Iran-sanksjoner kan skape trøbbel for katastrofeskipets norske forsikrer

Flere advokater spår et problematisk forsikringsoppgjør i kjølvannet av ulykken som rammet den iranske oljetankeren Sanchi utenfor Kina. Et norsk selskap er involvert.


<p><b>BRENNER:</b> To kinesiske skip forsøker å slukke brannen om bord på den iranske oljetankeren Sanchi utenfor Kinas østkyst onsdag. </p>

BRENNER: To kinesiske skip forsøker å slukke brannen om bord på den iranske oljetankeren Sanchi utenfor Kinas østkyst onsdag. 

Kinesiske myndigheter har enda ikke klart å slukke brannen i den iranske oljetankeren «Sanchi» som kolliderte med CF Crystal lørdag kveld
Én person er funnet død og det resterende mannskapet på 31, majoriteten av dem iranere, er fremdeles savnet. 

Giftige gasser, sterk vind, regn og høye bølger har gjort rednings- og slukningsarbeidet mellom Shanghai og Japans sørkyst vanskelig, særlig etter at deler av båten eksploderte onsdag, ifølge CNN. 

Selskapet som eier og operer Sanchi, National Iranian Tanker Company, mener kinesiske myndigheter gjør for lite. 

Advokater spår sanksjonstrøbbel 

Panama-registrerte Sanchi var på vei mot Sør-Korea med rundt 1 million fat olje til en verdi av snaue 480 millioner kroner da det kolliderte med det Hong Kong-registrerte lasteskipet CF Crystal. 

Nå spår advokater som Reuters har snakket med at amerikanske restriksjoner på finansielle transaksjoner med Iran kan skape problemer i forsikringsoppgjøret. Ikke-amerikanske banker kan i teorien handle med Iran, men vestlige banker prøver ofte å unngå det, og dersom amerikanske dollar er involvert, blir prosessen fort mer komplisert.

 <p><b>EKSPLODERTE</b>: Ifølge CNN skal deler av Sanchi ha eksplodert onsdag, noe som gjorde rednings- og slukningsarbeidet enda vanskeligere. </p>

EKSPLODERTE: Ifølge CNN skal deler av Sanchi ha eksplodert onsdag, noe som gjorde rednings- og slukningsarbeidet enda vanskeligere. 

Nigel Kushner, sjef i advokatfirmaet W Legal og Iran-ekspert, har sagt at forsikringsoppgjøret vil bli komplisert fordi det er fire ulike elementer med i spill: skroget, lasten, forurensning og omkomne. 

– Det vil sannsynligvis være helt lovlig for forsikringsselskaper å betale, men nesten umulig i praksis, sier Kushner til Reuters. 

Skuld-sjefen:– For tidlig å uttale seg 

Det norske selskapet Skuld er hovedforsikrer for skroget til Sanchi, og har ansvaret for 15 prosent av skipsverdien gjennom sitt Lloyd’s of London-syndikat.

Skuld er i tillegg ledende ansvarsforsikrer for CF Crystal. 

Kushner nevner Loyd's spesifikt i sitt intervju med Reuters: 

– Jeg har sett langvarige og frustrerende forsinkelser for klienter tidligere med tanke på forsikringsutbetalinger fra Loyd's marked når betalinger er forsinket eller blokkert, sier han. 

Skuld-sjef Ståle Hansen mener det er «for tidlig å uttale seg noe om utbetalinger eller forsikringsoppgjøret i denne saken før etterforskningen er konkludert». 

«På nåværende tidspunkt er vi opptatt med å arbeide med de lokale myndigheter og sikre at etterforskningen av ulykken går som den skal», skrev Hansen i en e-post til E24 torsdag. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå