård.

– Hva er potensialet for hydrogen fremover?

– Det er stort. Vi klarer ikke å løse de utfordringene vi står overfor uten å ta hydrogen i bruk. Det har litt å gjøre med utslippskrav til bilindustrien som skjerpes fra 2020. Da kommer det mye elbiler, for det er raskest. Fra 2025 skjerpes reglene igjen, og da er det ikke noe alternativ til hydrogen, sier Hafseld.

DSB vil sjekke grundig

DSB vil naturlig nok sjekke sikkerheten grundig ved fyllestasjoner for hydrogen før de startes opp igjen, og Bærum kommune avventer DSBs avgjørelse, ifølge Budstikka.

– For oss er det ekstremt viktig at all dokumentasjonen er på plass før vi kan godkjenne hydrogenfyllestasjonen, sier seksjonssjef Gry Haugsnes i DSB til avisen.

Teknologileverandør Nel måtte sette av 35 millioner kroner etter eksplosjonen på fyllestasjonen i Sandvika, og la frem svake tall for andre kvartal. Årsaken til eksplosjonen var en monteringsfeil på en plugg på en hydrogentank i en lagringsenhet med høytrykk.

– Ting ble satt tilbake i tid, de gjorde jo det. Man måtte finne ut hva dette var, og det er selvfølgelig noen som kanskje har blitt skremt av dette. Men de fleste jeg snakker med har en positiv innstilling til hydrogen, sier Hafseld.

Les også

Feil gjort på Nel-fabrikk får skylden for hydrogeneksplosjonen: – Nå har vi ganske god oversikt over hva vi må gjøre

Les også

Ny nedtur for Nel