Kværner har kuttet den første stålplaten: Nå er byggingen av Johan Castberg i gang

De neste fire årene skal tusenvis av mennesker landet over i sving for å få ferdig gigantfeltet Johan Castberg. Onsdag ble den første stålplaten til plattformdekket kuttet.

NESTEN AUTOPILOT: Tirsdag satte Kværner i gang kuttingen av den første stålplaten til plattformdekket på det nye Johan Castberg-feltet. Stålplaten er badet i vann for å gi kjøling under kuttingen som styres av en avansert maskin.

Foto: Marius Lorentzen E24
Publisert:

STORD (E24): – Det er en grunn til at solen skinner på Stord i dag. Jeg ønsker dere alle lykke til, sa en begeistret olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg fra podiet i en verkstedshall hos Kværner Stord onsdag.

Han og en delegasjon fra Equinor hadde tatt turen til det tradisjonsrike verftet på Vestlandet for å overvære kuttingen av den første stålplaten til plattformdekket på Johan Castberg-feltet i Barentshavet.

Freiberg fikk æren av å starte kuttemaskinen sammen med én av lærlingene på Kværner-verftet, Jarand Taraldsøy Rafdal. Mens statsråden begeistret fulgte med, satte maskinen i gang stålkuttingen i vannbassenget foran ham med et fres og et sylskarpt lysglimt.

– Skal jeg ta én til når jeg først er i gang, spøkte oljeministeren før han overlot kuttemaskinen tilbake til fagfolkene.

Castberg-feltet er det neste store utbyggingsprosjektet på norsk sokkel, og åpner også et nytt område i Barentshavet, et område som i norsk olje-målestokk fortsatt er relativt lite utforsket.

Freiberg og Taraldsøy Rafdal fikk ikke bare blomster, men også hver sin modell av produksjonsskipet på Johan Castberg-feltet – kuttet i stål. Samtidig fortsatte kuttemaskinen å kutte til stålplaten i bakgrunnen – helt på automatikk.

Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg tok plass ved kontrollsystemet og trykket offisielt på knappen som startet kuttingen.

Foto: Marius Lorentzen E24

– Det første vi kutter her i dag er senternoden på modul AP700, forklarte Kværner-sjef Karl-Petter Løken fra scenen, mens en dataanimasjon viste akkurat hvor på produksjonsskipet stålplaten som oljeministeren kuttet, skal monteres.

– Byggingen starter parallelt flere steder i dag, både her og i Polen, og vi fikk akkurat inn dette bildet fra Verdal der de også har begynt, sa Løken og viste bildet.

I tillegg til Kværners to verft skal blant annet Aker Solutions’ anlegg i Sandnessjøen og Egersund levere deler og moduler til prosjektet. Selve skroget med den ferdige boligmodulen blir slept inn til Kværner høsten 2020.

– Til slutt skal alt sammenstilles her, og alt skal monteres og integreres i skroget, fortsatte Løken.

Les om funnet som trolig skal kobles på Castberg i fremtiden: Equinor har funnet olje på Skruis

Alle veier leder til Stord

Mens Kværner og deres partnere nå er i gang med sin del av prosjektet, startet byggingen av selve skroget til produksjonsskipet i sommer.

Selv om dreieskiven bygges i Dubai, og både skroget og boligmodulen til produksjonsskipet skal bygges av Sembcorp i Singapore, er det likevel ikke mangel på kontraktsmilliarder og arbeid til norske leverandører.

Av en totalinvestering på 47 milliarder kroner regner Equinor med at det skal kjøpes inn varer og tjenester fra norske leverandører for om lag 25 milliarder.

Kværner sikret seg den viktige kontrakten på 3,8 milliarder for å bygge modulene til plattformdekket, sammenkoble det med skroget og ferdigstille produksjonsskipet.

Siden Kværner står for sammenkoblingen, sørger Equinor for at alle veier i prosjektet leder til Stord.

Når skipet er ferdig skal det slepes til Barentshavet, og etter installasjonen der skal det i driftsfasen styres av driftsorganisasjonen i Harstad og forsynes fra basen i Hammerfest.

Stord-verftet er det største anlegget til Kværner, og rundt 1.600 av selskapets 2.700 ansatte jobber her. Totalt regner Kværner med at Johan Castberg-feltet vil sette 2.000 ansatte hos dem og deres leverandører i sving. Regner man med alle ringvirkninger, er tallet nærmere 4.800.

Kontrasten fra onsdagens seremoni er stor til hvordan utsiktene for Castberg-prosjektet så ut i 2013. Da var den estimerte prislappen oppe i 100 milliarder for å bygge det ut, noe som sammen med en skatteendring bidro til at daværende Equinor-sjef Helge Lund tråkket på bremsen og la prosjektet på is.

En total gjennomgang av planene, store endringer i konseptet, struktur på brønner og undervannsstruktur samt andre grep halverte prislappen.

I desember i fjor ga Equinor og partnerne grønt lys og leverte inn utbyggingssøknaden til norske myndigheter. Da var prislappen 49 milliarder (som siden er nedjustert til 47), mens ressursestimatet er på drøye 550 millioner fat olje og gass.

NORD-EUROPAS STØRSTE: Kranen på Kværner Stord er regelrett gigantisk og synes fra lang avstand. Nå utvider selskapet kaianlegget og skinnegangen til kranen for å få mer arbeidsrom. På bildet ser du også boligplattformen til Johan Sverdrup-feltet som er ferdig og er under testing.

Foto: Marius Lorentzen E24

Nest størst

Prosjektdirektør for Johan Castberg-utbyggingen i Equinor, Knut Gjertsen, skrøt av de Kværner-ansatte og norsk leverandørindustri, og påpekte at de slo ut tøffe internasjonale konkurrenter når de klarte å vinne Castberg-kontrakten.

– Jeg gikk og trasket her på Stord for snart 30 år siden da dere bygget Heidrun-plattformen. Nå er tiden kommet for Johan Castberg, som er vårt nest største utbyggingsprosjekt på norsk sokkel, sa Gjertsen.

– Man er fortsatt på et tidlig stadium i byggefasen, men ligger dere foreløpig i rute?

– Ja, vi ligger godt an både fremdriftsmessig og kostnadsmessig, sier Gjertsen og forklarer at de så langt har kunnet ta ned en god del av usikkerhetsestimatene som man legger inn.

– Akkurat nå har vi god kontroll på kostnadene og fremdriften, men vi har selvsagt respekt for at det er et stort og komplisert prosjekt som tar tid og involverer mange parter. Det er mye som kan skje, og derfor er det så viktig at alle partnerne jobber sammen for at vi lykkes, fortsetter han.

Det største prosjektet til Equinor er Johan Sverdrup-feltet som skal i produksjon neste høst. Kværner har allerede levert tre av de første fire plattformunderstellene og har vunnet kontrakten for å levere det siste. I tillegg er de altså ferdig med å bygge boligplattformen.

– Her er det nå nesten bare Equinor som er kunde nå. Slik var det ikke for en fire-fem år siden, konstaterte konserndirektør Steinar Røgenes i Kværner, som har ansvaret for Stord-verftet.

For i tillegg til Castberg-kontrakten har selskapet altså boligplattformen til Johan Sverdrup på verftet. Den skal seiles ut til feltet rundt mars. Ved siden av den ligger Njord A-plattformen, som gjennomgår en totalrenovering som skal forlenge levetiden og gjøre det mulig å koble til flere nye felt i området. Til sist ligger deler av Miller-feltet fra britisk sokkel borte på den andre enden av verftet, der det skal demonteres og gjenvinnes.

Kværner har i forbindelse med Castberg-kontrakten besluttet å investere 370 millioner kroner i en utvidelse av kaianlegget, som skal være ferdig neste sommer. Dette gjør at den ikoniske blå kranen, som er Nord-Europas største, kan operere over et større område.

Det mener Kværner ikke bare er viktig for gjennomføringen av Castberg-prosjektet, men også for å stille sterkere i konkurransen om fremtidige kontrakter for flytende produksjonsenheter (FPSOer).

– Vi tror dette vil være en foretrukket plattformløsning flere steder, blant annet i Barentshavet, forklarer Kværner-sjef Løken om begrunnelsen for investeringen.

Les om Kayak-funnet ved Castberg: Statoil har funnet mer olje i Barentshavet

FIKK SUVENIR: Oljeminister Kjell-Børge Freiberg og Kværner-lærlingen Jarand Taraldsøy Rafdal fikk hver sin stålkuttede modell av produksjonsskipet på Johan Castberg

Foto: Marius Lorentzen E24

Tror det kommer flere prosjekter i nord

Olje- og energiministeren fikk i tillegg til stålkuttingen også en omvisning på den nylig ferdigstilte boligplattformen som ligger klar i dokken på Kværner Stord.

– Det er fantastisk å komme hit og møte ekte arbeidsfolk, utbrøt statsråden begeistret og ble møtt med en munter latter tilbake fra de ansatte på verftet.

Før forsamlingen rakk å spise kaken som var bestilt for anledningen, poengterte statsråden at det er flere i landet enn beboerne på Stord og regionen rundt som skal få ta del i utbyggingen.

– Johan Castberg er et gigantisk industriprosjekt som vil komme hele landet til gode. Det er også en milepæl for petroleumsvirksomheten i nord Norge, der jeg kommer fra. Jeg har tro på at det kommer flere olje- og gassprosjekter i nord Norge fremover, sa Freiberg.

Hele oljenæringen går nå og venter i spenning på leteresultatene fra Nord-Norge som skal tikke inn de kommende månedene. Et stort nytt funn vil kunne gi ny optimisme etter et par litt skuffende leteår i regionen, og vil i tillegg kunne forsvare en ny feltutbygging. For hele leverandørindustrien vil dette kunne bli viktig.

Johan Castberg vil bli Equinors andre felt i Barentshavet etter gassfeltet Snøhvit, og det andre oljefeltet i området etter Enis oljefelt Goliat. I tillegg er det trolig at Lundin vil bygge ut Alta-funnet sitt og at OMV vil bygge ut Wisting en gang på 2020-tallet, men etter det mangler det store funn å bygge ut.

Les om boreresultatene alle venter på: – Det blir en fryktelig travel periode

Les også

– Det er første gang dette er gjort på norsk sokkel

Les også

Fersk rapport om arbeidsplasser i nord: Dette gjør oljen for Nord-Norge

Les også

Tror det er olje tilsvarende 40 Castberg-felt å finne

Her kan du lese mer om