Ny milepæl for gigantfeltet Johan Sverdrup

Stålunderstellet til boreplattformen på gigantfeltet Johan Sverdrup forlot onsdag Kværners verft i Verdal, på vei til Nordsjøen.

UTOVER FJORDEN: Her er stålunderstellet til boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet på vei fra Kværner Verdal ut Trondheimsfjorden, på vei til Nordsjøen.

Foto: Kværner
Publisert:,

Det gigantiske Johan Sverdrup-prosjektet i Nordsjøen er i ferd med å ta form.

Til sammen skal feltet ha fire plattformer, inkludert en boligplattform med 450 lugarer, en prosessplattform, en boreplattform og en stigerørsplattform, med broer mellom.

Onsdag morgen seilte det 21.313 tonn tunge og 140 meter høye stålunderstellet «Vilje» fra Kværners verft i Verdal. Dette er understellet til feltets boreplattform.

Bilder fra Kværner viser understellet på vei ut Trondheimsfjorden onsdag, med drahjelp fra slepebåtene Union Manta og Pacific Dispatch.

– Vi har hatt understellet klart for levering, og så har vår kunde, Statoil, bestemt dato, forklarer Tove Strand Trana, kommunikasjonssjef i Kværner Midt-Norge, til E24.

Hvor lang tid det tar før det er på plass i havet utenfor Stavanger kommer an på været og forholdene på vei nedover kysten.

– Vi anslår at det vil ta mellom to og fire dager, sier Trana.

Les også

Kværner døpte Ægir: Nå er det første understellet klart til Johan Sverdrup-feltet

Andre understell av tre

I fjor leverte Kværner fra seg understellet til stigerørsplattformen på Sverdrup-feltet, som før avreise fikk navnet «Ægir».

Les mer: Kværner feiret understellet «Ægir» med dåp

Understellet til boreplattformen blir Kværners 45. stålunderstell fra verftet i Verdal i løpet av 43 år, og til sommeren skal nummer 46 stå klart. Det blir understellet til prosessplattformen på Sverdrup-feltet.

Det var i 2016 det ble klart at Kværner vant kontraktene for tre av de fire Sverdrup-plattformenes understell, til en kostnad av drøye én milliard kroner hver.

Les mer: Kværner vant kontrakten de helst ville ha: – Vi er nede på prisnivået vi hadde for ti år siden

FLERE PLATTFORMER: Johan Sverdrup-feltet skal bygges ut med fire plattformer. Dette er en illustrasjon.

Foto: Statoil

Har kuttet kostnadene

Operatøren Statoil og underleverandørene har kuttet kostnaden kraftig for Sverdrup-feltet, og prislappen er nå på 88 milliarder kroner for prosjektets første fase, fra 117 milliarder da utbyggingen ble godkjent i 2015.

Les også

Statoil jekker opp sjefslønnen

Feltets første fase skal være lønnsomt så lenge oljeprisen holder seg over 15 dollar fatet, ifølge Statoil.

Johan Sverdrup-feltet skal inneholde mellom 2,1 milliarder og 3,1 milliarder fat oljeekvivalenter.

Ifølge Statoil er det delt ut kontrakter til en verdi av over 60 milliarder kroner for første fase av prosjektet. Over 70 prosent av disse har gått til norske leverandører.

I perioden 2016 til 2018 vil over 12.000 mennesker være i sving med ulike deler av Johan Sverdrup-prosjektet.

Les mer: Statoil øker lønnsomhetsanslaget for Johan Sverdrup-feltet

Les også

Vellykket klimapolitikk kan ramme Statoils verdi

Les også

Bygger første havvindpark uten statsstøtte

Les også

Oljenæringen trenger over 1.000 nye folk

Her kan du lese mer om