Omstilling preger oljemessen: – Silicon Valley kommer til ONS

Årets utgave av oljemessen ONS omfavner endringene i energibransjen, og gir økt plass til Google, Amazon og fornybar energi.

NYE PÅFUNN: Oljebransjen har tatt i bruk mye ny teknologi og smarte løsninger for å kutte kostnader. Det preger blant annet Equinors stand på ONS-messen i Stavanger, hvor denne slangeroboten er utstilt. Oljemessens tema er innovasjon, og arrangørene har også gitt mer plass enn før til aktører fra Silicon Valley og fornybar energi.

Foto: Marius Lorentzen, E24
Publisert:

ONS, STAVANGER (E24): – Jeg mener at dette er året når Silicon Valley kommer til ONS, sier John Knight.

Den avtroppende Equinor-toppen er styreleder for arrangørkomiteen på oljemessen ONS i Stavanger.

I sin velkomsttale mandag påpeker Knight at årets utgave av oljemessen gir økt plass til fornybar energi og representanter fra Silicon Valley, som Google og Amazon.

Temaet for konferansen er innovasjon, og det er ikke uten grunn. Nye påfunn og smarte løsninger har hjulpet oljebransjen gjennom de siste årenes nedtur, påpeker Knight. Det gjør seg mange utslag.

– Vi driver til og med innovasjon i merkevarenavnene våre: Equinor, Vår Energi, Ørsted, sier Knight.

Equinor er selvsagt det tidligere Statoil, som nå satser på vind og sol i tillegg til olje og gass, Vår Energi er navnet på selskapet som dannes etter sammenslåingen av Eni og Point Resources, og danske Ørsted het tidligere Dong Energy, som nå har kvittet seg med oljevirksomheten sin og satser på havvind.

Olje- og gassbransjen utfordres nå av en rekke innovasjoner innen blant annet fornybar energi og batterier, men har også klart å ta i bruk blant annet digitalisering til å kutte kostnader, ifølge Knight, som avslutter 16 års karriere i Equinor ved nyttår.

Kutter kostnader med innovasjon

– Vi assosierer ofte innovasjon med ingeniørvirksomhet og teknologi, og hvis du ser på fremgangen som er gjort i offshorekonsepter og de utrolige balanseprisene vi har sett de siste årene, kan jeg ikke tenke meg bedre eksempler på innovasjon i industrien, sier Knight.

Disse innovasjonene sparer mange milliarder: Mandag kunngjorde Equinor at selskapet har kuttet kostnadene på Johan Sverdrup-feltet fra over 200 milliarder til 127 milliarder kroner.

Les mer: Equinor kutter i fase to av giganten Sverdrup: Skal koste 41 milliarder

De siste årene har Equinor og resten av bransjen blitt tvunget til å tenke nytt etter oljeprisfallet i 2014 og 2015, som nådde en bunn på 27 dollar fatet tidlig i 2016.

Det har gitt resultater, blant annet i form av smartere boremetoder og andre fremskritt. Selskapets nye prosjekter er i snitt lønnsomme ved 21 dollar fatet, mot 70 dollar fatet i 2013.

Les også

Equinor-sjef Eldar Sætre advarer mot ny oljebonanza

– Må gjøre ting annerledes

Equinor-sjef Eldar Sætre bruker en viktig løfteoperasjon på Johan Sverdrup i sommer som et eksempel på en innovasjon som sparer selskapet for store penger.

– Denne innovasjonen sparte oss for en million arbeidstimer, sier Sætre.

I sin åpningstale på ONS understreket Sætre han ser behovet for å gjøre ting annerledes, både innen olje og i andre deler av virksomheten

– Du må gjøre ting annerledes når ting endrer seg, sier Sætre.

– Tankesettet vårt må endre seg. Vi må se på endring og innovasjon som en mulighet, sier han.

Under hans ledelse har Equinor ikke bare satset store midler på olje og gass Barentshavet og Brasil, men også kjøpt et brasiliansk milliardanlegg for solkraft og investert milliarder i havvindprosjekter i Storbritannia og snart også i USA.

Miljøbevegelsen er likevel ikke helt fornøyd med selskapets tunge eksponering på olje og gass. Naturvernforbundet advarer om at Johan Sverdrup-feltet vil bidra med opptil 1,3 milliarder tonn CO₂ til atmosfæren, noe organisasjonen mener verden ikke trenger.

Flere fra Silicon Valley

– I økende grad assosieres teknologi og innovasjon med ikke-fossil energi, spesielt fornybart. Så konferansekomiteen har forsøkt å organisere dette på en bredere måte, sier Knight.

Årets utgave av ONS har en rekke panelsamtaler om omstilling av energibransjen, om temaer som havvind, digitalisering og utviklingen av batterier og elbiler.

Knight påpeker at flere delegasjoner fra Silicon Valley deltar på ONS enn tidligere, og mener dette er et tegn på det omfattende skiftet i bransjen.

Han trekker blant annet frem folk fra Amazon, Google og Microsoft skal holde taler, inkludert Microsoft-veteranen Ramez Naam som representerer Singularity University, i tillegg til mer tradisjonelle selskaper som DNV, Siemens og Kongsberg.

Les også

Oljeselskapet Lundin mener de har knekt geologisk nøtt: Jekker opp estimatene for Rolvsnes-funnet

Knight trekker også frem ONS-paneldeltagere som Ilyas Khan, som har grunnlagt Cambridge Quantum Computing, som utvikler kvantedatamaskiner med enorm kapasitet, som potensielt kan føre til store omveltninger.

– Slike ting finnes. Og det kan være at i innen det neste tiåret, kanskje ONS 2028, så er disse tingene i bruk. Disse sakene er bokstavelig talt millioner av ganger raskere og større enn de datamaskinene vi bruker i dag. Det kan gi utrolige muligheter, sier Knight.

Total satser grønt

Franske Total er en stor aktør på norsk sokkel, spesielt etter kjøpet av Mærsk Oil for 7,45 milliarder dollar, noe som også gir selskapet en andel på 8,4 prosent i gigantfeltet Johan Sverdrup.

Samtidig utvikler selskapet en rekke solenergianlegg, og eier batteriselskapet Saft, fordi det i likhet med Equinor ser forretningsmuligheter i en verden som etterspør mer strøm.

– Verdensøkonomien blir mer og mer elektrifisert. I dag står strøm for 25 prosent av energietterspørselen, sier Totals konsernsjef Patrick Poyanné.

Andelen vil kunne bortimot doble seg innen 20 år, mener Total-sjefen.

– Vi ønsker å ta del i denne veksten gjennom å tilby lavkarbonstrøm, gjennom gass og fornybar energi, sier Poyanné.

Han vil at produksjonen av strøm med lavt CO₂-utslipp skal utgjøre 20 prosent av Totals produksjon innen 2035.

Les mer: Derfor satser oljegiganten på solenergi

Avviser identitetskrise

Total-sjefen og Equinor-sjefen ble utfordret av ordstyrer og energiekspert Amrita Sen fra Energy Aspects på om oljebransjen er inne i en identitetskrise på grunn av omleggingen i retning av et mer bærekraftig energimarked.

– Vi trenger olje og gass i lang tid fremover, sier Sætre.

– Det er ikke en identitetskrise. Jeg er stolt over å produsere olje og gass. Men vi bør være en del av omstillingen. Vi har kompetansen til det, sier Equinor-sjefen.

Poyanné avviser også at oljebransjen er i en identitetskrise.

– Vi er et olje- og gasselskap. Men internt er det stor entusiasme for å bygge fremtiden. Total skal fortsatt være et stort energiselskap i 2040. Vi skal ikke bli som Kodak, sier han.