Sola lufthavn skal være klar for elfly fra 2022

Avinor kartlegger hvordan de skal klare å møte behovene til elfly om få år. I Stavanger skal de være klare, lover den nylig avgåtte lufthavndirektøren

ELEKTRISK FLY: Illustrasjonsbilde av Bye Aerospaces minste elfly, eFlyer 2. Flyet er under utvikling og er ventet levert i Norge fra 2021.

Foto: Elfly AS
Publisert:,

Det er fortsatt en del år til man kan forvente seg å kunne fly batteridrevne passasjerfly, men flere norske aktører posisjonerer seg nå for å gjøre det.

E24 har omtalt hvordan Espen Høibys OSM Aviation og Bergensbaserte Elfly AS allerede har bestilt til sammen 78 elfly fra den amerikanske produsenten Bye Aerospace.

Nå forteller seniorrådgiver for strategi i Avinor, Leif Anker Lorentzen, at de også skal være klare på Sola Lufthavn i Stavanger fra 2022.

Lorentzen var fra 2004 til 1. mars i år lufthavndirektør ved Sola Lufthavn.

– Hovedpoenget er at vi skal være klare til å ta imot elfly, om de kommer i 2022 eller i 2025, sier Lorentzen til E24.

– Avinor kartlegger også behovet på de øvrige flyplassene i Norge, fortsetter han.

– Må det investeres mye på Sola for å kunne lade opp elfly?

– Vi kjenner ikke totalbehovet ennå, men den kartleggingen er nå i gang, sier Lorentzen og fortsetter:

– Vi tror jo at vi vil se en tilsvarende utvikling som vi har sett på elbil, og dette (elflyene som finnes i dag, journ.anm.) er nok bare den spede begynnelse.

Han tror elfly kan komme til å gjøre ruter som i dag er vanskelige å få lønnsomhet i, lønnsomme.

– Blir Sola den første flyplassen klar for elfly?

– Det er opp til flyselskapene om de vil ta i bruk elfly på mindre ruter i Nord-Norge eller ruter med tyngre trafikk i sør, først. Det vil tiden vise, men ambisjonen vår er at Avinor skal være klare når behovet er der.

Les også: Espen Høibys OSM Aviation bestiller 60 elfly i USA

Lokalpolitiker med stikk til Bergen

I tillegg har flymotorprodusenten Rolls-Royce lagt sitt hovedkontor for satsing på el- og hybridfly til Trondheim, ifølge Avinor.

– Vi ser at det er stadig flere som får opp øynene for mulighetene som elektrisk luftfart byr på. Det skyldes selvfølgelig ikke vårt arbeid alene, men vi har helt klart bidratt til økt oppmerksomhet rundt mulighetene elektrifisering byr på, sa konsernsjef Dag Falk-Petersen i en uttalelse i april.

Planene for Sola ble presentert for politikere på flyplassen mandag. Venstres ordførerkandidat i Stavanger, Jan Erik Søndeland, var blant dem som begeistret fulgte med:

– Venstre ønsker en raskest mulig omstilling til elektrifisert transport og luftfarten er en selvfølgelig del av dette. Det haster å kutte utslippene og derfor er det svært gledelig at Avinor og deres samarbeidspartnere nå melder at Stavanger lufthavn vil være klare til å ta imot elfly innen 2022, sier Søndeland i en kommentar til E24.

Ordførerkandidaten kommer samtidig med et lite stikk til sine politikerkollegaer i Bergen, der man har snakket om å kunne ta imot elfly i 2025:

– Det er supert at Bergen har ambisjoner, men når vi blir klare med elfly hele tre år før bergenserne, er det selvfølgelig litt artig for en lokalpatriot. Det er Stavanger som er energihovedstaden, nå også innen klimavennlig luftfart, sier Søndeland, som sier han gjerne inviterer bergenserne ned på besøk for å lære.

Les også

Oppstartsbedrift i Bergen har bestilt 18 elfly: – Dagens småfly er utrolig analoge og gammeldagse

Fly, skip og busser krever strøm

Forberedelsene for at Sola lufthavn skal kunne ta imot elfly er en del av et større samarbeidsprosjekt i Stavanger-regionen, der flyplassen, Forus Næringspark og Stavanger Havn Risavika har gått sammen med kraftselskapet Lyse.

– Det spesielle med prosjektet er at det er et samarbeid med store aktører innen det offentlige og private for å finne ut om man kan styre effekt og forbruk på en slik måte at man kan skyve eller unngå investeringer som ellers ville måtte bli gjort, sier Lorentzen.

Tidligere lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen på Sola flyplass, nå spesialrådgiver i Avinor. Arkivbilde.

Foto: Tommy Ellingsen NTB scanpix

Leif Anker Lorentzen forteller at Enova har gitt 40 millioner i støtte til prosjektet.

Alle aktørene regner med at ladebehovet vil øke fremover, noe som kan sette et press på strømnettet i regionen:

  • Transportselskapet Kolumbus vil elektrifisere bussene sine innen midten av 2020-tallet og i hovedgarasjen sin på Forus vil de trenge mye ladeeffekt
  • Avinor vil forberede seg på at fly skal kunne lades
  • Stavanger Havn forventer behov både til strøm på land og til fartøy som skal lade i havnen

– Samlet vil disse aktørene har et stort behov for ladeeffekt, men kan vi klare å samkjøre forbruket på en god måte vil det være en mye bedre løsning, både samfunnsmessig og bedriftsøkonomisk, sier Lorentzen.

– Vi vil også se på mulighetene for å produsere egen strøm i dette prosjektet, gjennom solceller og muligens vindmøller hvis det er mulig. Fra vår side er dette en del av Avinors klimaprogram for å finne gode løsninger for elektrifiseringen av transport, fortsetter han.

PS! Leif Anker Lorentzen har ingen familiær relasjon til journalisten som har skrevet denne saken.

Les også

Streiken kan ha kostet over en halv milliard

Les også

Frp er kritisk til «flyskam»: – Å fly vil bli noe av det reneste vi kan gjøre

Les også

Norwegian legger 34 «superfly» fra Airbus på is

Her kan du lese mer om