Statoil overtar navn fra veterinær: Vil ikke si hva de betalte

Statoil skal bli til Equinor, og dropper dermed referansen til både sin største eier og det selskapet primært driver med. Selskapet vil ikke avsløre hvor mye de betalte veterinæren som tidligere benyttet navnet.

Statoil-sjef Eldar Sætre skal torsdag ettermiddag arrangere allmøte i Stavanger for å fortelle om det nye selskapsnavnet Equinor. Over 100 Statoil-kontorer skal være med på videolink.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:

– Dette er en helt spesiell og historisk dag. Dette er en beslutning som vekker mange og sterke følelser for meg, og det er jeg sikker på at det gjør for mange andre som også er glad og stolt i dette selskapet, sier Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil som snart altså skal hete Equinor.

Sammen med konserndirektør for kommunikasjon, Reidar Gjærum, hadde Statoil-sjefen invitert pressen ut til kontoret på Fornebu for å fortelle om det nye navnet. Statoil-sjefen sier han nå har blitt riktig så glad i Equinor-navnet:

– Det tar tid å bli vant til et nytt navn, og jeg forventer ikke at Equinor skal være kjærlighet ved første blikk hos alle. Navnet vil virke fremmed i starten, men mitt beste råd er å gi det litt tid og la det modne.

Egentlig er det en veterinærklinikk for hester som hadde navnet Equinor i Norge. Klinikken skal nå bytte navn, etter en avtale med Statoil.

Statoil-ledelsen fikk spørsmål om hva de har betalt for å få veterinærklinikken til å bytte navn:

– Det får være en hemmelighet mellom oss, og det får eventuelt hun fortelle hvis hun ønsker det, sier Gjærum.

Les også

Ekspert advarer Statoil mot navnefelle

– Vi har ikke noe problem med oljen

Statoil har hatt navnet sitt helt siden etableringen i 1972. Etter børsnoteringen i 2001 fusjonerte Statoil med oljedivisjonen i Hydro i 2007, og ble i et par år hetende StatoilHydro, før man igjen byttet tilbake til Statoil.

Diskusjonene om et nytt navnebytte skal for alvor har startet i konsernledelsen i fjor høst, forklarer Eldar Sætre.

Ettersom gass utgjør en stor andel av selskapets aktivitet, og fornybar energi seiler opp som et stadig større og viktigere forretningsområdet, vil toppledelsen ha et navn som reflekterer nettopp det.

– Navneskiftet er en naturlig oppfølging av den strategien vi la i fjor, der vi la grunnlaget for skifte fra et fokusert oljeselskap til et bredt energiselskap. Norsk sokkel vil fortsatt være ryggraden i vår virksomhet, i lang tid, sier Eldar Sætre.

– Siden dere nå mener det er på tide med et nytt navn, hva likte dere minst av det gamle: Stat eller Oil?

Les også

Stortingspolitikere reagerer på Statoils nye navn: – Jåleri

– Jeg er mest opptatt av at navnet sier noe om hvor vi vil. Navnet handler om at vi har lagt en strategi om å gå fra et fokusert oljeselskap til et bredt energiselskap. Så det handler ikke om stat-delen, men handler litt om olje-delen, som er det som minst representerer vår bredde, sier Sætre og fortsetter:

– Vi har ikke noe problem med oljen, men navnebyttet reflekterer den veien vi skal, fortsetter han.

– Og det er jo bare å se på andre store olje- og energiselskaper som ExxonMobil, Shell og ConocoPhillips. Ingen av de navnene har referanser til olje, men alle vet jo hva de driver med, sier Reidar Gjærum.

– Hvorfor vil dere ikke ha referanse til olje eller energi i navnet?

– Jeg tror alle vil vite hva vi driver med, sier Sætre.

– Kontakt med unge

På spørsmål om det er riktig å bruke tid og fokus på et navnebytte når man samtidig bruker store ressurser på å kutte kostnader og effektivisere, peker både konsernsjefen og kommunikasjonsdirektøren på et par forhold:

– Vi har merket at stadig flere har begynt å spørre seg om det ikke har begynt å bli litt for stor avstand mellom det vi heter og det vi driver med, sier Reidar Gjærum.

– Jeg tror dette er viktig, ikke minst for at vi skal komme i kontakt med unge og få dem til å ønske en karriere hos oss. Jeg besøker jo fra tid til annen forskjellige utdanningsinstitusjoner, og særlig der føler jeg at mange stiller spørsmål ved om navnet vårt og det vi faktisk ønsker å være henger sammen, sier Sætre.

At Statoil ikke mener alvor med satsingen på fornybar fnyser konsernsjefen av:

– Jeg har hørt at fornybarsatsingen vår har blitt beskrevet av kritikere som «peanøtter». Men de må ha et litt skrudd forhold til penger, eller peanøtter. Dette er en substansiell og ambisiøs satsing fra vår side, sier Sætre og skyter inn:

– Vi vil heller ikke bare være med som en partner, men være ledende for å skape lønnsomme, industrielle prosjekter.

Ikke gratis å bytte navn

Det fysiske navnebyttet skal etter planen skje 16. mai, noen dager etter Statoils generalforsamling som må vedta forslaget.

Selv om nettsider, e-postadresser og logoene på de viktigste byggene da være byttet ut med Equinor-navnet. Men Statoil selv regner med at hele prosessen kan ta ett år eller to før alt av logoer på plattformer, arbeidsklær og lignende er skiftet.

– Man kan jo fortsatt finne spor av StatoilHydro og den tidligere Statoil-logoen noen steder i dag, påpeker Reidar Gjærum.

Da Statoil sist endret på navn og logo, og tok inn og deretter fjernet Hydro-navnet, opplyste selskapet til Nettavisen at det kostet rundt 260 millioner kroner. Under pressekonferansen torsdag var kostnaden også et av spørsmålene:

– Vi vil gjøre det vi kan for å holde kostnadene så lave som mulig, og dette vil jo skje over noe tid. Alt vil ikke skje i år. Beløpet er fortsatt noe usikkert, men vi tror det vil koste mellom 230 og 250 millioner, sier Sætre.

Les også

Statoils nye navn allerede i bruk av veterinær

-Er det lurt å bruke så mye penger samtidig som dere fortsatt skal kutte kostnader, fikk Statoil spørsmål om:

– Vi vil gjøre det vi kan for at dette gjennomføres så rimelig og effektivt som mulig. Kjeledresser skal ikke byttes før de er slitt for å si det sånn, men jeg er trygg på at dette er det riktige å gjøre for selskapet, sier Sætre.

Reidar Gjærum fortalte at London-kontoret til Superunion og det norske reklamebyrået Try har vært involvert i prosessen, i tillegg til Statoils egen prosjektgruppe.

– Noen navn kom og forsvant lett i løpet av prosessen. For oss handlet det om å finne et navn som skal stå seg, ja være tidløst.

Vet ikke hvor forslaget kom fra

Under pressekonferansen viste TV2 Nyhetenes utsendte reporter til at dyrlegen har vært med på kanalens «Jakten på kjærligheten»-serie og lurte på om hvor Statoil hadde funnet dette navnet.

– Det var nok ikke der vi fant inspirasjonen, humret Eldar Sætre, før han fortsatte:

– Hvor forslaget kom fra opprinnelig vet jeg egentlig ikke. Da jeg etter hvert ble involvert i prosessen fikk jeg forholde meg til et knippe navn, sier han videre.

Å bytte navn handler ikke bare om å finne et navn som man liker og som passer, det handler også om en rekke praktiske ting.

Konserndirektør for kommunikasjon, Reidar Gjærum, forteller at man både har måttet sjekke om navnet er passende språkmessig i alle land der selskapet opererer, og at man måtte sjekke om det var et ledig varemerke innenfor energisektoren i landene der Statoil i dag har registrert seg.

– Vi så at domenet Equinor.com var ledig, men vi fant jo selvfølgelig frem til denne veterinærklinikken. Vi har hatt en god dialog med henne gjennom en tredjepart, sier Reidar Gjærum.

Les også

Aker BP oversvømmes av jobbsøknader

Les også

Statens oljeselskap dro inn 21 milliarder mer til statskassen

Les også

– De er mye tøffere konkurrenter nå

Her kan du lese mer om