Kongsberg Gruppen sikret storkontrakt på Awilco-rigg verdt 350 millioner

Gjennom å kjøpe opp en konkurrent og andre strategiske grep har Kongsberg Maritime klart å øke leveransene til en ny rigg til 10-gangeren av hva de gjorde for få år siden.

Konserndirektør og sjef for Kongsberg Maritime, Egil Haugsdal, under Kongsberg Gruppens presentasjon for tredje kvartal 2018

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:,

Kongsberg Gruppen melder at datterselskapet Kongsberg Maritime har vunnet en kontrakt med KeppelFELS-verftet i Singapore verdt rundt 350 millioner kroner.

Leveransene skal gå til Awilco Drillings andre av potensielt fire halvt nedsenkbare rigger med Moss-design. Riggene skal brukes på norsk sokkel.

Kongsberg sikret seg en kontrakt på 150 millioner i august i fjor til den første nye Awilco-riggen. Denne riggen skal være klar i mars 2021. På den andre riggen skal Kongsberg levere utstyret i andre og tredje kvartal 2020, mens selve riggen skal være ferdig i mars 2022.

Årsaken til at man øker leveransen fra 150 til 350 millioner kroner er at Kongsberg for første gang siden oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine nå har fått en ordre der de leverer systemer fra begge selskapene sammen.

Det er snakk om både systemer for kontroll og elektro, og løsninger for kraft, fremdrift og fortøyning. Mens Kongsberg nå står for hele leveransen har verftene tidligere ha måttet bestille dette fra flere leverandører for å få samme pakke.

Dette er også en del av forklaringen for hvorfor selskapet nå kan sikre seg langt mer av leveransene til en rigg eller et fartøy.

Samtidig er summene i de to kontraktene langt høyere enn før – ja, faktisk rundt ti ganger så mye som Kongsberg pleide å levere til en rigg for få år siden.

Da var det nemlig snakk om leveranser på mellom 30 og 40 millioner kroner per rigg, ifølge Kongsberg Maritime-sjefen.

Les også

Nå har Kongsberg Gruppen tatt over Rolls-Royce Marine

Har blitt en leverandørkjempe

Kongsberg Maritime var allerede en global storspiller innen leveranser av utstyr til skip, rigger og offshorefartøy, men etter det nylige oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine har de blitt en global gigant.

Som en del av oppkjøpet har Kongsberg nemlig fått inn segmenter som fremdriftssystemer, dekksutstyr og skipsdesign.

Selv om deler av Rolls-Royce fortsatt sliter økonomisk i kjølvannet av oljebremsen, mente Kongsberg de i lengden vil tjene på å sikre seg en større del av «leveranse-kaken».

– Vi har brukt Awilco-riggene som eksempel på hvor stort scope (leveranseomfang, journ.anm.) vi kan få på de store prosjektene. Nå snakker vi altså om utstyr for 350 millioner kroner på én rigg, det er betydningsfullt, sier Haugsdal.

At selskapet nå klarer å ta et så mye større jafs av en leveranse har de klart på to måter:


Gjennom å satse mer på integrerte leveranser. Fremfor at kunden engasjerer flere leverandører, tar heller Kongsberg jobben med å kjøpe inn, planlegge og overse installasjonen. Utstyr de ikke selv lager kjøper Kongsberg inn fra underleverandører
Gjennom oppkjøpet av konkurrenten Rolls-Royce Commercial Marine (som ble annonsert i fjor sommer og gjennomført denne våren)

Samtidig som dette får omsetningen til å øke, er det ingen automatikk i at det blir så mye mer igjen i resultat. For når Kongsberg kjøper inn utstyr fra tredjeparter for å kunne levere større pakker, så er ikke marginene på det utstyret de kjøper inn og leverer veldig høyt.

Utstyret de selv leverer er marginene imidlertid bedre på. Derfor vil selskapets inntjening øke mest når de leverer mer av «eget» utstyr.

– Klarer dere å øke inntjening og margin når dere øker kontraktsstørrelsen så mye?

– Det at vi leverer en større andel egne produkter hjelper på marginen i leveransen. Innen elektro kjøper vi inn en del fra tredjeparter (som gir lavere margin, journ.anm.), sier Haugsdal.

Skal koble produktene tettere sammen

Selv om Rolls-Royce Marine nå er en del av Kongsberg Maritime, er ikke produktene helt integrert ennå. Det skal det gjøres noe med.

– Ta en moderne bil som eksempel, der er alt av systemer fullt integrert. Slik er det ikke på skip i dag og det er ofte mange systemer fra forskjellige leverandører. Det er jo standarder som gjør at disse kommuniserer sammen på skip også, men vi skal integrere dette tettere og levere ett samlet system, forklarer Haugsdal.

Det mener han både vil gjøre driften av riggen eller fartøyet det er installert på mer effektivt, at vedlikeholdet blir enklere og mer oversiktlig og at brukerne og operatørene får bedre data.

– Men per i dag er ikke systemene godt nok integrert, sier han.

– Når skal dere være klare til å tilby det i markedet?

– Det er ikke noe absolutt punkt, fordi systemene utvikles og forbedres hele tiden, men vi vil gradvis integrere systemene og om ett til to år vil man nok se at mye har skjedd, sier Haugsdal.

– På hva slags type fartøy er det dere mener slike systemer vil være mest attraktive?

– Vi skal levere systemer «fra bro til propell» på både små og store fartøy, for systemene vi leverer er jo i sum hovedsystemene i et fartøy, sier Haugsdal.

Les også

Kongsberg Gruppen nedbemanner etter oppkjøp

Les også

Tror Rolls-Royce Marine går i pluss innen to år

Les også

Kongsberg og Raytheon nærmere milliardkontrakt i Australia

Her kan du lese mer om