Freyr vil bygge batterifabrikk til 40 milliarder i Mo i Rana

Freyrs industrieventyr kan bety 2.500 nye arbeidsplasser i regionen, men avhenger av vindkraft. Naturvernere og samer er skeptiske.

GIGAFABRIKK: Freyr planlegger å bygge en batterifabrikk i Mo i Rana som kan lage batterier til 600.000 biler i året.

GIGAFABRIKK: Freyr planlegger å bygge en batterifabrikk i Mo i Rana som kan lage batterier til 600.000 biler i året.

Illustrasjon: Freyr
Publisert:

Styreleder og gründer i Freyr Torstein Dale Sjøtveit. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Freyr-gründer og tidligere Hydro-direktør, Torstein Dale Sjøtveit, satser nå på å bygge en såkalt gigafabrikk for litiumbatterier til elbiler i Mo i Rana.

– Det er en enorm etterspørsel etter batterier internasjonalt, og med lave energipriser og fornybar kraft, kombinert med vår sterke industrielle tradisjon i tilsvarende industrier, er Norge spesielt godt egnet for en batterifabrikk, sier han til E24.

Fabrikken skal ha en kapasitet på 32 gigawattimer og vil dekke et areal på 350.000 kvadratmeter. Det betyr at den kan levere batterier til 600.000 elbiler i året ved full produksjon.

Går alt etter planen, vil byggingen starte i 2021, med produksjonsstart to år senere.

Trenger 16–18 milliarder i første omgang

Prosjektet beregnes å koste totalt 40 milliarder kroner, som skal hentes inn i to runder. Fabrikken koster 35 milliarder og de resterende 5 milliardene knytter seg til vindmølleparken.

– I slutten av neste år håper vi å kunne starte med å hente inn 16–18 milliarder kroner fra investorer for å sikre første byggetrinn, sier Dale Sjøtveit.

Annonsørinnhold

– Men da må vi ha tilgang på råvarer, kontrakter med bilindustrien og aksept for teknologien, legger han til.

Det er store summer, men investorer på jakt etter grønnere investeringer har vist interesse i lignende prosjekter.

I juni sikret den svenske batterifabrikken Northvolt finansiering på en milliard dollar (tilsvarende 8,6 milliarder kroner) fra aktører som Volkswagen, Goldman Sachs og BMW for bygging av en batterifabrikk i Skellefteå i Sverige. Totalt har Northvolt inngått salgsavtaler for over 13 milliarder dollar mot 2030.

Hverken Freyr eller Northvolt frykter hverandres konkurranse.

– Vi opplever stor interesse fra både Finland og Sverige for å være med å lage et nordisk batteribelte i nord. Etterspørselen er uansett stor nok for mange flere fabrikker og sammen vi vil bli mer synlige globalt, sier Dale Sjøtveit.

Finland kan med sin gruvevirksomhet levere både kobolt og litium, som er nødvendige for batteriproduksjonen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg: Neste versjon av Airbus’ bestselgende fly kan bli en elektrisk hybrid

Skeptisk til vindkraft

I Freyrs planer inngår søknad om konsesjon for vindkraft på opptil 600 MW, med vindmøller på Sjonfjellet.

Rana kommune har tidligere avslått ønske om vindpark i området, men utsiktene til tusenvis av arbeidsplasser gjør politikerne mer positive denne gangen, mener Dale Sjøtveit. Rana kommune har 26.000 innbyggere.

– Vi ønsker å etablere like mye energiproduksjon som det vi tar ut, slik at ikke ved vårt økte forbruk på noe tidspunkt blir behov for åimportere strøm fra kullkraft til Norge. I tillegg er det viktig for merkevaren globalt sett at batteriene er lagd på vindkraft, i tillegg til vannkraft, sier han.

– Vindparken vil også øke verdien på det totale prosjektet, fordi den er enklere å verdsette for investorer. Derfor er den viktig for realiseringen av batterifabrikken og en viktig del av egenkapitalen, tilføyer han.

Gründeren mener det er overveiende sannsynlig at prosjektet gjennomføres, men medgir at det er en viss usikkerhet knyttet til vindkraften og til teknologien.

Både naturvernere, og samer som driver reindrift i området, har uttrykt skepsis til prosjektet.

– Disse folkene må ut og skaffe disse pengene i finansmarkedet. Og det eneste som en håndgripelig er vindkraftkonsesjonen. Får de kloa i den ved å love Rana og Nesna arbeidsplasser, har de skutt gullfuglen, sa Frode Solbakken i Naturvernforbundet til NRK i slutten av mai.

Han frykter at konsesjonen selges videre og at det ikke blir noe av fabrikken, noe Freyr har avvist.

Hvis vindparken droppes, er Naturvernforbundet derimot positive til fabrikken.

Les også

Norsk konsept vil gjøre cruise grønnere og gi nytt liv til supplyskip

Europeisk bilindustri frykter Kina

Elbilprodusentene klarer ikke lenger å holde tritt med den økende etterspørselen etter elbiler, og det er mangel på batterier som er flaskehalsen.

Tradisjonell europeiske bilindustri, som står for 13,8 millioner arbeidsplasser i EU, øker nå fokuset på batteriproduksjon innenfor Europas grenser, skriver Bloomberg.

Frykten er at Kina, som nå står for 73 prosent av verdens batteriproduksjon, vil stoppe eksporten av bilbatterier for å produsere elbilene for eksport til Europaselv.

– Den enorme udekkede etterspørselen etter batterier i Europa i årene som kommer er en perfekt storm for oss og vinduet for å etablere seg er åpent nå, sier Dale Sjøtveit.

Freyr har fått støtte fra Innovasjon Norge og en investering på rundt 70 millioner kroner fra EIT Innoenergy, det samme selskapet som tidlig investerte i Northvolt og fortsatt er eier der.

Freyr samarbeider også med Sintef og NTNU. Selskapet nærmer seg nå ti ansatte, men totalt jobber 25 med prosjektet.

I utgangspunktet er 95 prosent av kapasiteten tiltenkt bilbatterier, men sammen med Sintef og NTNU arbeides det også med løsninger for ferger og cruiseskip, der Norge ligger langt framme på elektrifisering.

I tillegg ser Freyr muligheter for bruk av batterier innen produksjon og balansering av sol- og vindkraft og frekvenskontroll i større vannkraftverk.

Kilde: BloombergNEF
Les også

Nissan: Elbilbatterier holder dobbelt så lenge som elbiler

Les også

Verdenspremiere på selvkjørende el-lastebil: – Tesla ble ikke først

Annonsørinnhold